به زودی، طرح آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین

به گزارش جام پارسی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به زودی با معین شدن سرمایه گذار بخش خصوصی طرح مهم آبرسانی از سد طالقان به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین کلید خواهد خورد.

به زودی، طرح آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر ها و روستا های استان از کار های بسیار مهمی است که می تواند احتیاج های آب شرب 14 شهر و 194 روستا را با حجم 60 میلیون مترمکعب تامین کند.

ملکی اضافه نمود: در این طرح 9 شهر و 90 روستا در محدوده شهر های آبیک تا اقبالیه و 5 شهر و 104 روستا در محدوده تاکستان نهاده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اجرای این طرح مهم بالغ بر 78 درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش آبرسانی قرار می گیرند.

به گفته ملکی، با تکمیل این طرح مهم مقدار برداشت از منابع زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

وی در مورد مشخصات این طرح اضافه نمود: آبرسانی از سد طالقان به شهر ها و روستا های استان قزوین شامل دو پروژه احداث خط 315 کیلومتری خط انتقال آب به همراه تاسیسات و تجهیزات وابسته و احداث تصفیه خانه آب شرب به ظرفیت 3 متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: برای برطرف مسائل اجرایی خطوط انتقال آب شرب و آغاز مجدد عملیات اجرایی پیش از یک دوره توقف با اولویت آبرسانی به شهر آبیک با استفاده از منابع عمومی دولت، عملیات اجرایی آبرسانی به شهر آبیک در بخش های مختلف اجرایی و روند اجرا از ابتدای سال 1400 عملیاتی شد.

ملکی گفت: با دریافت مجوز 5 میلیون مترمکعب آب از وزارت نیرو برای بخش خصوصی به عنوان مشوق سرمایه گذاری در تکمیل خطوط آبرسانی از سد طالقان به روش BOT (خودگردان) با توجه به محدودیت اعتباری دولت اقدام شد و با تشکیل کمیته مشترک با آبفای استان در مورد پساب تصفیه خانه های فاضلاب استان نسبت به واگذاری 25 میلیون مترمکعب پساب به عنوان مشوق سرمایه گذاران داوطلب در تکمیل طرح آبرسانی از سد طالقان اقدام و اسناد مناقصه به تایید آبفای کشور رسید و اقدامات تکمیلی مربوط به آن در دستور کار نهاده شد که موجب شد عملیات اجرایی آبرسانی به شهر آبیک در اواخر تیرماه سال جاری با حضور وزیر نیرو افتتاح گردد.

وی اضافه نمود: عملیات اجرایی سد نهب در تاکستان از دیگر کار های شاخصی است که صورت گرفته و این سد با ارتفاع میانه 48.5 متر از پی و حجم مخزن 120 میلیون مترمکعب در منطقه تاکستان در حال اجراست.

ملکی گفت: سد نهب با طول تاج 2 هزار و 156 متر بزرگترین سد استان است و از جمله معدود سد های کشور با طول تاج طولانی بشمار می رود.

وی اضافه نمود: ذخیره جریانات نابهنگام سیلاب رودخانه خر رود و تنظیم آن برای اراضی کشاورزی دشت قزوین، تغذیه مصنوعی و محیط زیست پایین دست از اهداف احداث سد مخزنی نهب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با احداث این سد سالانه 80 میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی 36 هزار و 800 هکتار از اراضی پایین دست به وسیله تلفیق با منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و 30 میلیون متر مکعب برای تغذیه مصنوعی و حفظ محیط زیست تنظیم می گردد.

ملکی یادآورشد: با اجرای این سد ضمن تنظیم آب مورد احتیاج بخش کشاورزی زمینه کاهش برداشت حدود 90 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و رعایت الگوی کشت نیز مهیا می گردد.

این مسئول اضافه نمود: از مهمترین برنامه های شاخص اجرا شده در این طرح ادامه عملیات اجرایی احداث بدنه سد و سازه های وابسته، تهیه و نصب بخش عمده ای از تجهیزات هیدرومکانیکال و الکتریکال، ادامه قرائت، نصب و رفتارنگاری ابزار دقیق در بدنه سد، اتمام نصب تجهیزات ابزار دقیق در بدنه سد است.

وی گفت: آبگیری اولیه سد در اسفندماه سال 99 انجام شد و دریافت مجوز احداث نیروگاه برقآبی در پایاب سد نهب به وسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی و پیگیری دریافت مجوز واگذاری دو میلیون مترمکعب آب بخش صنعت برای تامین منابع اقتصادی به وسیله سرمایه گذاری از دیگر فعالیتهاست.

ملکی اظهارداشت: ادامه انجام اقدامات قانونی مربوط به تملک اراضی مخزن، آغاز عملیات میکروژئودزی و نقشه برداری مخزن سد نهب، آغاز و اتمام مطالعات طرح گردشگری سازه های آبی سد نهب، آغاز و ادامه عملیات اجرایی راه جایگزین روستای شیزر با پیشرفت 70 درصدی و دریافت مجوز کارگروه واگذاری استان موضوع دستورالعمل ماده 27 قانون الحاق در مورد واگذاری گردشگری سد نهب به سرمایه گذار بخش خصوصی و پاکسازی مرحله اول مخزن سد و انجام مقدمات پاکسازی مرحله دوم از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در حال حاضر ساخت سد نهب از 94 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

خبرنگاران قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1401 بروزرسانی: 28 شهریور 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1799

به "به زودی، طرح آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زودی، طرح آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید