خارج کردن اروپا از سر درگمی

به گزارش جام پارسی، چند روز بعد که من و متیس در اتاق افسران کاخ سفید صبحانه کاری مشترک داشتیم (پمپئو خارج از کشور بود)، بهترین خبر را در این زمینه متیس که به تازگی از اجلاس وزیران دفاع ناتو برگشته بود، ارائه کرد.

خارج کردن اروپا از سر درگمی

با ما سفر کنید و با تور اروپا پاییزی از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

وزیر دفاع امریکا به طور مفصل به همتایان خود در ناتو شرح داده بود که روسیه به طور واقعی و جدی پیمان آی ان اف را نقض می نماید. متیس می گفت وزیران دفاع ناتو به طور کامل جدیت موضوع را درک می کردند. وی پیشنهاد می کرد که پمپئو نیز همین استدلال ها را در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو که قرار بود در هفته اول دسامبر برگزار گردد، تکرار کند و حتی به روسیه یک مهلت 90 روزه بدهد و اعلام کند که در صورت عدم پایبندی مسکو به این پیمان، امریکا سه ماه بعد از آن خارج می گردد. من معتقد بودم که ما نباید این مهلت 90 روزه را به روسیه بدهیم چرا که اصلاً نشانه ای وجود نداشت که احتمال بازگشت مسکو به تعهداتش در چارچوب آی ان اف را نشان بدهد. علاوه بر این خود پیمان یک مهلت شش ماهه را بعد از اعلام هشدارِ خروج توسط هر یک از طرفین در نظر گرفته است تا پس از آن خروج واقعی اتفاق بیفتد. این مهلت شش ماهه معمولاً در همه توافقنامه های بین المللی در نظر گرفته می گردد، همان گونه که ما در سال 2001 به چنین بندی در پیمان کنترل موشک های بالستیک استناد کردیم و سپس از آن خارج شدیم. با توجه به در نظر گرفته شدن مهلت انتظار شش ماهه، دیگر دلیلی نداشت که ما فرصت بیشتری به روسیه بدهیم تا بتواند بیشتر از گذشته بذر سردرگمی و بی ثباتی در میان اروپایی ها بپاشد. من تأکید کردم که ما باید رسماً خروج خود را اعلام کنیم و اجازه بدهیم شمارش معکوس 180 روزه شروع گردد.

در یکی دیگر از صبحانه های کاری هفتگی خود که روز 11 اکتبر برگزار گردید من، متیس و پمپئو تأکید کردیم که همچنان از خروج امریکا از پیمان آی ان اف حمایت می کنیم. البته متیس با خروج دوجانبه و توافقی هر دو کشور مخالف بود و بیم آن داشت که چنین خروجی از نظر ارزش های اخلاقی برای هر دو کشور برابر خواهد بود. من و پمپئو هیچ کدام اعتقادی به برابری اخلاقی در این زمینه نداشتیم و نه تنها با نکته مطرح شده توسط وزیر دفاع مخالف بودیم بلکه باور داشتیم که خروج دوجانبه چیزی را در اختیار ترامپ قرار می داد که به دنبالش بود و می توانست آن را به عنوان یک موفقیت در مذاکره با روس ها اعلام کند و شاید مجبور نگردد تحت فشار امتیاز بیشتری را در حوزه های دیگر به مسکو بدهد. عصر همان روز به ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تلفن کردم و به او شرح دادم که در کدام جهت حرکت می کنیم. او تأکید کرد که نباید به روسیه فرصت بدهیم که میان ما تفرقه ایجاد کند و از این تفرقه لذت ببرد. این موضوع بویژه در خصوص آلمان اهمیت زیادی داشت. من حرف استولتنبرگ را تأیید کردم ولی در عین حال به او و همه کسانی که ممکن بود گوش شنوایی داشته باشند شرح دادم که خروج امریکا از پیمان آی ان اف اروپا را در معرض تهدید قرار نمی دهد. در واقع آنچه که تهدید واقعی به شمار می رفت تخلفات روسیه از پیمان آی ان اف و انبار کردن موشک هایی بود که بر اساس این پیمان ممنوع شده بودند ولی روسیه الان با همان موشک ها می توانست بیشتر نقاط اروپا را هدف قرار دهد. ، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 964

به "خارج کردن اروپا از سر درگمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارج کردن اروپا از سر درگمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید