حمایت رئیس جمهور ازبکستان برای برگزاری یک جشنواره سینمایی

به گزارش جام پارسی، تهران (پانا) - سیزدهمین دوره جشنواره فیلم تاشکند معروف به مرواریدجاده ابریشم بانمایش فیلم هایی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ، پس از چند سال وقفه و با حمایت رییس جمهور ازبکستان احیا شد.

حمایت رئیس جمهور ازبکستان برای برگزاری یک جشنواره سینمایی

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این جشنواره که بخشی از آن به روزهای سینمای ایران اختصاص دارد، درقالب جشنواره جشنواره ها از تاریخ 29سپتامبر (7 مهر) شروع به کار کرد و تا 3 اکتبر 2021 (11 مهر) در شهرهای تاشکند، جیزه، سمرقند ، بخارا، خیوا و کوکند ادامه خواهد داشت.

از سینمای ایران فیلم هایی در بخش روزهای سینمای ایران حضور داشتند که از آن جمله می توان به فیلم های برگ جان به کارگردانی ابراهیم مختاری، مادری به کارگردانی رقیه توکلی ، ویلایی ها به کارگردانی منیر قیدی، قطار آن شب به کارگردانی حمیدرضا قطبی، مُرده خور به کارگردانی صادق صادق دقیقی، سارا و آیدا به کارگردانی مازیار میری، جهت معکوس به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، رویای سهراب به کارگردانی علی قوی تن و شب اول هجده سالگی به کارگردانی حامد تهرانی اشاره نمود؛ِ آثاری با درون مایه و موضوع صلح ، روشنگری و پیشرفت که با تم وشعار سال جاری جشنواره فیلم تاشکند هماهنگ بودند.

فردوس عبدوخلیکف دبیر جشنواره و مدیر ازبک فیلم، در ملاقات نمایندگان سینمای ایران، هدف اصلی این جشنواره را تحکیم و توسعه روابط بین الملل در زمینه سینما، تقویت سینمای ملی و تبادل اطلاعات از راه دعوت فیلم های برگزیده کشورهای مختلف دانست و گفت: به همین دلیل در این دوره فیلم های عموما پیروز جشنواره های مطرح دنیای برگزیده و دعوت شدند و در این میان برای نخستین بار بخشی ویژه به روزهای سینمای ایران اختصاص یافت که نشانگر اهمیت سینمای نوین ایران برای ماست.

عبدوخلیکف حضور هنرمندان ایرانی در این جشنواره را با اهمیت توصیف کرد و گفت: توسعه و تقویت همکاری های سینمایی ازبکستان و ایران، مورد توجه ماست و ادامه مصاحبههای سینمایی و فرهنگی بین دو کشور در اولویت قرار گرفته است.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در این ملاقات گفت: ایران و ازبکستان پیوندهای فرهنگی مستحکمی دارند که هنر سینما می تواند آن را در دنیای معاصر و با زبانی متفاوت به تصویر بکشد و همکاری های بین جشنواره ای، فراوری مشترک، تبادل دانش سینمایی و مصاحبه های بین فرهنگی، این ارتباط را مستحکم تر خواهد ساخت.

وی با تشکر از ازبک فیلم برای دعوت ویژه از هیات سینمایی ایران گفت: همکاری با کشورهای آسیای میانه و کشورهای اسلامی مورد توجه ماست، چرا که معتقدیم سینمای آسیا می تواند چشم اندازهای جدیدی برای سینمای امروز دنیا خلق کند و همکاری سینماگران آسیایی بخصوص کشورهای ایران و ازبکستان که دارای میراث و ریشه های تاریخی مشترک هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تابش برپایی سالانه جشن نوروز ، سابقه تجاری ، آثار قابل توجه دانشمندان، حکما و هنرمندان این سرزمین ها و وجود میراث معنوی مشترک در شهرهای بخارا، سمرقند، تاشکند و خراسان، نیشابور ، شیراز، نیشابور و اصفهان و … را برای هنرمندان ایران فرصتی مغتنم برای خلق داستان های مجذوب نماینده سینمایی دانست که با همکاری هنرمندان سینمای ازبکستان و حمایت های دو دولت ایران و ازبکستان میسر می گردد.

در این ملاقات محمدمهدی عسگرپور هم با تبریک احیا و برگزاری مجدد جشنواره فیلم تاشکند، گفت: سینمای ازبکستان در ایران معرفی شده و طی سال های 2019 تا 2021 آثاری از سینماگران معاصر ازبکستان در جشنواره دنیای فیلم فجر به نمایش درآمده است. بعلاوه مرور فیلم های ایرانی در بخش ویژه سینمای امروز ایران، در جشنواره فیلم تاشکند و مصاحبهی رو در روی سینماگران ایرانی با مخاطبان دارای اهمیت است.

وی تاکید نمود: سینما در توسعه دیپلماسی عمومی نقش به سزایی دارد و ایران و ازبکستان از این دریچه، به مردم کشورهای خود و دنیا پیغام متفاوتی را منتقل می نمایند.

این دوره از جشنواره فیلم تاشکنداز بخش های متنوعی همانند جشنواره فیلم جوانان تحت اسم نسل نوین جاده معظم ابریشم، مروری بر آثار سینمای کلاسیک ازبکستان، بازار بین المللی فیلم تحت اسم بازار فیلم جاده ابریشم، هفته سینمای استعدادهای جوان، بخش ویژه روزهای سینمای ایران، افتتاح کاخ سینمایی ازبکستان، معرفی استودیوی به روزشده فیلمسازی ازبک فیلم، برگزاری کارگاه های آموزشی و مسترکلاس به وسیله اساتید بین المللی برای مخاطبین جوان جشنواره، افتتاح آموزشگاه فیلم ازبکستان، شروع به کار مدارس تخصصی سینمایی در تاشکند و پنج شهر اصلی بخارا، سمرقند، کوکند، خیوا و نوکاس تشکیل می گردد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان اصفهان، محمد مهدی عسگرپور دبیر جشنواره دنیای فیلم فجر، به همراه جمعی از کارگردانان سینمای ایران، مهمانان ویژه این جشنواره بودند.

ابراهیم مختاری هم در این جشنواره مسترکلاسی تحت اسم رابطه متقابل سینمای مستند و سینمای داستانی داشت و فیلم های برگ جان و زعفران از این کارگردان در جشنواره به نمایش در آمد.

نکته حائز اهمیت در این رویداد سینمایی، نمایش فیلم های ایرانی در سینماهای میزبان آثار جشنواره در شهرهای تاشکند، سمرقند و جیزه بود که با عزیمت فیلمسازان ایرانی به این شهرها و حضور همزمان در کنار مخاطبان جشنواره، رخ داد

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1488

به "حمایت رئیس جمهور ازبکستان برای برگزاری یک جشنواره سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت رئیس جمهور ازبکستان برای برگزاری یک جشنواره سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید