خانه ای معطر و دکوراسیونی زیبا با کاشت هل در گلدان

به گزارش جام پارسی، برای داشتن گلدان های خاص در خانه نیازی نیست که هزینه زیادی بابت خرید گل های خاص بدهید، خودتان در خانه با کاشت بعضی از گیاهان زیباترین گلدان ها را داشته باشید.

خانه ای معطر و دکوراسیونی زیبا با کاشت هل در گلدان

شیوه زندگی بسیاری از ما در دنیای امروزی به گونه ای است که دیگر از حیاط های باصفا قبل خبری نیست؛ در نتیجه برای حفظ شادابی روحیه افراد خانواده، قرار دادن گیاهان آپارتمانی در خانه می تواند بسیار موثر باشد؛ بنابراین بهتر است از گلدان هایی استفاده کنید که در کنار زیبایی بخشیدن به دکوراسیون خانه، از عطر و بوی خوبی برخوردار باشند و بتوان از آن ها نیز در وعده های غذایی استفاده کرد؛ اینگونه با یک تیر دو نشان خواهید زد. گیاه هل جزو آن دسته از ادویه هایی است که در زندگی روزمره ما ایرانی ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در کنار خواص بی شمار آن برای بدن، از عطر و بوی خوبی نیز برخوردار است. بنابراین کاشت هل در گلدان و قرار دادن آن در حیاط خانه، می تواند دکوراسیون آپارتمان شما را خاص و منحصر به فرد کند. برای آشنایی با طرز کاشت هل، تا سرانجام این مطلب با خبرنگارانمگ همراه باشید.

روش کاشت هل در گلدان

کاشت هل در گلدان نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی، بسیار ساده است به شرط آنکه هنگام کاشت به چند نکته مهم توجه داشته باشید. برای آنکه گلدان هل رشد خوبی داشته باشد و محصول خوبی دهد، باید شرایط محیطی خاصی را برای آن فراهم کنید که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مرحله اول کاشت هل در گلدان

خیس کردن بذر هل اولین قدم در کاشت هل است؛ چرا که ممکن است بذرها را قبل از باز شدن غلاف آن ها برداشت کرده باشند که در این صورت بعد از کاشت، ماندگاری آن ها بسیار کم می شود؛ یا اینکه ممکن است دانه ها را از قبل با اکسید اتیلن یا بخار بخور داده باشند که می تواند تاثیر منفی بر روی گیاه ما داشته باشد؛ در نتیجه برای داشتن یک گلدان سرسبز بهتر است بذرها را بعد از خریدن در آب خیس کنید.

برای خیس کردن بذر لازم است از آب گرم استفاده کنید و اجازه دهید بذرها چند دقیقه در آب باقی بمانند؛ سپس کپسول را به آرامی فشار دهید تا پوسته آن باز شود و بتوانید دانه ها را خارج کنید. سپس برای از بین رفتن چسبندگی دانه آن ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید 1 الی 2 روز دانه ها درون آب باقی بمانند؛ بعد از این مدت زمان آن ها از آب خارج کرده و داخل یک دستمال مرطوب و کیسه فریزر قار داده و روی کیسه چند سوراخ ایجاد کنید و آن را در یک مکان گرم قرار بدهید، تا بذرها جوانه بزنند.

مرحله دوم

بعد از جوانه زدن بذرها می توانید آن ها را درون گلدان بکارید؛ لازم به ذکر است که بهترین فصل برای کاشت هل، اواخر تابستان و پاییز است. برای کاشت بذر در گلدان، در ابتدا مطمئن شوید که ته گلدان برای خروج آب اضافی سوراخ است؛ سپس میزانی ماسه را درون گلدان بریزید و بذر را روی آن قرار دهید و مجدد روی آن ماسه بریزید.

این روند را ادامه دهید تا گلدان پر شود و لایه آخر را با ماسه مرطوب بپوشانید؛ مهم ترین نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه داشت این است که فاصله هر دانه از یکدیگر باید حدود 2.5 سانتی متر باشد؛ در نتیجه بهتر است از یک گلدان بزرگ استفاده کنید که بعد از رشد گیاه مجبور به تعویض آن شنوید. در نهایت گلدان را با استفاده از یک پوشش پلاستیکی پوشانده و در محلی قرار دهید که دما بین 70 تا 85 درجه فارنهایت باشد.

مرحله سوم کاشت هل در گلدان

برای جوانه زدن دانه ها حداقل به یک ماه زمان نیاز داریم؛ اما ممکن است بعد از دو یا سه هفته شاهد جوانه زدن بذرها باشید. در این مرحله لازم است که آن ها را در مکانی بلند قرار دهید تا در بیشتر طول روز، نور زیاد و غیرمستقیم خورشید دریافت کنند.

در این فاصله لازم است مرتب به نهال آب بدهید تا خاک همیشه مرطوب باشد. برای آنکه بذر هل ما به میزان کافی بزرگ شود حداقل به 3 ماه زمان نیاز است.

مرحله سرانجامی برداشت هل

آخرین مرحله کاشت هل در گلدان، برداشت گیاه هل است که می تواند بسیار برای شما مجذوب کننده باشد؛ چرا که نتیجه زحمات خود را می بینید. برای برداشت هل لازم است که طول گیاه شما به سه متر برسد. با توجه به اینکه گیاه هل در اوایل فروردین تا خرداد گل می دهد، اما فصل مهر زمان برداشت این گیاه فرا می رسد. گیاه هل دارای گل های زرد کوچک و بیضی شکل است که درون آن ها کپسول هایی وجود دارد که حاوی 15 تا 20 دانه هل است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1939

به "خانه ای معطر و دکوراسیونی زیبا با کاشت هل در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ای معطر و دکوراسیونی زیبا با کاشت هل در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید