برگزاری تور موزه ماه در اروپا

به گزارش جام پارسی، ماه، این قمر زیبا، بی شک جذابیت غیرقابل انکار شب های مخملی کره زمین است. اکنون فرصتی فراهم شده تا اروپا در قالب تور موزه ماه، از نزدیک تر این زیبایی را لمس کند.

برگزاری تور موزه ماه در اروپا

شاید در دنیای ما کمتر چیزی به مقدار تنها قمر دلفریب سیاره دوست داشتنی مان زمین، الهام بخش و مجذوب نماینده بوده باشد. بله ماه، این گوی زیبا و درخشان که همانند چلچراغی در آسمان آویزان شده و با درخشش نقره گونش، شب های تاریک ما را روشن نموده، قمری که در عین زیبایی حالتی پر رمز و راز داشته و هنوز بعد از قرن ها نگاه بشر را خیره خود نموده است.

اگرچه فعلا این تنها فضانوردان هستند که فرصت حضور روی ماه و درک حال و هوای آن را در اختیار دارند، اما شاید شانسی برای دیگران هم فراهم شده باشد تا در قالب بازدید از یک اثر هنری غول پیکر و جالب توجه، از نزدیک این جذابیت همیشگی را حس نمایند. اثری هنری و چشمگیر که از آن با عنوان موزه ماه (Museum of the Moon) یاد می گردد.

موزه ماه را باید یک اثر هنری تماشایی دانست که به وسیله هنرمندی از کشور انگلستان به نام لوک جرم (Luke Jerram) خلق شده، کره ای درخشان و نورانی به قطر هفت متر که به بازدیدنمایندگان فرصت مطالعه سطح ماه را از نزدیک داده است. یک مجسمه که به صورت کاملا دقیق و علمی و با یاری اطلاعاتی که مستقیما به وسیله ناسا جمع آوری و ارائه شده است شکل گرفته تا این حضور را تا حد ممکن واقعی تر کند. مقیاس مقدار گیری این اثر هنری 1,500,000 است، به این معنی که هر سانتی متر از این کره درخشان، نشانگر 5 کیلومتر از ماه واقعی است.

البته شباهت ظاهری تنها عامل نزدیکی این دو به هم نیست. چرا که همانند ماه که گرداگرد زمین می چرخد، این موزه متحرک نیز در یک مکان خاص مستقر نشده و در قالب تورهای مختلف در کشورهای گوناگون به کار خود ادامه می دهد. یک کره درخشان که گاهی در فضای باز تماشاگران را مجذوب خود می نماید و گاهی در فضاهای بسته در معرض دید عموم قرار می گیرد. همین ویژگی باعث شده تا تجربه بازدید از این اثر هنری هربار بسته به نوع نمایش آن متفاوت بوده و بازدید نماینده را غافلگیر کند.

لوک جرم در این مورد چنین می گوید:

این یک تلفیق متفاوت از تصور ما از ماه، از نور درخشانش و از صداهای محیط پیرامونش است. موسیقی که به وسیله آهنگساز برنده جایزه بفتا (BAFTA)، دن جونز (Dan Jones) خلق شده است.

این هنرمند خوش قریحه در ادامه اضافه می نماید که از ابتدای تاریخ بشر تا کنون ماه همانند آیینه ای فرهنگی عمل نموده که به نوعی بازتاب دهنده باورها و اعتقادات ما، درک مان از دنیای پیرامون و نگاه مان به اطراف بوده است. در واقع با یک نگاه کلی به خوبی روشن است که در درازای تاریخ ماه همیشه یکی از جلوه های الهام بخش هنرمندان، شعرا، نویسندگان، دانشمندان و حتی موسیقی دانانی از گوشه و کنار دنیا بوده است. او در ادامه اشاره می نماید که امیدوار است سفر این اثر هنری به اقصی نقاط دنیا کاری ارزشمند باشد، به ویژه با درک و توجه بیشتر به شباهت ها و تفاوت های فرهنگی مردم و نوع پاسخ و ارتباط برقرار کردن آن ها با این اثر هنری.

تا همینجا ظاهرا این خواسته او تا حدی محقق شده است، به طوری که این هنرمند اشاره می نماید تا به امروز شاهد پاسخ های شگفت انگیز بازدیدنمایندگان بوده است. گاهی مردم روی زمین دراز کشیده و به تماشای ماه پرداختند، گاهی در بازتاب نور آن در آب شنا کردند و گاهی با هیبتی متفاوت برای تماشای آن ظاهر شدند. به طوری که در بریستول آن ها با ورود غیرمنتظره یک گروه بازدید نماینده روبرو شدند که همگی لباس فضانوردان را پوشیده و به آرامی حرکت می کردند.

موزه ماه بخشی از تابستان را در کشور چین سپری کرد و هم اکنون میخواهد مجددا برای فصل پاییز به اروپا بازگردد. در این مدت آن ها تور خود را در کشورهای مختلفی همانند انگلستان فرانسه، هلند، آلمان و فنلاند برگزار خواهند کرد که از سپتامبر تا ماه نوامبر امسال میلادی به طول خواهد انجامید. در ادامه آن ها به ملبورن استرالیا سفر خواهند کرد، جایی که تا بهار سال آینده را در همانجا سپری می نمایند. اگر شما مایل به حمام کردن در نور مسحورنماینده مهتاب هستید یا دوست دارید سطح ماه را از نزدیک مطالعه کنید، می توانید تورهای مرتبط با این موزه متفاوت را مرور نموده و زمان دلخواه و برنامه سفر مد نظر خود را انتخاب کنید.

نظر شما در خصوص برگزاری چنین تورهایی با موضوع نمایش آثار هنری در کنار توجه به داده های علمی چیست؟

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1674

به "برگزاری تور موزه ماه در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری تور موزه ماه در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید