نبود هماهنگی بین متولیان حوزه گردشگری مانع توسعه آن است

به گزارش جام پارسی، فعالیت دستگاه های متعدد در حوزه گردشگری و ناهماهنگی بین آنها یکی از معضلاتی است که به اعتقاد اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران مانع از پیشرفت این حوزه می شود. اعضای این کمیسیون برای شناسایی مسائل موجود در این صنعت گردشگری و پیدا کردن راهکار نشستی به صورت آنلاین با عنوان میز گفت وگوی مجازی برگزار کردند و در آن به تشریح شرایط موجود پرداختند.

نبود هماهنگی بین متولیان حوزه گردشگری مانع توسعه آن است

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از نبود یکپارچگی لازم در حوزه گردشگری و وجود چندین متولی در این بخش انتقاد کرد و این آشفتگی را عامل ضعف در صنعت گردشگری دانست و یادآور شد: اگر قرار باشد از ظرفیت های بالقوه این بخش استفاده شود باید به فکر انسجام بخشی و هماهنگی بین دستگاه های مربوطه باشیم.

وی تشکیل فدراسیون گردشگری را گامی در راستای تحقق نظم لازم در بخش گردشگری عنوان کرد و گفت: کمیسیون گردشگری اتاق ایران با این نگاه که باید کلیه ذینفعان این حوزه گرد هم جمع شوند و با هم افزایی و برنامه ریزی، اهداف کلان این حوزه را دنبال کنند.

این فعال اقتصادی همچنین استفاده از ظرفیت شورای گفت وگو برای پیگیری و حل مسائل حوزه گردشگری را به عنوان یک راه چاره پیشنهاد داد.

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند با توجه به شرایط فعلی از آسیب های جدی وارد آمده بر صنعت گردشگری سخن گفت و تأکید کرد: این آسیب ها در ایران چند برابر بوده است. شرکت های هواپیمایی، گردشگری و سایر حوزه ها دچار خسارات فراوانی شده اند. حال باید به دنبال راه چارهی برای خروج از این شرایط باشیم و نقش تشکل ها و کمیسیون را در این وادی به درستی ایفا کنیم.

علی صدرنیا، رئیس جامعه راهنمایان ایران گردی و گردشگری ایران نیز با بیان این مطلب که جذب گردشگر و حفظ جایگاه ایران در این حوزه همواره یکی از معضلات صنعت گردشگری کشور بوده، گفت: کشورهایی که در گذشته عقب تر از ایران بودند، امروز جایگاه بهتری دارند. چراکه متأسفانه در حوزه های مختلف به صورت جزیره ای عمل کردیم و سیاست واحدی نداریم تا همه ارکان این صنعت را مدیریت کند.

به باور او یکپارچه ساختن این بخش و نظم دادن به آن با همت بخش خصوصی اتفاق می افتد و به نظر می رسد ایجاد فدراسیون گردشگری و هم افزایی در این حوزه بتواند در تحقق این هدف مهم کمک کار باشد.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با مشارکت در این نشست مجازی از برنامه ریزی کمیسیون کشاورزی برای تقویت گردشگری کشاورزی در کشور خبر داد و شرح داد: در بسکمک از شهرها می توان از جذابیت سلسله اقدامات کشاورزی برای جذب گردشگر استفاده کرد. این نوع برنامه ریزی ها در بسکمک از کشورهای دنیا اجرا شده و نتایج مثبتی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه به همین دلیل نقشه گردشگری کشاورزی کشور را تهیه کرده ایم و دنبال تکمیل سایر بخش های این کار هستیم.

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در ادامه این نشست ارتباط بین صنعت گردشگری و تحقق توسعه پایدار را مورد توجه قرار داد و گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به 10 بند اصلی توجه شود. گردشگری یکی از این 10 بند است. گردشگری می تواند محور توسعه قرار بگیرد و به عنوان اصل اساسی و بدیهی مورد توجه و برنامه ریزی باشد. بنابراین لازم است الزامات صنعتی شدن آن را بر پایه اصول علمی و آکادمیک طراحی کنیم.

به اعتقاد این فعال اقتصادی یکی از بزرگ ترین چالش های گردشگری، نبودن برنامه جامع در این بخش است که تکلیف همه بخش ها را روشن کند. برای همین اولین مطالبه اتاق از دولت می تواند این سیاست گذاری و طراحی سند چشم انداز در صنعت گردشگری باشد. برای موفقیت در این حوزه لازم است دولت و بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

در ادامه حسین وظیفه دوست، رئیس انجمن بازاریابی ایران، اتاق ایران را حلقه ارتباطی بین بخش خصوصی و دولت معرفی و بیان کرد: چنانچه اتاق و کمیسیون گردشگری از ظرفیت های خود استفاده کنند و به عنوان اتاق فکر در راستای ایجاد راه چارههای مؤثر در روبرو با شرایط فعلی گام بردارند، قادر به حل مسائل حوزه گردشگری خواهند بود. در این رابطه تهیه طرح های مطالعاتی و پژوهشی نیز مؤثر خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 790

به "نبود هماهنگی بین متولیان حوزه گردشگری مانع توسعه آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود هماهنگی بین متولیان حوزه گردشگری مانع توسعه آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید