دریاچه فراخین و آبشار دارنو؛ از مقاصد طبیعت گردی نوشهر

به گزارش جام پارسی، دریاچه زیبایی فراخین و مجموعه آبشار دارنو از جاذبه های طبیعی استان مازندران هستند که در شهر نوشهر قرار دارند. این مکان ها از مقاصد مهم طبیعت گردی این منطقه به شمار می فرایند.

دریاچه فراخین و آبشار دارنو؛ از مقاصد طبیعت گردی نوشهر

نوشهر از شهرهای بندری استان مازندران است که با داشتن جاذبه های طبیعی بکر و زبیا، از مقاصد پرطرف دار طبیعت گردان و دوستداران طبیعت است. پارک جنگلی سی سنگان، دریاچه ارواح، آبشار چلندر و دیو چشمه از جمله مکان هایی است که اگر به این منطقه سفر کردید می توانید از آن ها دیدن کنید.

در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم به معرفی دو جاذبه بی نظیر نوشهر یعنی دریاچه یا تالاب فراخین و آبشار دارنو بپردازیم. این دو مکان در نزدیکی یکدیگر در قلب جنگل های هیرکانی قرار دارند. پس با خبرنگاران در این طبیعت گردی در دل جنگل همراه باشید.

دریاچه فراخین و آبشار دارنو کجا هستند؟

شهرستان نوشهر از شهرهای بندری مازندران است که در غرب این استان قرار گرفته است و از غرب به شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان نور، از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه های البرز منتهی می گردد. نوشهر با تهران به وسیله شهر چالوس و جاده کندوان حدود 200 کیلومتر و با مرکز استان یعنی ساری حدود 164 کیلومتر فاصله دارد.

در این شهر ساحلی می توانید جاذبه های مختلف و متعدد، از جاذبه های طبیعی گرفته تا فرهنگی و تاریخی ببنید و با هر سلیقه ای که باشید از سفر به نوشهر پشیمان نخواهید شد. سواحل زیبا، جنگل های انبوه، رودخانه های خروشان، روستای سرسبز سنگ تجن و چشمه گردو، منطقه تاریخی کجور، موزه کندلوس در روستایی به همین نام، موزه بندر نوشهر که تنها موزه تخصصی دریایی شمال کشور است، منطقه نمونه گردشگری سیترا با امکاناتی چون رستوران دریایی، پیست کارتینگ، اتوبوس دریایی و... از مکان های دیدنی این شهر است.

اما از دیدنیی ترین جاهای دیدنی نوشهر و از مکان های طبیعی زیبای این شهر دریاچه افسانه ای فراخین و آبشارهای رویایی دارنو هستند که در اعماق جنگل های این منطقه و در نزدیکی یکدیگر جای گرفته اند. در ادامه با فراخین و دارنو بیشتر آشنا می شوید.

در جهتتان به سوی فراخین و دارنو به دوراهی ای خواهید رسید که یکی شما را به دیدن مردابی زیبا و پنهان، در میان درختان جنگلی دعوت می نماید و دیگری شما را به دیدنی آب های خروشان از میان صخره ها و سنگ ها فرا می خواند و می مانید که ابتدا به دیدن کدام یک بروید. در اینجا، خبرنگاران اول به سمت فراخین راهی می گردد. دریاچه ای که با دیدن آن در هر فصل و زمانی، غرق در شگفتی آن خواهید شد و سپس شما را به سمت آبشارگردی ای به یادماندنی در آن سوی دوراهی می برد.

فراخین دریاچه ای محصور در میان درختان جنگلی

مهدی اخوان ثالث

وقتی به فراخین برسید، اگر مرداب جادویی هسل را دیده باشید به یک باره یاد آن خواهید افتاد؛ چراکه فراخین و هسل شبیه به یکدیگرند و هردو همانند مرواریدی پنهان در میان دنیای پر رمز و راز جنگل جا خوش نموده اند. این دریاچه دیدنیی که به تالاب فراخین نیز معروف است، در نزدیکی روستای ویسر نوشهر قرار گرفته است و از جاذبه های کمتر شناخته شده این شهر است. این تالاب در میان جنگل های سرسبز با درختان پهن برگ هیرکانی جای گرفته است و درختانی چون افرا، شیردار، توسکا، مَمرَز و بلوط آن را احاطه نموده اند. دریاچه از سطح دریا 2200 متر ارتفاع دارد و مساحت آن پنج هزار مترمربع است. بخشی از آب فراخین از چشمه فراخین که در بالادست آن واقع است و بخش دیگر از نزولات جوی تأمین می گردد.

چه زمانی به دریاچه فراخین برویم؟

فراخین در فصل های بهار و تابستان و از اردیبهشت ماه تا آخر شهریورماه ماه پر آب است و از زیبایی های این زمان برخودار است. هوای خوش و سرسبزی این مکان، طبیعت گردان بسیاری را جذب می نماید. اما شاید بیشترین زیبایی را در فصل پاییز داشته باشد چراکه در این هنگام برگ های رنگی درختان و گیاهان منظره ها دیدنیی و رویایی را ایجاد می نمایند که فراخین در بین آن همانند مرواریدی چشم نوازی می نماید.

فصل زمستان و سفید پوش شدن محیط پیرامون فراخین، شکوه بی نظیری به آن می بخشد و حتماً وسوسه تان خواهد نمود برای یک بار نیز شده این دریاچه را در زمستان و پوشیده از دانه های برف دیدن کنید.

اگر فصل های پاییز و زمستان را برای سفر به فراخین انتخاب کردید، توصیه ما به شما این است که ماشین و تجهیزات مناسب را به همراه داشته باشید تا در گِل و برف نمانید، چراکه جهت رسیدن به دریاچه، جاده ای خاکی است که در صورت بارندگی و برف به جهتی پر از گل و لای تبدیل می گردد.

در گالری تصاویر می توانید زیبایی های فراخین را در فصل زمستان دیدن کنید.

چگونه به دریاچه فراخین برویم؟

دریاچه فراخین در بخش کجور و در روستای ویسر واقع شده است. اگر از سمت تهران سفرتان را شروع می کنید، جاده چالوس را در پیش بگیرید. در در جهت بعد از گذر از مرزن آباد در سمت راست خود به کمربندی چالوس به نوشهر می رسید و باید از روستا های دلسم و ویسر عبور کنید. در پایان به یک جاده خاکی معدن می رسید. پس از عبور از رودخانه های کم عمق و رانندگی در حدود 40 کیلومتر به دریاچه فراخین می رسید. در جهت دریاچه، پنج دوراهی قرار گرفته است که باید از دو تای اول به سمت راست بروید که نشانه آن تابلو به سمت کجور است، سومی را به سمت چپ، چهارمی را به راست و پنجمی را به چپ انتخاب جهت کنید.

اگر به نوشهر نزدیک تر هستید، باید از سمت چالوس وارد کمربندی نوشهر شوید و به سمت فرعی جاده معدن نوشهر بروید. بعد از حدود 20 کیلومتر در دل جنگل به دریاچه فراخین می رسید.

دارنو، مجموعه آبشارهای به نیز پیوسته

جواد منفرد

بعد از آن که یک دل سیر فراخین و منظره ها دلکش و رویایی آن را نظاره کردید، از همان جهتی که به سمت دریاچه رفتید برگردید و راه دارنو را در پیش بگیرید. بی گمان تا به آبشارها برسید در در پیمایش جنگل محو دیدن منظره جهت شده اید و آماده دیدن هفت آبشار دیدنیی خواهید شد.

دارنو مجموعه آبشاری زیبا و شگفت انگیز است که از هفت آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این آبشارها در میان جنگل های سرسبز نوشهر با درختان سر به فلک کشیده توسکا قرار دارند و برای رسیدن به آن ها در دل طبیعت باید جنگل پیمایی کنید. دومین آبشار دارنو، بزرگ ترین آن است که حدود 20 تا 25 متر ارتفاع دارد. بقیه آبشارها را نیز باید در بالا دست ببنید.

چه زمانی به چه زمانی به آبشار دارنو برویم؟

پاییز؛ پادشاه فصل ها و رنگ ها است. رنگارنگی طبیعت در این زمان جلوه و شکوه خاص خود را دارد و بدون شک دیدنی آبشار دارنو در پاییز لذت فراموش نشدنی را به همراه دارد. پس اگر دوست دارید دارنو را غرق در رنگارنگی ببنید در این فصل به سراغ آن بروید. در فصل های گرم سال، دارنو به خاطر داشتن آب وهوای مطبوع و دل پذیر، سرسبزی و طروات خود، هواداران بسیاری دارد و پذیرای طبیعت گردان و گردشگران بی شماری است.

چگونه به آبشار دارنو برویم؟

دارنو در میان جنگل های هیرکانی نوشهر قرار گرفته است و جهت رسیدن به آن مملو از زیبایی های طبیعت بی نظیر این منطقه است. این آبشار در جاده معدن نوشهر قرار گرفته است. چند کیلومتر که از ابتدای کمربندی به سمت آبشار حرکت کردید، به یک دوراهی می رسید که یکی سمت دریاچه فراخین و دیگری به سمت آبشار دارنو می رود. برای رسیدن به آبشارهای دارنو باید از عرض رودخانه عبور کرد. پس از گذر از آبشار کوچک و حدود 20 دقیقه پیاده روی در دل جنگل به دومین آبشار خواهید رسید که دارنو نام دارد.

یادتان باشد همان طور که در خصوص دریاچه فراخین توصیه کردیم که در فصل های سرد سال برای سفر به این منطقه تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید، برای سفر به دارنو نیز این نکات را رعایت کنید.

در سفر به فراخین و دارنو، شب را کجا بمانیم؟

وقتی به یکی از شهرهای شمالی کشور سفر می کنید، معمولا مشکل پیدا کردن جا ندارید و این شهرها پر از ویلاها و خانه های اجاره ای است. اما پیشنهاد می دهیم تجربه سپری کردن شب را در اقامتگاه های بوم گردی این خطه از کشور برای خود رقم بزنید. در روستای کندلوس که با روستای ویسر حدود 27 کیلومتر فاصله دارد، دو اقامتگاه روستایی به نام های اسپی او کندلوس و بام کندلوس وجود دارد.

برپایی کمپ و زدن چادر در دل جنگل نیز می تواند انتخاب دیگر شما برای اقامت باشد و سپری کردن شبی پر از خاطره در کنار دوستان و آشنایان برایتان رقم بزند.

سکوت جنگل

هزاره های تنهایی سنگ ها که در تهاجم آب خزه می بندند، درختان اندیشمند با صدای ملال انگیز آب در خلسه فرو می فرایند، جیرجیرک ها رهاورد آوازی غریب از حنجره بغض اندود سکوت جنگل اند، مهتاب از میان گیسوان چنار عبور را تکرار می نماید، ماهیان وحشت زده از گام های صیاد به ریشه های ژرف افرا پناه می برند، شب، سکوت، جنگل...

مجتبی بناگر

منبع: کجارو / dana.ir / فرارو / / / / / / true
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1648

به "دریاچه فراخین و آبشار دارنو؛ از مقاصد طبیعت گردی نوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه فراخین و آبشار دارنو؛ از مقاصد طبیعت گردی نوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید