تکمیل کریدور شمال-جنوب در انتظار تامین اقتصادی

به گزارش جام پارسی، مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: برای تکمیل کریدور شمال-جنوب تفاهم نامه سه جانبه ای بین ایران، آذربایجان و روسیه امضاء شده و بر این اساس آذربایجانی ها 70 درصد تامین اقتصادی پروژه ریلی رشت-آستارا را برعهده گرفتند و زمان بندی و چگونگی انجام کار نیز بستگی به تامین اقتصادی آن دارد.

تکمیل کریدور شمال-جنوب در انتظار تامین اقتصادی

به گزارش خبرنگاران، روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در نشستی سه جانبه درباره توسعه روابط سه جانبه و تکمیل و فعال کردن کریدور شمال- جنوب صحبت کردند. با اجرای این پروژه شمال اروپا به شرق آسیا به وسیله ایران، آذربایجان و روسیه متصل می شود و هدف اولیه ای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این جهت است.

احداث خط آهن رشت-آستارا به ارزش یک میلیارد دلار به صورت مشترک با آذربایجان از طرح های مهم مورد توافق ایران با این کشور در نشست روسای جمهور دو کشور و نشست سه جانبه مذکور بود.

سعید رسولی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران - در این باره به خبرنگاران گفت: برنامه روشن و معینی در زمینه تکمیل کریدور شمال و جنوب داریم در این زمینه اتصال خط ریلی رشت به آستارا را جزو اولویت های خودمان قرار داده و تفاهم نامه سه جانبه ای در این زمینه با آذری ها امضاء شده که این کشور 70 درصد تامین اقتصادی پروژه را بر عهده خواهد گرفت و مابقی آن را نیز قرارگاه خاتم الانبیا و دولت تامین خواهند کرد تا این پروژه انجام شود.

وی اضافه کرد: قطعه اول این خط ریلی به طول 40 کیلومتر از سوی قرارگاه خاتم تجهیزکارگاه شده و در حال آنالیز است و مسئله ای که در این زمینه وجود دارد، تملک اراضی است تا تکلیف زارعین و کسانی که زندگی در آنجا می نمایند معین شود.

رسولی با بیان اینکه فعالیت های اجرایی خط ریلی رشت آستارا شروع شده است، گفت: اینکه چه زمانی این پروژه تمام می شود به تامین اقتصادی آن بر می شود و در صورت تامین اقتصادی مناسب و به موقع هیچ مسئله ای برای اجرایی شدن آن نداریم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به تحریم ها مسئله ای برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، تاکید نمود: در سرمایه گذاری خارجی مسئله کمبود بودجه نیست و در کشورهایی هم که مسئله ای از نظر تامین اعتبارات شان ندارند، سرمایه گذاری خارجی را ترجیح می دهند و از پتانسیل های آن استفاده می نمایند تا باعث رونق اقتصاد و صنعت شان شود. کما اینکه که کشورهای همسایه نیز با سرمایه گذاری خارجی آباد شده اند اما باید به این نکته توجه کرد که سرمایه گذاری خارجی وابستگی ایجاد نکند و موجب رکود فراوری و اشتغال داخلی نشود و حتما سهم فراوری داخل و مشارکت کشور در آن درسطح خوبی دیده شود. اگر همه این نکات مورد توجه قرار گیرد سرمایه گذاری خارجی بسیار خوب و مطلوب است و ما نیز از آن استقبال می کنیم و هم سعی و کوشش می کنیم که زمینه را برای سرمایه گذاری متقاضیان داخلی و خارجی به صورت توامان و در کنار هم فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 15

به "تکمیل کریدور شمال-جنوب در انتظار تامین اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل کریدور شمال-جنوب در انتظار تامین اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید