راهنمای خرید میوه تازه: کدام میوه ها را نخریم؟

به گزارش جام پارسی، شناسایی و خرید میوه تازه و مرغوب همیشه از اصلی ترین دغدغه های خریداران میوه و سبزی مخصوصا خانم های خانه دار است. اگرچه خرید میوه تازه و مرغوب کاری تکراری است که هر فرد ممکن است در طول سالیان زندگی خود هزاران بار انجام دهد اما فوت و فن خرید میوه تازه هنری است که رسیدن به آن نیازمند دقت بالاست.

راهنمای خرید میوه تازه: کدام میوه ها را نخریم؟

انتخاب میوه تازه و سالم و رسیده و مرغوب چالشی است که با کمی دقت و حوصله می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از آن عبور کنید. در این مطلب فوت و فن شناسایی میوه تازه و مرغوب و رسیده را برای شما گردآوری کردیم:

هندوانه

تشخیص و انتخاب هندوانه شیرین و رسیده از دیربازبه عنوان یکی از چالش های همیشگی برای هواداران میوه تازه مطرح بوده است.

راههای متعددی برای تشخیص هندوانه وجود دارد.

  • خطوط تیره و روشن روی پوست هندوانه باید قابل شناسایی و مجزا از یکدیگر باشد. رنگ پوست هندوانه های تک رنگ باید سبز روشن و براق باشد. تار یا کدر بودن پوست هندوانه نشانه نامرغوب بودن این میوه است.
  • پوسته میوه تازه هندوانه (بغیر از قسمتی که محل قرار گرفتن میوه روی زمین است) نباید هیچ گونه چین خوردگی یا ترک و خم شدگی یا هرگونه تغییر فرمی داشته باشد.
  • چند ضربه آرام به هندوانه وارد کنید اگر صدای طبل مانند و توخالی داشت نشانه رسیده بودن آن است. اگر این صدا را به وضوح نشنیدید هندوانه مرغوبی انتخاب ننموده اید.
  • هرچه وزن هندوانه ای که انتخاب نموده اید نسبت به حجم آن کمتر باشد نشانه بهتری است که خبر از رسیده بودن میوه می دهد.

نکته: در زمان انتخاب هندوانه به رنگ ساقه آن دقت کنید. رنگ این قسمت باید زرد و متمایل به کرم باشد. هرچه این قسمت پررنگ تر باشد نشان می دهد که میوه در زمان رسیده بودن چیده شده و روشن بودن آن خبر از نارس بودن میوه می دهد. طبیعتا درون هندوانه ای که قبل از رسیدن چیده شده است خبری از رنگ سرخ و طعم شیرین نخواهد بود.

انار

انار تازه و مرغوب پوستی به رنگ قرمز روشن و شفاف دارد که قرمزی آن کمی به رنگ نارنجی متمایل است. پوست انار مرغوب هیچ گونه ترک یا لکه قهوه ای رنگی ندارد. خشک و چوبی شکل نیست و ظاهری سفت و ترد دارد. میوه تازه انار با کیفیت بالا هیچ رایحه ای از خود ساطع نمی نماید.

نکته: پوست انار باید حالت ارتجاعی داشته باشد اما شل نباشد. انارهایی که پوست نازک تری دارند و دانه های آن تقریبا قابل لمس هستند رسیده تر هستند. کلفت بودن پوست انار نشانه خوبی نیست چون معین می نماید که هنوز به مقدار کافی رسیده نشده است.

نارگیل

برای خرید میوه تازه نارگیل دقت کنید تا در هنگام خرید میوه ای را انتخاب کنید که نسبتا سنگین باشد و زمانی که آن را تکان می دهید بتوانید صدای تکان خوردن آب نارگیل را از درون آن بشنوید. اگر از داخل میوه صدای تکان خورد مایع ان شنیده نگردد به این معنی است که میوه کهنه است و مایع درون آن خشک یا خالی شده است.

نکنه: در نظر داشته باشید که وجود تکه های معلق جسم جامد درآب میوه هم نشانه خوبی نیست چون به این معنی است که تکه های گوشت نارگیل از دیواره آن جدا شده اند که علت این مورد ماندن طولانی مدت در دمای بالا و فاسد شدن میوه است.

گلابی

برای تشخیص رسیده و مرغوب بودن میوه تازه گلابی فشار اندکی با نوک انگشت برآن وارد کنید. اگر سفت و سنگی باشد نشانه نرسیده بودن میوه است. نشانه میوه تازه گلابی کمی نرم بودن و رنگ زرد براق آن است.

هلو

نشانه های کیفیت بالا برای انتخاب میوه تازه هلو بسیار واضح و روشن است. پوست هلو دارای پرزهای ریز و روشن است و رنگ میوه تازه آن زرد پررنگ به همراه هاله های زیبایی از رنگ قرمز است. هلو در صورت رسیده و سالم بودن یکی از مجذوب کننده ترین و خوشمزه ترین میوه هاست.

نکته: هلوهایی که ظاهر براق و شفاف با رنگ تیره دارند را انتخاب نکنید زیرا نشان دهنده مقادیر نامناسب نیترات در کود مصرفی برای عمل آوری میوه ها هستند و نیترات دشمن سلامتی است.

انبه

انواع انبه در رنگ هایی میان زرد و سبز موجود است. رایحه میوه تازه انبه رسیده بسیار خوش و دلنشین است. اگر محل اتصال انبه با درخت را بو کنید، رایحه بیشتری از خود ساطع می نماید. انبه رسیده تقریبا نرم با پوستی تقریبا صاف و یکدست است. اگر پوست انبه چروکیده و کدر باشد نشانه مانده بودن میوه است

نکته: اگر میوه تازه انبه را کمی کال تر خریداری کنید ماندگاری بیشتری خواهد داشت. انبه در هوای گرم رسیده می گردد

آناناس

یکی از راههای تشخیص کیفیت اناناس رنگ نارنجی مایل به زرد خوشرنگ آن است. میوه تازه آناناس هایی که قسمت قاعده آن (قسمت پائینی) آن سبز رنگ است و بسیار سفت هستند خودداری کنید. از خریدن انانس هایی که دارای رنگ قهوه ای تیره هستند خودداری کنید. لکه روی پوست میوه، نشانه خوبی برای انتخاب یک میوه تازه نیست. آناناس های بزرگتر همواره میوه های بهتری هستند چون درشت شدن سایز میوه نشانه رسیدن و رشد کامل آن است و قسمت گوشت میوه در آنها بیشتر است.

نکته: عطر آناناس رایحه ای ملایم، خاص و دلنشین و آشنا برای همه است. از خریدن اناناس هایی که بویی مانند انگور یا گیلاس ترش دارند خودداری کنید

خیار

ظاهر خیار قلمی باید سفت و یکدست باشد. رنگ ایم میوه سبز و اندکی متمایل به سبز تیره است. اگر خیار به نظر شما بیش از حد روشن و به سمت زردی یا بیش از حد تیره باشد جزو معیارهای میوه تازه و مرغوب قرار نخواهد گرفت. شفافیت پوست خیار و سفتی و ترد بودن نشانه سلامت و تازگی و تار و کدر بودن پوست خیار و شل بودن ظاهر آن نشانه نامرغوب بودن خیار است. رگه های روی پوست خیار باید باریک و پوست آن نسبتا زبر باشد.

نکته: در زمان خرید خیار به قسمتی که به بوته متصل بوده دقت کنید. چروکیده و زرد بودن این قسمت نشانه کهنه بودن محصول است.

موز

برای تشخیص میوه تازه موز به پوست آن دقت کنید. پوست موز دقیقا نشان دهنده مقدار تازگی یا کهنگی آن است. هرچه موز رسیده تر باشد پوست آن نازک تر می گردد. نشانه رسیده بودن موز این است که پوست خال خالی دارد و در زمان پوست کندن سر آن به راحتی از بقیه پوست کنده می گردد. اگر پوست موز بسیار کلفت باشد نشانه کال بودن آن است.

منگوستین

میوه منگوستین یا ترگیل شکل گرد و تقریبا به مقدار توپ تنیس است. رنگ میوه تازه ان بنفش تیره و گاهی بنفش مایل به قرمز است. پوست این میوه قطور است و گاهی ضخامت ان تا 1 سانتیمتر هم می رسد. بخش خوراکی درون میوه قسمت نرم و سفیدرنگی است که ممکن است بدون دانه یا دارای یک تا 5 عدد دانه در داخل آن باشد. ایم میوه بومی منطقه ها مالزی و تایلند و اندونزی و هندوستان است. در میان میوه های استوایی منگوستین به ملکه میوه ها مشهور است. زمانی که پوست منگوستین را جدا می کنید، در درون آن به یکی از خوشمزه ترین و لطیف ترین میوه ها می رسید که طعم شیرین دارد. همینطور این میوه بسیار آبدار و لذیذ است.

در زمان خرید منگوستین به پوست آن دقت کنید. اگر پوست میوه تازه منگوستین را کمی فشار دهید و نرم بودن آم را حس کنید میوه تازه است ولی اگر سفت بود و اثر فشار انگشت شما روی آن معلوم نشد، داخل آن حتما خراب شده است در نتیجه از خرید آن خودداری کنید.

طالبی

میوه تازه طالبی دارای ظاهری خشک و خشن است اما رایحه شیرین وخاص آن بسیار معین است. طالبی باکیفیت نباید در برابر فشار ملایمی که شما با دست به آن وارد می کنید شل یا نرم باشد چون این حالت نشانه زیادرسیدن یا تازه نبودن میوه است. سفت بودن بیش از حد طالبی هم نشانه خوبی نیست و نشان از کال بودن میوه دارد.

خرمالو

میوه تازه خرمالو با طعم خاص و متفاوت همواره هواداران خود را داشته است و به علت اینکه بیشتر افراد طعم گس این میوه را چشیده اند، ذائقه هرکسی به سمت این میوه متمایل نیست. نکته جالب اینجاست که میوه تازه خرمالو اگر کاملا رسیده باشد به هیچ وجه طعم گس ندارد و کاملا شیرین است. خرمالوی خوب رنگ نارنجی تیره دارد و زمانی که به آن دست بزنید کاملا لطیف است. میوه تازه خرمالو پوست شفاف و براقی دارد و بدون چروکیدگی است. نشانه نرسیده بودن میوه خرمالو، رنگ نارنجی روشن و سفتی بیش از حد آن است

نکته: خرمالو یکی از میوه هایی است که انتخاب ان وابسته به زمان مصرفش است. اگر قصد ندارید خرمالوهایی که خریدید بلافاصله مصرف کنید، سعی کنید سراغ خرمالوهای کال تر بروید. میوه تازه خرمالوی رسیده عمر کمی دارد و خیلی زود خراب می گردد.

پاپایا

پاپایا میوه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی و چند کشور آفریقایی است. میوه پاپایا یا خربزه درختی با طعم خوب و حالت لطیفی که دارد میوه مطلوب و فوق العاده ای است. میوه تازه پاپایا در تهیه سالاد و پوره میوه استفاده می گردد. پاپایا های مکزیکی خوش طعم ترین انواع آن هستند. پاپایا شباهت زیادی به خربزه دارد. رنگ زرد میوه پاپایا به معنی رسیده شدن کامل آن است. البته نوع سبز آن نیز قابل استفاده است که پس از چند روز برای خوردن مناسب می گردد.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1550

به "راهنمای خرید میوه تازه: کدام میوه ها را نخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید میوه تازه: کدام میوه ها را نخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید