انواع دیوارپوش قابل شستشو : از اکرلیک تا شیشه ای و لمینت

به گزارش جام پارسی، دیوارها از بخش های مهم فضاهای داخلی ساختمان ها هستند که نقش به سزایی را در طراحی داخلی ایفا می نمایند و بسته به نوع فضا و شرایط حاکم بر آن باید از انواع مختلف دیوارپوش استفاده کرد. در بعضی از بخش های ساختمان به دلیل شرایط حاکم بر آن، مجبور به استفاده از دیوارپوش های قابل شستشو خواهیم بود که نوع و مدل های مختلفی دارند. بر همین اساس در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که انواع دیوارپوش های قابل شستشو را معرفی و مزایا و معایب هر یک از آن ها را نیز آنالیز کنیم.

انواع دیوارپوش قابل شستشو : از اکرلیک تا شیشه ای و لمینت

منظور از دیوارپوش قابل شستشو چیست؟

دیوارپوش ها در واقع مصالحی هستند که روی سطوح دیوار قرار می گیرند. دیوارپوش ها از نظر مصالح انواع مختلفی دارند. هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر ضربه و حرارت دارند. بعضی از دیوارپوش ها دارای مقاومت در برابر آب و رطوبت بوده و به اصطلاح قابل شستشو هستند. این نوع از دیوارپوش ها را می توان در فضایی مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی با خیال راحت به کار برد. در ادامه به معرفی هر یک از انواع دیوارپوش های قابل شستشو می پردازیم.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش آشپزخانه : 9 متریال از چوب تا رزین و شیشه

انواع دیوارپوش قابل شستشو

در ادامه انواع دیوارپوش قابل شستشو بر اساس مصالح و جنس آن ها نام برده و به آنالیز مزایا و معایب هر یک پرداخته شده است.

دیوارپوش کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ها انواع مختلفی دارند. بعضی از محصولات کاغذ دیواری به طور کامل مهندسی شده از ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت برخوردار هستند. بسیاری از انواع کاغذ دیواری ها مانند نوع پی وی سی و نانو از قابلیت شستشو برخوردار هستند. با این که این دیوارپوش ها قابل شستشو را دارند اما چندان مناسب محیط های بسیار مرطوب مانند سرویس های بهداشتی نخواهند بود.

اگر به دنبال نصاب کاغذ دیواری هستید، کلیک کنید.

از مزیت های کاغذ دیواری می توان به قیمت کمتر در مقایسه با سایر انواع دیوارپوش های قابل شستشو و همچنین نصب سریع و ساده آن اشاره نمود. از طرفی هم کاغذ دیواری را در طرح و رنگی بی نهایت می توان انتخاب کرد و از همین با هر سلیقه ای جور در خواهند آمد.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی : از سنتی تا مدرن و ضد آب!

دیوارپوش کاشی و سرامیک

در مقوله دیوارپوش های قابل شستشو اولین موردی که به ذهن خطور خواهد نمود انواع کاشی و سرامیک است که در واقع اصلی ترین و پرکاربردترین دیوارپوش در ساختمان سازی به ویژه در کشور ما ایران به شمار می رود. کاشی و سرامیک ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت برخوردار هستند و یکی از بهترین گزینه ها برای کاربرد در محیط های بسیار مرطوب هستند. علاوه بر این، از نظر طیف رنگ و طرح نیز تنوع بسیار بالایی دارند. کاشی ها و سرامیک ها در اندازه و شکل های مختلفی را در فضاهای هندسی مختلف می توان به کار برد. از طرفی هم مقاومت خوبی در برابر هر گونه خط و خش و ضربه دارند.

کاشی کاری و سرامیک کاری خود را به افراد ماهر بسپارید.

در کنار این مزیت ها استفاده از کاشی و سرامیک می تواند با معایبی نیز همراه باشد که شاید مهم ترین آن ها تعمیرات سخت و تقریباً غیرممکن بودن آن باشد. از طرفی هم اجرای آن به زیرسازی هایی احتیاج دارد که متعاقباً هزینه کار را بالاتر خواهد برد.

دیوارپوش قابل شتسشو اکرلیک

بر خلاف کاشی و سرامیک که فرآیند نصب و اجرای آن سخت است، اکرلیک را می توان در کمترین زمان ممکن نصب کرد. این ویژگی منحصر به فرد این نوع از دیوارپوش ها را بسیار محبوب نموده است. مقاومت بسیار خوب در برابر رطوبت و آب نیز باعث شده است که از قابلیت شستشو برخوردار باشند و بتوان با خیال راحت آن ها را در سرویس های بهداشتی به کار گرفت. از آنجایی که این دیوارپوش یک محصول مهندسی شده است، در طرح و رنگ های بسیار مختلفی در بازار در دسترس هستند و به همین دلیل هم با هر سلیقه ای همخوانی لازم را پیدا خواهند کرد.

نصب دیوارپوش اکرلیک توسط متخصصین ماهر کارگشا

دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش های پلاستیکی یا پی وی سی (PVC) با توجه به تنوع بالای طرح های این محصول موجب شده که جایگزین بسیار مناسبی برای سایر پوشش ها مثل سنگ های ساختمانی، سرامیک های پرسلانی، ورق های ام دی اف و فایبرگلاس در اجرای سازه گردد. دیوارپوش های پلاستیکی طرح سنگ، باعث سبک سازی سازه ها و در نتیجه ایمنی بیشتر در برابر زلزله می باشند.

نصب این پانل ها بسیار آسان بوده و به یاری چسب به سطح مورد نظر متصل می گردند. دیوارپوش های پلاستیکی در واقع از جنس پی وی سی هستند و به دلیل ضخامت بسیار کمی که دارند اجرای آن ها بسیار ساده است. از دیگر مزایای دیوارپوش های پلاستیکی یا پی وی سی قابل شستشو می توان به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • به دلیل وزن کم فرآیند نصب آن ساده و سریع صورت خواهد گرفت.
  • فاقد هر گونه درز و متعاقباً به بند کشی احتیاج ندارند.
  • در برابر حلال ها و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.
  • تا حرارت های 85 درجه سانتی گراد را تحمل می نماید.
  • در طرح و رنگ های متنوعی موجود هستند.
  • در مقایسه با انواع دیگر دیوارپوش قابل شستشو ارزان تر هستند.
  • نگهداری و تعمیر آن ها به راحتی صورت خواهد گرفت.

دیوارپوش سنگی

از دیگر انتخاب هایی که برای محیط های مرطوب می توان به کار برد استفاده از مصالح سنگی است. این مصالح که در انواع مختلفی در دسترس هستند از قابلیت شستشوی کامل برخوردارند. از برتری های این نوع از دیوارپوش ها نسبت به سایر انواع به ویژه دیوارپوش های مصنوعی می توان به حس برجسته زیباشناختی ناشی از آن اشاره نمود. از طرفی هم این دیوارپوش ها در طرح و رنگ های مختلفی موجود هستند و از بابت تطابق آن ها با سلیقه و طراحی داخلی هم نباید نگرانی خاصی داشت. علاوه بر این مقاومت خوبی در برابر رطوبت، ضربه، خط و خش، حرارت و فشار دارند و به همین دلیلی هم ماندگاری آن ها نسبت به بعضی از انواع دیوارپوش های مصنوعی مانند پلاستیکی و اکرلیکی بیشتر است.

با این همه معایبی نیز در مورد استفاده از آن ها به عنوان دیوارپوش هایی قابل شستشو می توان عنوان نمود. به مانند کاشی و سرامیک اجرای این نوع از دیوارپوش ها نیز به زیرسازی احتیاج پیدا خواهد نمود. از طرفی هم هزینه تمام شده آن ها هم خرید و هم اجرا نسبت به سایر انواع گران تر خواهد بود. از طرفی هم در صورت آسیب وارد آمدن به آن ها تعمیر یا بسیار سخت یا غیرممکن خواهد بود و هزینه زیادی را به فرد تحمیل می نماید.

دیوارپوش شیشه ای

شیشه گزینه ای دیگری است که می توان از آن به عنوان دیوارپوش استفاده کرد. استفاده از این دیوارپوش ها صرفاً در بعضی از سرویس های بهداشتی دیده می گردد. با این همه دیوارپوش های شیشه ای علاوه بر زیبایی و جذابیت بالایی که دارند از نظر مقاومت در برابر رطوبت و آب نیز در سطح خوبی قرار دارند. شیشه های که به عنوان دیوارپوش به کار برده می گردد در واقع محصولات مهندسی شده هستند و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند.

معرفی نصاب دیوارپوش شیشه ای به شما

دیوارپوش قابل شستشو لمینت

دیوارپوش های لمینت هم کاربردهای زیادی در ساختمان سازی دارند. دیوارپوش های لمینت انواع مختلفی دارند که بعضی از انواع آن ها دارای ویژگی های ضد آب هستند. دیوارپوش های لمینت ضد آب دارای قابلیت شستشو هستند و به همین دلیل می توان در سرویس های بهداشتی و یا هر فضای دیگری به کار گرفت. وزن پایین این دیوارپوش ها باعث شده است که نصب و اجرای آن ها ساده و سریع صورت گیرد. از دیگر مزایای لمینت این است که از نظر طرح و مدل تنوع بسیار بالایی دارند.

سخن آخر

انتخاب دیوارپوش ها از میان انواع مدل های آن به شرایط مختلفی بستگی دارد. دیوارپوش های قابل شستشو از محبوب ترین انواع بوده و در فضاها و بخش های مختلفی از خانه و ساختمان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انواع دیوارپوش های قابل شستشو از کاغذ دیواری تا دیوارپوش های سنگی همگی مزایا و معایب خاص خود را دارند. در انتخاب نوع خاصی از آن ها در درجه اول بودجه و سلیقه خود را در نظر داشته باشید و در درجه دوم فضایی که قصد استفاده دیوارپوش در آنجا را دارید مشخص کنید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 666

به "انواع دیوارپوش قابل شستشو : از اکرلیک تا شیشه ای و لمینت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع دیوارپوش قابل شستشو : از اکرلیک تا شیشه ای و لمینت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید