تور ویتنام ارزان: مقبره هوشی مین؛ از جاهای دیدنی هانوی ویتنام

به گزارش جام پارسی، با توجه به اینکه هوشی مین را به عنوان پدر ویتنام می شناسند و جایگاه ویژه ای بین مردم این کشور دارد، پیشنهاد می گردد تا گردشگران برای داشتن سفری پربارتر حتماً از این مقبره تماشا نمایند.

تور ویتنام ارزان: مقبره هوشی مین؛ از جاهای دیدنی هانوی ویتنام

سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ویتنام ارزان تجربه کنید و از شهرهای هوشی مین و هانوی ویتنام دیدن کنید.

در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم، ماجرای بازدید یکی از شهروندان ویتنام به نام تران تی بائو (Tran Thi Bao) از مقبره هوشی مین را برای شما تعریف کنیم؛ پس با ما همراه شوید. تمام شب را با اتوبوس مسافرت کرد تا خود را به موقع برای مراسم برافراشتن پرچم در ساعت 6 صبح به مقبره هوشی مین برساند. هوای آن روز سپتامبر، بارانی بود و در ساعت 5:30 صبح و درست 90 دقیقه پس از رسیدن بائو و سایر مسافران به هانوی، مرکز ویتنام، ابری سیاه آسمان را پوشاند و خبری از نور خورشید نبود. سفر در جاده های روستایی از روستای لانگ سن (Long San) در استان نه آن در منطقه شمال ساحل مرکزی ویتنام تا هانوی، هفت ساعت طول می کشد؛ هرچند برای بائو و گروه همراهش که از شهروندان ویتنامی بودند، مسافت اهمیتی نداشت، چراکه آن ها برای ادای احترام به رهبر فقیدشان راهی این سفر مهم شده بودند.

برای گردشگران خارجی، مقبره هوشی مین از جاهای دیدنی هانوی به شمار می رود؛ به خصوص که نگرش ارزشمندی از تاریخ، ارزش ها و فرهنگ مردم ویتنام را پیشکش آن ها می نماید. هوشی مین را به عنوان پدر ویتنام و بنیان گذار حزب کمونیست این کشور می شناسند که از چهره های مورداحترام بین مردم ویتنام محسوب می گردد؛ هرچند در میان آن دسته از افرادی که پیرو حزب کمونیست نیستند، هنوز هم یک شخصیت بحث برانگیز است.

هوشی مین برای 25 سال، رئیس جمهور ویتنام شمالی بود و حکومت قدرتمندش در این کشور کمونیستی، نمادی از کوشش مردم ویتنام برای استقلال از رژیم ضدکمونیستی جنوب و متحدان جنوبی این رژیم از جمله ایالات متحده آمریکا به شمار میرود. مردم ویتنام اغلب از هوشی مین یا عمو هو با عشق و علاقه یاد می نمایند و بیشتر آن ها بازدید از مقبره این چهره تاریخی را مایه افتخار خود می دانند و از همین رو برای رسیدن به این محل، مشقت سفرهای طولانی را به جان می خرند. با اینکه پیگیری تعداد واقعی بازدیدنمایندگان این مقبره آسان نیست و مقامات دولتی هم آمار دقیقی در اختیار ندارند، اما سالانه بیش از یک میلیون نفر از این جاذبه دیدن می نمایند.

هوشی مین، حدوداً 50 سال قبل در دوم سپتامبر 1969 درگذشت و به همین علت سال 2019، سالگرد بزرگی برای مردم ویتنام محسوب می شد و بسیاری از مردم بومی برای ادای احترام به این شخصیت، به مرکز سفر کردند.

تران تی بائو به همراه افرادی از جامعه خود برای ابراز عشق و علاقه به پدر بزرگ ویتنام به این منطقه سفر نموده بود؛ کسی که آزادی و استقلال را برای این کشور به ارمغان آورد. او و عده زیادی از مردم در منطقه وسیع مقابل این مقبره بتنی و بلند جمع شده بودند؛ هر روز در جلوی این سازه خاکستری بزرگ، پرچم کشور به اهتزاز درمی آید و رژه نیروهای ارتشی همگام با موسیقی، فضایی سرزنده و جذابی را خلق می نماید.

شهر هانوی به لطف عطروبوی خوش غذاهای خیابانی، محله قدیمی و زیبای هانوی و دریاچه شگفت انگیز هوان کیم، اغلب نقطه شروع سفر گردشگران به ویتنام به شمار میرود و به همین علت مملو از گردشگران خارجی است. با این حال، میدان با دین که منطقه اطراف مقبره هوشی مین را تشکیل می دهد و فاصله چندانی با محله قدیمی و شلوغ مرکز ندارد، کاملاً تجاری است و فقط تعداد انگشت شماری فروشنده در طول روز در پشت مقبره فعالیت می نمایند.

شرایط امنیتی در بیرون مقبره به شدت سفت وسخت است و حدوداً در هر هفت متر، علامتی به زبان ویتنامی و انگلیسی به بازدیدنمایندگان هشدار می دهد که از این جهت نروید، آدامس نخورید و از محدوده تعیین شده تجاوز نکنید.

قدردانی و احترامی که مردم برای هوشی مین قائل هستند، کاملاً مشهود است، به خصوص در میان جمعیتی که صبح زود خود را به این محل می رسانند و با نظم خاصی برای ورود به مقبره صف می کشند. از زمان افتتاح این مقبره در سال 1975، این دومین باری است که بائو از آن دیدن می نماید؛ او آخرین بار در سال 1998 از این مقبره بازدید نموده بود. بائو می گوید:

هدف از این سفر، ابراز ارادت به عمو هو بود.

ورودی رایگان به مقبره هوشی مین

با اینکه ورود به مقبره هوشی مین رایگان است، اما زمان بازدید از آن سریع تمام می گردد؛ هرچند برای بازدیدنمایندگانی نظیر تران دای لوی (Tran Dai Loi) که در سال های 1955 تا 1975 در جنگ آمریکا و ویتنام، سرباز بود و از استان نه آن به این منطقه سفر نموده است، مدت زمان کوتاه بازدید از مقبره هوشی مین چندان هم ناراحت نماینده نیست. این مقبره ساعت 7:30 صبح باز می گردد و چند دقیقه قبل از آن، بازدیدنمایندگان در داخل موانع صف می کشند. این صف تا محل مأموران امنیتی ادامه دارد؛ جایی که اجازه ورود بطری آب و دوربین عکاسی را به این فضای مقدس نمی دهند.

تران دای لوی برای این بازدید، لباس محترمانه ای پوشیده بود. لباسی نظامی که مدال های جنگ روی آن خودنمایی می کرد؛ از جمله مدالی که تصویر هوشی مین روی آن وجود داشت و طبق توضیحات او، این مدال به کهنه سربازهای ویتنامی داده شده بود. بائو و لوی همراه با گروهی 20 تا 30 نفره از انجمن معلمان بازنشسته و داوطلب های جوان، سفر می کردند که بسیاری از آن ها پیر بودند. بائو می گوید که همه ما سال خورده هستیم و تا زمانی که می توانیم باید این سفر را برای ادای احترام به هوشی مین انجام دهیم. پنجاهمین سال مرگ هوشی مین نیز انگیزه ای برای این سفر شد.

بازدید از جسد هوشی مین

فرشی قرمزرنگ، بازدیدنمایندگان را به داخل ساختمان و اتاق سرد و تاریکی راهنمایی می نماید که جسد هوشی مین آرمیده است. در این اتاق، سکوت سنگینی حکم فرما است و حتی صدای گام برداشتن بازدیدنمایندگان نیز به واسطه این فرش نازک شنیده نمی گردد. چهار نگهبان در اطراف جسد او ایستاده اند و پنج مأمور دیگر نیز این اتاق را زیر نظر دارند.

تعداد زیادی از بازدیدنمایندگان هنگام ورود به این سالن، به سمت راست اتاق هوشی مین تعظیم کوتاهی می نمایند و منتظر می شوند تا نوبت شان برسد و جسد او را که در کمال آرامش روی محفظه ای شیشه ای آرمیده است، مشاهده نمایند. به این ترتیب، بازدیدنمایندگان این فرصت را دارند تا از نزدیک به هوشی مین تعظیم نمایند و قدردانی خود را نشان دهند و آن دسته از گردشگران خارجی کنجکاو نیز می توانند از نزدیک نگاهی به جسد او بیندازند. بعضی افرادی سعی می نمایند، مدت زمان بیشتری را در کنار جسد هوشی مین سپری نمایند؛ هرچند که نگهبانان فوراً به آن ها اطلاع می دهند که وقت شان تمام شده است. در واقع بازدیدنمایندگان بدون اینکه توقفی در کنار جسد داشته باشند، با سرعتی آهسته از کنار آن عبور می نمایند. در ادامه بازدیدنمایندگان تقریباً هیچ توقفی در سالن اصلی نخواهند داشت؛ به خصوص که هیچ جاذبه دیگری هم در این مقبره وجود ندارد؛ هرچند فضاهای باز و گل های اطراف ارزش دیدن دارند.

با وجودی که صف ورود به سالن اصلی گاهی اوقات بسیار طولانی می گردد، اما این صف به سرعت حرکت می نماید و همه بازدیدنمایندگان شانس این را دارند که قبل از تعطیلی مقبره در سال 10:30 صبح، از آن دیدن نمایند. مقبره هوشی مین در روزهای دوشنبه و آدینه، تعطیل و در روزهای سه شنبه تا پنج شنبه تا 10:30 و آخر هفته تا ساعت 11 باز است. در مابقی روزها می توانید گشت وگذاری در هانوی داشته باشید؛ به ویژه که جاهای دیدنی زیادی در مرکز وجود دارد و پس از بازدیدی سریع از مقبره شاید تصاویر هوشی مین و اشاره هایی که در طول سفرتان به این شخصیت می گردد، برای شما معنا و مفهوم بیشتری پیدا کند.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1635

به "تور ویتنام ارزان: مقبره هوشی مین؛ از جاهای دیدنی هانوی ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ویتنام ارزان: مقبره هوشی مین؛ از جاهای دیدنی هانوی ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید