ابعادی دیگر از نقش آمریکا در ایجاد داعش؛ مدارک و شواهد چه می گویند؟

به گزارش جام پارسی، طی سال های اخیر و پس از ظهور و بروز داعش گزارش ها و مدارکی مبنی بر حمایت آمریکا از این گروه تروریستی منتشر شد اما اکنون و در پی کشته شدن ابوبکر البغدادی بسیاری از تحلیلگران این کشور به نقش واشنگتن در رشد و پا دریافت داعش اذعان دارند.

ابعادی دیگر از نقش آمریکا در ایجاد داعش؛ مدارک و شواهد چه می گویند؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود از روی دادن اتفاقی بزرگ اطلاع داد؛ سپس رسانه های این کشور اطلاعاتی مختصر درباره هلاکت ابوبکر البغدادی ارائه دادند و در نهایت ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید خبر کشته شدن سرنموده داعش را تایید کرد .

ترامپ در تایید خبر کشته شدن البغدادی از روایتی استفاده نموده که رسانه ها و تحلیلگران آن را نوعی سناریوی سینمایی توصیف نموده و حتی اطلاعاتی که ترامپ درباره نحوه کشته شدن سرنموده داعش ارائه داد نیز تاکنون از سوی مقام های آمریکایی تایید نشده است و بسیاری آن را ساخته ذهن خود او می دانند .

ترامپ در حال حاضر و پس از رسوایی اوکراین گیت با موضوع استیضاح روبرو شده و مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات درباره استیضاح وی را شروع و قطعنامه رسمی شدن این تحقیقات را تصویب نموده است .

از سویی دیگر حدود یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و در آستانه این انتخابات، محبوبیت ترامپ به طور روزافزونی در حال کاهش است و بدیهی است که در چنین شرایطی ترامپ به دنبال برگ برنده ای است تا تبعاتی را که تمامی این چالش ها می تواند برای او در انتخابات سال 2020 داشته باشد، از میان ببرد؛ بنابراین وی از لحظه انتشار پیغام توییتری خود مبنی بر روی دادن اتفاقی بزرگ با سناریویی آماده سعی نموده تا بیشترین بهره را از کشته شدن سرنموده داعش ببرد و این موضوع را به عنوان یک پیروزی به نام خود ثبت کند .

پیغام های توییتری و اظهارات ترامپ طی روز های اخیر نیز نشان دهنده کوشش او برای استفاده حداکثری از هلاکت ابوبکر البغدادی است .

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت ادعا های متناقض ترامپ است که حتی مقام ها و رسانه های آمریکا نیز درباره آن ابراز تردید نموده اند. علاوه بر این مقام های روسیه نیز بار ها درباره کشته شدن سرنموده داعش ابراز تردید کردند و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز به تازگی طی مصاحبه ای گفت که مسکو نمی تواند کشته شدن ابوبکر البغدادی را تایید کند .

لاوروف در این مصاحبه تاکید نمود که ابوبکر البغدادی ساخته دست خود آمریکا است.

در همین حال بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز در مصاحبه با شبکه الاخباریه ضمن ابراز تردید درباره کشته شدن سرنموده داعش سوالاتی مانند اینکه چرا جسد ابوبکر البغدادی نشان داده نشد و یا چرا هواپیمایی در صفحه رادار ها مشاهده نش را عنوان نمود .

اما هلاکت بغدادی آنگونه که ترامپ درباره آن سر و صدا به راه انداخته، اهمیت چندانی ندارد چرا که پیش از این گروه تروریستی داعش در پی هماهنگی و همکاری محور مقاومت برای مبارزه با تروریسم عملا در عراق و سوریه فلج شده و قلمرو چندانی را در اختیار نداشت .

اما موضوع قابل توجه کشته شدن البغدادی نیست بلکه نقشی است که آمریکا در حمایت از او و گروه تروریستی داعش ایفا نموده است؛ طی سال های اخیر همیشه گزارش ها و مدارک بسیاری مبنی بر اینکه داعش مورد حمایت آمریکا است منتشر شده و در موارد بسیاری تحلیلگران آمریکایی نیز به این موضوع اذعان نموده اند .

علاوه بر این، مقام های آمریکایی نیز در موقعیت های مختلف و به خصوص در هدف قرار دادن رقبای خود نقش آمریکا در ایجاد داعش را بیان نموده اند .

هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 علنا اذعان کرد که داعش ساخته دست آمریکا است. او علاوه بر این در کتاب خاطرات خود با عنوان گزینه های سخت نیز به این موضوع اذعان نموده است .

دونالد ترامپ نیز پیش از این به نقش آمریکا در ایجاد داعش اذعان نموده و گفت که دولت اوباما داعش را ساخته است .

به تازگی او در جریان یک تجمع انتخاباتی در ایالت می سی سی پی نیز بار دیگر اظهار داشت که داعش را اوباما ساخته است .

نکته قابل ملاحظه در این زمینه این است که موضوع اصلی نقشی است که آمریکا در ایجاد داعش داشته و حمایت هایی است که واشنگتن طی سال های اخیر از این گروه تروریستی در منطقه نموده است؛ کشته شدن ابوبکر البغدادی حتی در صورت درست بودن ادعا های ترامپ در این باره تفاوتی را در کلیت موضوع ایجاد نمی کند .

منبع:میزان

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 189

به "ابعادی دیگر از نقش آمریکا در ایجاد داعش؛ مدارک و شواهد چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعادی دیگر از نقش آمریکا در ایجاد داعش؛ مدارک و شواهد چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید