ابداع خواب زمستانی برای انسان ها در سفر فضایی و جراحی

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، تورپور یک شرایط مانند خواب زمستانی در حیواناتی مانند موش ها و پرندگان است که به ذخیره انرژی منجر می گردد. طی این شرایط دمای بدن و متابولیسم حیوانات کاهش می یابد. محققان معتقدند این شرایط یک مکانیسم بقا در بدن حیوانات برای زمان کمبود غذا است و به آنها یاری می نماید مدتی بخوابند.

ابداع خواب زمستانی برای انسان ها در سفر فضایی و جراحی

در سال 2020 میلادی محققان مجموعه ای از نورون ها را در هیپوتالاموس مغز کشف کردند که به موش ها یاری می نماید در شرایط تورپور قرار گیرند. آنها بعلاوه دریافتند می تواند با یاری نور یا سیگنال های شیمیایی خواب را برحسب احتیاج در حیوانات تحریک کرد.

نکته جالب آنکه همین فرایند در موش های صحرایی که به طور معمول در شرایط تورپور قرار نمی گیرند، نیز صادق است. این امر نشان می دهد می توان شرایط مذکور را در پستانداران دیگر و احتمالا حیوانات نیز به وجود آورد.

تحقیقی در سال 2022 میلادی نیز نشان داد چگونه می توان از این تکنیک ها برای اجتناب از آسیب به بافت طی عمل جراحی قلب استفاده کرد.

مشکل آنجاست که برای تحریک اعصاب حیوانات باید آنها را مهندسی ژنتیک کرد تا نسبت به محرک ها از جمله فیبرهای نوری ایمپلنت شده در بدن شان واکنش نشان دهند.

این آسان ترین یا عملیاتی ترین روش نیست، بنابراین محققان دانشگاه واشنگتن در یک پژوهش تازه روشی نوین و غیرتهاجمی برای ایجاد تورپور ابداع کردند.

آنها یک منتشر کننده کوچک امواج اولتراسند ابداع کردند که قابل نصب در سر موش ها است. این ابزار می تواند پالس هایی 10 ثانیه ای به سمت منطقه پره اپتیک هیپوتالاموس ارسال کند که به طور آنی علائم تورپور را در حیوانات ایجاد می نماید.

پره اپتیک منطقه ای در جلو هیپوتالاموس است که به علت ارتباط متقابل آن با بسیاری از منطقه ها مغز و توانایی پاسخ به عوامل مختلف هومورال در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی و رفتاری مانند خواب، فراوری مثل و دمای بدن دخیل است.

طی فرایند تورپور دمای بدن حیوان 3تا 3.5 درجه سانتیگراد، ضربان قلب و مصرف اکسیژن کاهش می یابند. حیوانات چند ساعت بعد به طور طبیعی از خواب بیدار می شوند.

البته هنوز راه زیادی مانده تا این فناوری وارد بازار گردد، اما ابداع روشی غیر تهاجمی برای تحریک شرایط مذکور یک گام مهم به شمار میرود. محققان معتقدند القای شرایط تورپور می تواند به حفظ جان انسان ها طی حالت های اضطراری پزشکی منجر گردد یا به تدریج در آینده برای خوابیدن فضانوردان طی مدت زمان سفرهای فضایی بینجامد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1909

به "ابداع خواب زمستانی برای انسان ها در سفر فضایی و جراحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع خواب زمستانی برای انسان ها در سفر فضایی و جراحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید