دیوارکشی ترکیه در مرز ایران

به گزارش جام پارسی، دولت ترکیه درحال ساخت یک دیوار مرزی بتنی به طول 63 کیلومتر در استان شرقی وان و در امتداد مرز های مشترک با ایران است.

دیوارکشی ترکیه در مرز ایران

بهترین تجربه سفر را با تور شهرهای ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش خبرنگاران، ساخت و نصب دیوار بتنی و برج های هوشمند که در مرز شهرستان چالدران وان با ایران شروع شده ادامه دارد. این دیوار تا شهرستان دوغوبایزید استان آغری و شهرستان یوکسک اوای استان حکاری امتداد می یابد. طول بلوک های این دیوار 2.80 متر و ارتفاع آن ها 3 متر است. بعلاوه وزن آن ها هم 7 تن است.

به گفته مقام های ترکیه، تا به امروز 76 برج دیده بانی در منطقه ها مرزی استان وان ساخته شده است. ترکیه بعلاوه 110 کیلومتر گودال در منطقه ها مرزی این استان حفر نموده است.

بنا بر اعلام دولت ترکیه، هدف از احداث این دیوار بتنی، افزایش سطح امنیت مرزی در راستای مبارزه با تروریسم، قاچاق کالا و مهاجرت غیرقانونی است.

یکی از اهداف ساخت این دیوار مبارزه با تروریسم اسم شده است. رسانه های ترکیه می گویند، بیش از یک هزار نیروی حزب کارگران کردستان ترکیه پ ک ک در اردوگاه هایی در مرز با ایران فعالیت دارند و احداث این دیوار به منظور جلوگیری از تردد افراد این گروه است.

یکی دیگر از اهداف اسم شده برای ساخت این دیوار مقابله با مهاجرت غیر قانونی است. مرز ترکیه با ایران یکی از راه های پرطرفدار قاچاق انسان به تعداد می رود. طی چند هفته گذشته بر اساس گزارش رسانه های ترک، روزانه حداقل 500 افغان به ترکیه مهاجرت نموده اند.

متخصصان محیط زیست می گویند، کشیدن این دیوار مرزی تردد حیات وحش در این منطقه را محدود می نماید و آثار مخربی در دراز مدت بر روی محیط زیست خواهد داشت. از سوی دیگر این دیوار می تواند چرخه هیدرولوژیکی منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از رسیدن سیلاب ها به تالاب ها گردد.

ترکیه پس از سال ها ورود غیرقانونی آوارگان سوری به این کشور تصمیم به ساخت دیواری به طول 832 کیلومتر گرفت. این دیوار پس از دیوار چین و دیوار مرزی آمریکا با مکزیک، سومین دیوار طولانی جهان محسوب می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1394

به "دیوارکشی ترکیه در مرز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوارکشی ترکیه در مرز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید