چهارشنبه سوری آتش بحران کرونا را شعله ور می نماید، خطر کرونایی شدن با ترقه بازی و آتش افروزی

به گزارش جام پارسی، سال جاری چهاشنبه سوری را در خانه بمانیم تا از خطر ابتلا به ویروس بی رحم کرونا در امان باشیم.

چهارشنبه سوری آتش بحران کرونا را شعله ور می نماید، خطر کرونایی شدن با ترقه بازی و آتش افروزی

به گزارش خبرنگار ، چند سالی است که چهارشنبه سوری در ترقه بازی و انفجار خلاصه می گردد، وقتی اسم شب چهارشنبه سوری به یادمان می آید دیگر خبری از سنت های ساده قدیمی نیست بلکه این شب با سوختگی، کوری چشم و حتی مرگ برایمان تداعی می گردد.

متاسفانه هر ساله شمار بسیاری از جوانان و نوجوانان به دلیل استفاده از مواد منفجره و محترقه گرفتار سوختگی های شدید، قطع عضو، بستری در بیمارستان و حتی مرگ می شوند، مرگی که تنها به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به هشدارهای آتش نشانی، اورژانس و سایر ارگان ها اتفاق می افتد و به جای چهارشنبه سوری بیشتر چهارشنبه سوزی داریم.

چهارشنبه سوری که خبرهای تلخ و ناگوارش بیش از خبرهای خوش و جشن ساده ایرانیان در سال های قبل است، پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور سال گذشته با اشاره به آمار مصدومان وفوتی های حوادث چهارشنبه سوری سال 97 اظهار کرد: تا ساعت 8 صبح فردای چهارنبه سوری تعداد یک هزار و 962 نفر در حوادث چهارشنبه سوری دچار مصدومیت شدند که از این تعداد 174 نفر بستری، 2 نفر فوت، 584 نفر دچار آسیب چشمی و 489 نفر دچار سوختگی درجه 2 یا 3 شده اند.

او با اشاره به اینکه 2 نفر از مصدومان حادثه چهارشنبه سوری به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، ادامه داد: بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه سوری بین 8 تا 18 سال هستند و تا به امروز چشم 3 نفر از مصدومان تخلیه شده است؛ همچنین دسا یک نفر در اردبیل از ناحیه مچ قطع شده است.

حتی اگر نصف یا یک سوم آمار مصدومیت ها و سوختگی های چهارشنبه سوری سال گذشته اتفاق بیفتد، وحشتناک است، چرا که سال جاری چهارشنبه سوری در دل بحران کروناست، بحرانی که در همه جهان راه افتاده است و آتش آن به تدریج دامن بیشتر کشورهای جهان را می گیرد، ویروسی که هیچ رحمی ندارد و هر که را سر راهش ببیند، آلوده می نماید.

کووید-19 که اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، تا به امروز 169 هزار و 610 نفر را در کل جهان مبتلا نموده است. از این تعداد، 77 هزار و 776 نفر بهبود یافته و 6 هزار و 518 نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

بیشتر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی در پی شیوع گسترده ویروس کرونا، شرایط اضطراری اعلام نموده اند. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان را دارد.

پس از چین وایتالیا، کره جنوبی و ایران بیشترین آمار ابتلا به کویید 19 را دارند و رعایت نکات بهداشتی تنها راه پیشگیری و مقابله با ویروس کرواست، چرا که تا به امروز واکسن یا درمان ویروس کرونا کشف نشده است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین شرایط ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، 1053 مورد بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به 14991 نفر افزایش یافت.

او گفت: متاسفانه از بین بیماران جدید شناسایی شده، 129 نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید 19 در کشور تا امروز (26 اسفند 98) به 853 نفر رسید.

جهانپور بیان نمود: خوشبختانه تا کنون 4996 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

پرهیز از تردد واجتماعات مهمترین راه برای قطع زنجیره انتقال و شکست ویروس کروناست، حالا سال جاری حتی اگر بخواهیم دور جمع شویم و خیلی ایمن و ساده آتش روشن کنیم، خطر همه ما را و مردم شهر را تهدید می نماید چرا که ویروس کرونا هر لحظه منتظر است تا راهی برای ادامه حیات خود پیدا کند و از فردی به فرد دیگر منتقل گردد، با برگزاری جشن چهارشنبه سوری ما تنها به شعله ور شدن آتش کرونا یاری خواهیم کرد.

محمد فاطمی رییس انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: پارسال حداقل 500 بیمار بستری در کشور داشتیم و این می تواند در برخی منجر به فوت و قطع عضو یا نابینایی گردد.

فاطمی با اشاره به شیوع کرونا و خطر چهارشنبه سوری ادامه داد: تعداد بسیاری از بیماران کرونایی در بیمارستان ها بستری شده اند و با کمبود تخت و امکانات روبرو هستیم و اگر افراد اقدام به ترقه بازی و استفاده از موادمحترقه نمایند، نه تنها جان خود را به خطر انداخته اند بلکه نظام سلامت را دچار چالش نموده اند و امکان درمان به خوبی میسر نیست.

رییس انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته گفت: تاجایی که ممکن است افراد در دوران شیوع کرونا نباید در اجتماعات حضور پیدا نمایند و حالا تصورش را بکنید که فردی برای صدمه کوچک و سوختگی بخواهد راهی بیمارستان گردد، خود را در این خطر قرار داده است که به کرونا مبتلا گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان نمود: ما هر سال به مردم اعلام می کردیم که چهرشنبه سوری ایمن داشته باشیم، بچه ها را از اتش و مواد محترقه دور کنیم و جوانان و نوجوانان از مواد محترقه استفاده ننمایند و در محیط های عمومی آتش روشن نکنید، اما سال جاری تاکید داریم چهارشنبه سوری را در خانه بمانید تا سالم باشید.

فاطمی گفت: سوختگی و رسیدگی به افرادی که چهارشنبه سوری را برگزار نمایند، پزشکان و پرستاران را به زحمت می اندازد، از مردم می خواهیم که مردم با در خانه ماندن از کرونا و حوادث چهارشنبه سوری جلوگیری نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید نمود: بیشتر بیمارستان ها بیمار کرونایی بستری شده اند و هر چقدر ضدعفونی کنیم و لباس ایمن بپوشیم احتمال ابتلا به کرونا در بیمراستان ها وجود دارد و به همین دلیل سال جاری تاکید داریم ه چهارشنبه سوری را در خانه بمانیم.

حمید خاکباز متخصص روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار گفت:و اضافه نمود: سال جاری با توجه به اپیدمی ویروس کرونا در مورد چهارشنبه سوری با دو گروه متفاوت روبه رو خواهیم بود؛ گروه اول شامل طیف وسیعی از جوانان می گردد که احساس و هیجانات خود را در قالب این جشن و دورهمی محبت آمیز انجام می دهند، اما برخی از جوانان به دلیل عدم شناخت هیجان و احساس خاص دوره جوانی، در برخی موارد با ابراز رفتار های نامناسب روبرو می شوند. همچنین نزدیکی این افراد باهم و تماس دست با وسایل، تجهیزات و مواد آتش زای موجود، خطرناک تر بودن این مسئله را دو چندان می نماید.

خاکباز در مورد امنیت روانی و یک فرصت تهدید برای جوانان در مراسم چهارشنبه سوری تشریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت در مراسم شب چهارشنبه سوری به خصوص جمعیت نوجوانان و جوانان در خیابان ها، امکان آلوده بودن وسایل، تجهیزات و مواد آتش زا و همچنین ایجاد چرخه وسیع انتشار ویروس وجود دارد؛ به همین منظور توصیه می گردد به هیچ عنوان در خیابان ها و مکان های عمومی برای برپایی مراسم چهارشنبه سوری حضور پیدا ننمایند، حتی پیشنهاد ما اینست که در حیاط خانه ها هم این مراسم برگزار نگردد.

متخصص روانشناسی بیان نمود: چهارشنبه سوری سال جاری یک فرصت است است که در صورت رعایت نکردن توصیه های بهداشتی به یک تهدید تبدیل می گردد و اگر در خانه ها نمانیم ممکن است با آلوده بودن وسایل، تجهیزات و امکانات شب چهارشنبه سوری؛ شاهد افزایش زنجیره انتقال ویروس کرونا باشیم، بنابراین تقاضا می کنیم چهارشنبه سوری سال جاری را فقط در خانه بمانید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 543

به "چهارشنبه سوری آتش بحران کرونا را شعله ور می نماید، خطر کرونایی شدن با ترقه بازی و آتش افروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارشنبه سوری آتش بحران کرونا را شعله ور می نماید، خطر کرونایی شدن با ترقه بازی و آتش افروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید