دیدنی های مازیچال ، دهکده ای با زیبایی های پاییزی

به گزارش جام پارسی، دهکده سرسبز و زیبایی در استان مازندران و در نزدیکی کلاردشت واقع شده که به آن دهکده مازیچال می گویند. وقتی به این منطقه سفر کنید ابرها را زیر پاهای خود احساس می کنید و در اطراف خود کوه هایی با دامنه های سرسبز را خواهید دید که شما را مجذوب خود می نماید. فاصله کلاردشت تا تهران 170 کیلومتر می باشد و تا چالوس 48 کیلومتر فاصله دارد و کلاردشت از شرق به چالوس از شمال به دریای خزر و از غرب به قزوین و از ناحیه جنوبی به قله تخت سلیمان راه دارد. مردم این منطقه به زبان لکی، مازنی و کردی صحبت می نمایند. کلاردشت دارای وسعتی به مقدار 1509 کیلومتر مربع است و ارتفاع آن از سطح دریا 2600 متر می باشد. برترین زمان برای سفر به دیدنی های مازیچال فصل پاییز می باشد زیرا درختان جنگل هایی که در کناره های جاده قرار گرفته دارای برگ هایی به رنگ قرمز، نارنجی و زرد می شوند و به محیط اطراف چشم انداز ای زیبا و وصف نشدنی هدیه می نمایند. دامنه کوه ها در فصل بهار پر از گل هایی می گردد که به صورت فصلی می رویند و از جمله موارد دیگری که شما را در زمان دسترسی به مازیچال جذب خود می نماید قله های پوشیده از برف می باشد اما اگر قصد ماندن در تاریخچه مازیچال را دارید برترین فصل برای شما تابستان است.

دیدنی های مازیچال ، دهکده ای با زیبایی های پاییزی

وجه تسمیه مازیچال

کلمه ماز یا مازی در زبان مردم محلی این دهکده به درخت بلوط و کلمه چال به گودال گفته می گردد البته واژه ماز در لغت نامه دهخدا پرچین معنا شده و حتی خود کلمه مازندران هم از همین کلمه ماز گرفته شده و نام کوهی واقع در تبرستان بود. اگر قصد سفر به دهکده مازیچال را دارید ابتدا می بایست به وسیله جاده چالوس به مرزن آباد بروید و بعد از آن به سمت کلاردشت مسیرتان را تغییر دهید و تقریبا 7 کیلومتر از میدان اصلی کلاردشت تا جاده عباس آباد رانندگی کنید تا به ابتدای جاده تماشای های مازیچال برسید و اگر قصدتان تماشا ارتفاعات زیبا و منظره ها شگفت انگیز تاریخچه مازیچال می باشد باید 17 کیلومتر را تا ارتفاعات بپیماید که به دشتی می رسید که راهی به بالاتر ندارد. اکنون شما در دهکده بکر و تماشای مازیچال قرار گرفته اید.

غذاهایی که در دهکده مازیچال می توان سرو کرد

به دلیل شغل مردم این منطقه که بیشتر دامپروری و گاوداری می باشد می توانید از روستانشینان شیر تازه و محلی و بعلاوه انواع لبنیات محلی بخرید، البته مردم ییلاق نشین این منطقه شیر گوسفندان خود را نمی فروشند اما اگر اول صبح به آن ها مراجعه کنید می توانید دوغ محلی پنیر و ماست چکیده را از آن ها خریداری نموده و با خود به سوغات ببرید.از نکات قابل توجه دیگر این است که به دلیل وجود نداشتن مغازه یا فروشگاه در این دهکده به تعداد وعده های غذایی خودتان مواد غذایی با خود در تماشای های مازیچال به همراه داشته باشید.

چند نکته مهم که در سفر به دهکده مازیچال حتما مورد توجه قرار گیرد

1- ابتدا با اداره محیط زیست منطقه تماس گرفته و از امکان ورود به تاریخچه مازیچال اطمینان حاصل فرمایید.

2- در این منطقه مکان برای اجاره و اقامت محدود است و دارای احتمال پایین می باشد پس اگر قصد ماندن در ارتفاعات را دارید حتما لباس های گرم و کیسه خواب به تعداد کافی با خود به همراه داشته باشید.

3- از دیگر مواردی که به شما در زمان دسترسی به مازیچال توصیه می کنیم این است که در سایت های مختلف هواشناسی در خصوص آب و هوای آن منطقه اطلاعات کافی را به دست آورید.

4- به دلیل وجود نداشتن مغازه در دهکده مازیچال موارد مورد احتیاج خودتان را از کلاردشت می توانید، تهیه کنید.

5-جاده ای که به بالاترین ارتفاعات مازیچال ختم می گردد (حدودا 10کیلومتر) سنگی و کوهستانی و خاکی است که پیشنهاد می کنیم برای پیمودن این مسیر از نیسان و ماشین های محلی بهره ببرید و اگر بخواهید با وسیله نقلیه خودتان این مسیر را طی کنید، پیشنهاد می کنیم پس از بازگشت حتما جلوبندی ماشین خودتان را در تماشای های مازیچال تعویض بفرمایید.

6- قدرت آنتن دهی تلفن همراه در این دهکده بسیار پایین است پس اطمینان به آن در زمان دسترسی به مازیچال نفرمایید.

7- چون پیدا کردن هیزم خشک برای روشن کردن آتش سهل الوصول و آسان نیست بهتر است هیزم مورد احتیاج را از کلاردشت تهیه فرمایید و درختان کوچک منطقه را برای آتش روشن کردن به هیچ وجه قطع نکنید و نکات ایمنی را رعایت فرمایید.

8- در صورت وجود مه از کوهنوردی و طبیعت گردی اجتناب فرمایید و به فرهنگ مردم این منطقه و بومیان آنجا احترام بگذارید.

9- برق در تاریخچه مازیچال وجود ندارد به همین دلیل ساکنان این دهکده از فانوس برای روشن کردن اطراف خود استفاده می نمایند. .

10- نکته بسیار مهم دیگر این که به هیچ وجه به سگ هایی که نگهبان گله هستند، نزدیک نشوید مخصوصاً زمانی که چوپان نباشد چون امکان حمله به وسیله سگ ها برای حفاظت از گله در تاریخچه مازیچال وجود دارد.

وسایل زیر را در سفر به مازیچال با خود به همراه داشته باشید

چراغ قوه، غذا به تعداد وعده های مورد احتیاج خودتان، زیرانداز، کیف یاری های اولیه، کلاه آفتابگیر، قمقمه آب و وسایل کمپینگ. به دلیل قرار گرفتن جاده دهکده در منطقه ها جنگلی بسیار مراقب حیوانات وحشی این منطقه باشید و اگر در فصل سرما به ارتفاعات این دهکده سفر می کنید احتمال رویارویی با خرس و گراز را خواهید داشت ولی اگر در فصل تابستان به این منطقه ها بروید بیشتر گله های گاو یا گوسفند مشغول چراغ در این مراتع و دامنه این ارتفاعات هستند و لطفاً زباله های خود را در طبیعت این دهکده رها نفرمایید و از شکستن شاخه های درخت ها برای روشن کردن آتش خودداری فرمایید و در انتها حتما آتشی را که در زمان دسترسی به مازیچال روشن نموده اید، خاموش نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1847

به "دیدنی های مازیچال ، دهکده ای با زیبایی های پاییزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های مازیچال ، دهکده ای با زیبایی های پاییزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید