شروع به کار جشنواره ملی ادبی یزد به صورت مجازی

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در یزد، مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی ادبی یزد به صورت مجازی و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار گردید.

شروع به کار جشنواره ملی ادبی یزد به صورت مجازی

سید خلف حوتی نژاد معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اهداف و سیاست های این جشنواره گفت: ما در بحث ادبیات و حوزه شعر به دنبال ایجاد جریان ماندگار هستیم و سعی داریم نسلی را تربیت کنیم که بتواند ادبیات استان را ارتقا دهد.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم این اهداف را در قالب جریان های ادبی و نشست ها دنبال کنیم اما باید با طراحی بیشتر این برنامه ها، ویترینی از بهترین ها را داشته باشیم و هدف گذاری کلی را طراحی کنیم.

محمد صادقی، دبیر اجرایی جشنواره و مسئول موسسه فرهنگی هنری یادداشت نو نیز در این مراسم گفت: در سال های گذشته برنامه ها و جشنواره های متعددی را با پیامدها و نتایج مناسب در استان برگزار کردیم اما در این جشنواره سعی کردیم گامی فراتر برداریم و اجرای آن را به صورت کشوری داشته باشیم تا بتوانیم ارتباط با شاعران و نویسندگان کشوری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: جشنواره ملی ادبی یزد به صورت موضوع آزاد و در قالب غزل است که گستره آن کاملا ملی است و در صورت ادامه شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار می گردد.

مسئول موسسه فرهنگی هنری یادداشت نو بیان نمود: این جشنواره متعلق به یزد و تمام کشور است و مربوط به گروه و جریان و انجمن خاصی نیست بلکه امیدواریم تمامی شاعران و نویسندگان در آن حضور پیدا نمایند.

صادقی گفت: اختتامیه این جشنواره 19 اسفندماه امسال برگزار می گردد که در صورت امکان به صورت حضوری و در غیر این صورت مجازی برگزار می گردد.

مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: در حوزه های شعر و ادبیات، فعالیت های متعددی صورت گرفته اما خلأ جریان مستمر و پویا در این حوزه حس می گردد که با برنامه ریزی و تشکیل اتاق فکر سعی کردیم با اجرای این جشنواره جریان عام تری در این حوزه ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری سعی کردیم جریان بومی با موضوع یزد و با رویکرد ملی و فراملی برنامه داشته باشیم که نمونه های آن در حوزه تئاتر، جشنواره خیابانی چتر زندگی، در حوزه موسیقی نیز جشنواره منطقه ای کویرنشینان و در حوزه رسانه، جشنواره جایزه فرخی یزدی و جشنواره فیلم ساباط برگرفته از فرهنگ یزد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: جشنواره ملی ادبی یزد با یادمان صابر یزدی برگزار می گردد که امیدواریم بتوانیم با استمرار این حرکت، در سال های آینده یادمان شعرای جوان کشور را برگزار کنیم.

جوادیان زاده بیان نمود: امیدواریم با اجرای این جشنواره، جریان شعر و ادبیات را تثبیت نموده و قوام ببخشیم.

وی در انتها با اشاره به روینمودهای جشنواره گفت: چاپ کتاب شعر در تمامی شهرستان ها، استقبال و حمایت از نشریات ادبی نیز به عنوان روینمودهای ما است.

محمود الهام بخش، عضو هیأت علمی و شاعر استان یزد نیز در این نشست گفت: پیدایش یک جشنواره ملی در یزد مژده خوبی است که البته تکیه این جشنواره بر جاذبه های این استان نیز باید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: ما باید مرحله به مرحله خود را تقویت کنیم و قبل از کشوری شدن مقداری تعامل محلی داشته باشیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: باید در این جشنواره به چاپ آثار نیز توجه گردد و در کنار آن نیز از بعد صوتی کتاب ها و اشعار غافل نشویم زیرا از این طریق می توانیم حس اصلی اشعار را منتقل کنیم.

وی با اشاره به پیشنهادهای خود در این خصوص گفت: خوشنویسی و موسیقی نیز می تواند نقطه مثبتی باشد که جشنواره را ماندگارتر کند.

الهام بخش بیان نمود: شعر یک بعد از ادبیات است که باید سفرنامه نویسی، خاطره نویسی، داستان نویسی نیز به عنوان ابعاد دیگر ادبیات مورد توجه قرار گیرد و جریان های مختلفی در این زمینه شکل بگیرد.

در انتها این مراسم نیز پوستر اولین جشنواره ملی ادبی یزد که قرار است اختتامیه آن در اسفندماه امسال برگزار گردد، رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1061

به "شروع به کار جشنواره ملی ادبی یزد به صورت مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار جشنواره ملی ادبی یزد به صورت مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید