آن همه پول برای هیچ؟

به گزارش جام پارسی، هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر در شرایطی از فردا چهارشنبه آغاز می گردد که آمار پایین گل زنی در لیگ برتر ایران حسابی آزاردهنده است. هنوز هیچ تیمی در لیگ برتر ایران بعد از 14 هفته پیروز به زدن 20 گل نشده است که همین مورد به قدر کافی می تواند ضعف تیم ها در خط حمله را نمایان کند. از آن بدتر احتمالا می تواند عنوان برترین گل زن لیگ ایران باشد. تا به اینجا بعد از 14 هفته، برترین گل زن لیگ ایران فقط شش گل زده دارد که ناگفته پیداست عدد بسیار پایینی است.

آن همه پول برای هیچ؟

در لیگی که نام لیگ برتر را یدک می کشد و پول های خوبی خرج می گردد، انتظار می رود که نه تنها تعداد ردوبدل شدن گل ها در هر ملاقات بالا برود بلکه با توجه به خرید مهاجمان زیاد، دست کم وضع کسی که قرار است آقای گل گردد، بهتر از عدد شش باشد. در جدول برترین گل زنان لیگ ایران فعلا یورگن لوکادیا مهاجمِ از ایران رفته پرسپولیس در کنار محمد عباس زاده مهاجم تراکتور با شش گل در صدر قرار گرفته اند. اولی که چند هفته ای می گردد از ایران رفته و با توجه به یکی، دو ملاقات نخستی که در هفته های اول از دست داده، آمار به نسبت قابل قبولی دارد. دومی، ولی به نظر طلسم شده و حتی با خروج یورگن لوکادیا هم پایش به گل جدیدی باز نشده است.

در کنار این موارد باید ثبت تساوی های بدون گل بی شمار را هم نگران کننده دانست. ضمن اینکه تعداد برد هایی که با نتیجه یک بر صفر، یعنی با حداقل گل به دست آمده هم چنان زیاد شده که احتیاج به آمار و ارقام تازه تری در این مورد نیست. همین تعداد اندک گل های ردوبدل شده از یک سو و بحران تعداد گل های برترین گل زن ایران از سوی دیگر، باعث آن شده که با تردید کمتری درباره خسته کننده بودن لیگ ایران حرف زد.

درباره برترین گل زن فعلی لیگ ایران اگرچه آمار بسیار ضعیفی به ثبت رسیده؛ ولی شاید در مقایسه با سایر لیگ های معتبر و درجه دو اروپایی باز بگردد خرده کمتری از آن ها گرفت. این آمار به قدر کافی ضعیف است، ولی با مرور لیگ های خارجی تعیین می گردد که سایر لیگ ها هم به غیر از یکی، دوتا، آمار آقای گلی چندان خوبی ندارند و غالبا میانگین زیر یک گل در هر بازی را دارند. گو اینکه چنین موضوعی اصلا درباره لیگ برتر انگلیس که بسیاری آن را برترین لیگ دنیا می دانند، صدق نمی کند.

بدون درنظر گرفتن بازی شب گذشته لیورپول و برنتفورد، در این لیگ، ارلینگ هالند، غول نروژی باشگاه منچسترسیتی با اختلاف درخور توجهی نسبت به رقبایش در صدر است. هالند بعد از گذشت 16 هفته توانسته تا به اینجا 21 بار برای تیمش گل زنی کند و در صدر جدول برترین گل زنان لیگ انگلیس قرار بگیرد. او تنها بازیکن لیگ های معتبر است که فعلا آمار گل هایش بیش از تعداد بازی هایی است که انجام داده است. در این لیگ، نزدیک ترین تعقیب کننده هالند، هری کین است که توانسته 13 بار گل زنی کند.

در لالیگا هم فعلا ماشین گل زنی روبرت لواندوفسکی داغ است؛ ولی او هم نتوانسته تعداد بیش از بازی هایش گلزنی کند. لوا بعد از 15 هفته توانسته 13 بار گل بزند. بدون در نظر گرفتن آمار لواندوفسکی که همچنان یکی از برجسته ترین ستاره های فوتبال دنیا است، دومین گل زن برتر بورخا ایگلسیاس است که فقط هشت بار گل زنی نموده است. شاید برای لیگی در سطح اسپانیا، اینکه دومین گل زن برترش این قدر کم گل زنی نموده باشد، به میزان کافی بحث برانگیز باشد.

در سری آ ایتالیا هم سندرم ناکامی آقایان گل ادامه دارد. ویکتور اوسیمه با زدن تنها 9 گل بعد از 15 هفته در صدر جدول است و آرناتوویچ با هشت گل در تعقیب او است. این آمار حتی از لیگ اسپانیا هم ضعیف تر است. اینکه چه شده که برترین گل زن لیگ ایتالیا بعد از 15 هفته هنوز گل هایش را دو رقمی ننموده، یکی از همان مباحثی است که می تواند درباره لیگ برتر ایران که سطح کیفی به مراتب پایین تری دارد، آنالیز گردد.

در لیگ یک فرانسه، جایی که برترین مهاجمان دنیا یعنی مسی، نیمار و امباپه حضور دارند، هم آمار گل زنی چندان خیره کننده نیست. بعد از 17 هفته، امباپه و نیمار به ترتیب با 13 و 11 گل، در صدر جدول برترین گل زنان قرار دارند. با توجه به فاصله ای که پاریس در این لیگ با سایر رقبا دارد و البته کیفیتی که امباپه و نیمار دارند، بدیهی است که این آمار چندان راضی کننده نباشد. در بوندس لیگا هم انکونکو با 12 و فولکرک با 10 گل، آن هم بعد از 15 هفته در رده اول و دوم قرار گرفته اند. همان طور که عنوان شد، به غیر از لیگ برتر انگلیس، آمار گل زنان برتر سایر لیگ های معتبر اروپایی هم در این مقطع زمانی به عدد یک گل در هر بازی نرسیده است. موضوعی که احتمالا در ادامه مسیر تغییر کند و شاید سیر صعودی به خود بگیرد.

اگرچه مقایسه ایران با لیگ های تاپ اروپایی از اساس غلط است؛ با این حال اینکه در همان لیگ ها هم اغلب آمار گل زن برترشان این روز ها چندان خوب نیست، نکته درخور توجهی است. برای آنالیز بیشتر می گردد سری هم به لیگ های درجه دو اروپایی زد تا متوجه شد آمار گل زنی مهاجمان برتر در این لیگ ها هم چندان چنگی به دل نمی زند. در پرتغال، راموس و مهدی طارمی هرکدام بعد از 14 هفته 9 گل زده اند و در بلژیک هم بعد از 18 هفته پل اونواچو با 13 و ماریو گونسالس با 11 گل در رده های اول و دوم قرار گرفته اند.

اگرچه در همین لیگ ها، شمار گل های ردوبدل شده به مراتب بهتر و بیشتر از لیگ برتر ایران است؛ ولی واضح است که فعلا شرایط برای گل زنان برتر ایران و اروپا چندان خوب پیش نمی رود؛ سندرمی دنیا شمول که احتمالا در آینده ای نه چندان دور دستخوش تغییر و تحول گردد. البته آمار گل زنان ایران درست مثل تعداد گل های ردوبدل شده در همین لیگ به میزان ای پایین است که باید بیش از سایر لیگ ها نگرانش بود. آقای گل فعلی لیگ برتر ایران 0.4 گل به ازای هر بازی زده است که در پایین ترین سطح ممکن به نظر می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1849

به "آن همه پول برای هیچ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن همه پول برای هیچ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید