بازی های ویدیوئی خشونت آمیز به افراد حس جنگجوی برتر را می دهند، طوری که حتی از هیچ درگیری فیزیکی نمی ترسند

به گزارش جام پارسی، تحقیقات جدید شواهدی را نشان می دهند که بازی های ویدیویی خشونت آمیز باعث افزایش توانایی و آمادگی ذهنی افراد برای درگیری های فیزیکی می شوند.

بازی های ویدیوئی خشونت آمیز به افراد حس جنگجوی برتر را می دهند، طوری که حتی از هیچ درگیری فیزیکی نمی ترسند

این مطالعه جدید که در Computers in Human Behavior منتشر شده است؛ نشان می دهد بازی های خشن و جنگجویانه می توانند احساس خشم را در گیمرها شناسایی و افزایش دهند. افزون بر این، گیمرها احساس می کنند قدرت مبارزه و توانایی نبرد بیشتری دارند.

نویسنده این مقاله، توماس اف دنسون، پروفسور روان شناسی دانشگاه New South Wales می گوید: ادبیات زیادی در بازی های ویدیویی خشونت آمیز یافت می شود که منجر به پرخاشگری و تغییر شیوه پردازش اطلاعات اجتماعی خواهد شد. مطالعه جداگانه ای از مجموعه اسناد تحقیقاتی درباره بازی های خشونت آمیز نشان می دهد که می توانند منجر به پاتولوژیکال گیمینگ (pathological gaming) شوند که در جامعه از آن به عنوان اعتیاد به بازی یا اختلال بازی های اینترنتی یاد می شود.

به گفته این پروفسور، زمانی پاتولوژیکال گیمینگ رخ می دهد که افراد انجام بازی های خشونت آمیز را بر سایر جنبه های زندگی ترجیح دهند و در اولویت بالاتری بگذارند که منجر به اختلال در روابط اجتماعی، پیگیری کارهای روزانه آموزشی و دانشگاهی، مسایل مربوط به بهداشت روانی و جسمی و حتی رفع نیازهای اولیه زندگی می شود.

پروفسور دنسون براساس همین فرضیه ها به دنبال این موضوع می رود که چرا گیمرها بیشتر سراغ بازی های ویدیویی خشونت آمیز می فرایند؟ آیا انجام این بازی ها باعث می شود احساس قدرت و مبارزه طلبی کنند؟

حس مبارزه طلبی و توانایی شکست دیگران

یافته های کلی و الگویی که در این تحقیقات استفاده می شود بر این موضوع صحه گذاشته و نشان می دهند بازی های ویدیویی خشونت آمیز باعث اختلال در تشخیص خشم گیمرها شده، باعث افزایش روحیه مبارزه طلبی و توانایی نبرد با دیگران می شود. افزون بر این، این افراد احساس می کنند مردان دیگر از آن ها ضعیف تر هستند و آن ها همیشه برتری دارند.

طی سه آزمایش، در مجموع بیش از 868 گیمر در این مطالعه شرکت کردند. این افراد به طور تصادفی یک بازی ویدیویی خشونت آمیز را بازی می کنند. در دو آزمایش اول، شرکت کنندگان به طور تصادفی انتخاب و به مدت 15 دقیقه با کنسول کینکت ایکس باکس 360 مشغول بازی می شوند.

در آزمایش سوم، شرکت کنندگان یک بازی مبتنی بر وب را به مدت 5 دقیقه بازی کردند.

در مقایسه این افراد، دو دسته اول که بازی های ویدیویی خشنی انجام دادند؛ چهره محکم و خشن تری از خود بروز داده و ابزار تمایل می کنند از ورود به هرگونه نبرد و درگیری فیزیکی ابایی ندارند. چهره های این افراد عصباتی تر است و احساس می کنند در هیچ جنگی فرضی عقب نمی افتند.

افزون بر این، شرکت کنندگانی که بازی های خشونت بار داشتند فکر می کنند نسبت به شرکت کنندگان دسته سوم که بازی های غیرخشن انجام دادند؛ قدرت مبارزه بهتری دارند.

برتری نسبت به جنس مخالف

در یک کلام، بازی های خشونت آمیز باعث می شوند به طور ذهنی افراد تصور کنند قدرت مبارزه بیشتری دارند و در آن ها توانایی هایی برای شکست دادن هر فردی هست. همین عامل هم باعث شده این سبک بازی ها جذاب تر و پرطرفدارتر باشد.

از دستاوردهای دیگر این مطالعه، احساس برتری نسبت به جنس مخالف و تمایل به ایجاد رابطه جنسی در افرادی است که مشغول بازی های خشونت بار هستند. به زبان دیگر، این افراد در مسایل جنسی حس اعتماد به نفس بیشتری دارند و باور می کنند قدرت جنسی بالایی دارند.

پروفسور و همکارانش تاکید دارند این مطالعه و الگوهای داده ای نمی توانند جنبه کلی و قطعی داشته باشند و باید مطالعات فراگیر بیشتری صورت گیرد. هنوز بسیاری از جنبه های رفتاری و ذهنی گیمرها پس از انجام بازی های خشونت آمیز بررسی نشده است که باید در آینده روی آن کار شود.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 601

به "بازی های ویدیوئی خشونت آمیز به افراد حس جنگجوی برتر را می دهند، طوری که حتی از هیچ درگیری فیزیکی نمی ترسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های ویدیوئی خشونت آمیز به افراد حس جنگجوی برتر را می دهند، طوری که حتی از هیچ درگیری فیزیکی نمی ترسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید