جانور شگفت انگیزی که می تواند روی آب بدود

به گزارش جام پارسی، مارمولک باسیلیک که با نام مارمولک عیسی نیز شناخته می گردد، سرده ای از مارمولک های بزرگ کلاه خودی است. آن ها بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هستند. چهار گونه شناخته شده از این مارمولک ها وجود دارد که همگی از نظر رنگ و ظاهر متفاوت هستند. یکی از ویژگی های خاص این مارمولک ها این است که می توانند قبل از غرق شدن به سرعت از روی آب بدود. هر چهار گونه این مارمولک به علت داشتن پا های تاردار از این ویژگی منحصر به فرد برخوردارند. با این حال، بسیاری از آن ها ویژگی های متفاوتی دارند که آن ها را خاص می نماید.

جانور شگفت انگیزی که می تواند روی آب بدود

به گزارش فرادید، رایج ترین مارمولک باسیلیک، مارمولک باسیلیک سبز است که به نام مارمولک باسیلیک پردار یا دو کاکلی نیز شناخته می گردد. در حالی که این نام ها فنی هستند، متداول ترین نام مستعار استفاده شده برای آن مارمولک عیسی است، زیرا می تواند از روی آب عبور کند. در واقع، این مارمولک می تقریبا 150 سانتی متر را ظرف مدت 1.50 متر بر ثانیه در بدود تا در نهایت در آب فرو برود و آغاز به شنا کند.

سرعت باسیلیک تنها چیزی نیست که باعث می گردد روی آب بچرخد. پا های منحصر به فرد آن چیزی است که واقعاً به این مارمولک اجازه می دهد تا کار های ناگفتنی را انجام دهد.

این مارمولک ها انگشتان بلند و ویژه ای دارند که در امتداد سطح آب پخش می شوند و به آن ها اجازه می دهد با سرعت سریع به سطح آب بکوبند. این پا های پیچیده قادر به گرفتن حباب های هوای ریز در حین حرکت هستند و به آن ها یاری می نماید قبل از غرق شدن در آب بپرند. این فقط پا های آن ها نیست که این امکان را می دهد، بلکه از دم بلند آن ها نیز برای به جلو راندن آن ها استفاده می گردد. هنگامی که در زیر آب قرار می گیرند، می توان آن ها را برای نزدیک به ده دقیقه زیر آب فرو برد. بنابراین، آن ها بعلاوه شناگران عالی هستند!

گونه ها و ظاهر

رایج ترین مارمولک باسیلیک، باسیلیک سبز است که یک مارمولک کوچک و دراز به رنگ سبز پر جنب و جوش است. با این حال، چند گونه دیگر از این مارمولک وجود دارد که از نظر رنگ و ظاهر فرق دارد. باسیلیک معمولی یک مارمولک کوچک به رنگ سبز تیره با نوار های زرد و بدنی باریک است. باسیلیک غربی نیز به رنگ سبز است. با این حال، پوست بادبان مانند سر این مارمولک گاهی می تواند قرمز رنگ باشد. این منجر به نام مستعار دیگر آن، باسیلیک سر قرمز شده است. باسیلیک قهوه ای یا باسیلیک راه راه بسیار شبیه باسیلیک معمولی است. با این حال، دم آن معمولاً از نظر میزان و بعلاوه بدن بزرگتر است.

زیستگاه و رژیم غذایی

باسیلیک و گونه های آن بیشتر در مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی دیده می شوند. بومی کلمبیا، هندوراس، اکوادور و حتی پاناما است. این مارمولک ها معمولاً در درختان زندگی می نمایند و از حشرات تغذیه می نمایند. با این حال، اگر آن ها به وسیله یک شکارچی تهدید شوند، از درختان می افتند. منبع اصلی فرار آن ها این است که روی پا های عقب خود در آب می دوند تا از خطری که آن ها را تهدید می نماید فرار نمایند. اگر شکارچی همچنان آن ها را به وسیله آب تعقیب کند، آن ها اغلب در زیر سطح شیرجه می روند و به فرار خود ادامه می دهند. از آنجایی که آن ها می توانند خیلی سریع بدوند و برای چند دقیقه زیر آب بمانند، ثابت نموده اند که هنرمندان فرار شگفت انگیزی هستند!

آیا آن ها تنها حیوانی هستند که می توانند روی آب بدود؟

مارمولک های باسیلیک تنها حیواناتی نیستند که می توانند روی آب حرکت نمایند. در واقع، حتی به این علت نیست که بدن آن ها به طور منحصربه فردی شکل گرفته است تا این اتفاق بیفتد. آب اغلب به علت پیوند هیدروژنی کشش سطحی بالایی دارد. به همین علت، پا های پهن و بلند باسیلیک می توانند برای مدت کوتاهی از غرق شدن جلوگیری نمایند، زیرا پا های آن ها مولکول ها را از هم جدا نمی نمایند. در عوض، آن ها قطرات را می گیرند تا روی آب بمانند.

عنکبوت های ماهیگیر که اگر پا های بلند و مومی مانندی دارند از این کشش سطحی برای سر خوردن روی آب استفاده می نمایند. گکو های پیگمی نیز از کشش آب بهره می برند. اگرچه آن ها مانند مارمولک های باسیلیک نمی دوند، اما پوست آب گریز گکو ها به آن ها اجازه می دهد تا برای مدت کمی بدون غرق شدن روی آب استراحت نمایند.

نتیجه گیری

نه تنها مارمولک های باسیلیک از بسیاری جهات منحصر به فرد هستند، بلکه شاید یکی از بزرگترین حیوانات فراری باشند. آن ها به علت توانایی شگفت انگیزشان در دویدن از روی آب، مزیت بالایی برای زنده ماندن دارند. مارمولک عیسی با پوسته های رنگارنگ و بدن پیچیده بلند و بعلاوه دم های سریع تکان خورده و انگشتان پا های فوق العاده بلند خود از یک جنبه متمایز است. این موجودات مجذوب کننده مطمئناً یکی از جالب ترین موجودات کوچکی هستند که این جهان ارائه می دهد!

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1845

به "جانور شگفت انگیزی که می تواند روی آب بدود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانور شگفت انگیزی که می تواند روی آب بدود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید