کلیسای سن پیتر رم، بزرگترین کلیسای دنیا

به گزارش جام پارسی، ایتالیا مهد رنسانس است و اگر دوست دارید مجموعه کاملی از شاهکارهای هنری این دوره را مشاهده کنید، هیچ کجا مانند کلیسای سن پیتر رم ایتالیا نخواهد بود. کلیسای سن پیتر یا کلیسای سنت پیتر، بزرگترین کلیسای دنیا و مرکز مسیحیت کاتولیک است که علاوه بر اهمیت مذهبی، یکی از شاهکارهای معماری دنیا به شمار می رود.

کلیسای سن پیتر رم، بزرگترین کلیسای دنیا

این کلیسای زیبا با گردهم آوردن بهترین نمونه های هنری دوران رنسانس از قبیل معماری، نقاشی، مجسمه سازی و … به یکی از مهمترین تماشای های ایتالیا تبدیل شده است و شرکت در تور ایتالیا بدون بازدید از این کلیسا تکمیل نمی گردد.

شما نیز تا انتهای این مقاله از وبلاگ خبرنگاران با ما همراه باشید تا با کلیسای سن پیتر واتیکان بیشتر آشنا شوید.

درباره کلیسای سن پیتر رم

کلیسای سن پیتر (St. Peters Basilica) یا آنطور که ایتالیایی ها می گویند، کلیسای سن پیترو، مهمترین کلیسای دنیا است و احتمالا می دانید که کلیسای سن پیتر در رم قرار گرفته است و ما نیز در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. اما اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که کلیسای سن پیترو کجاست، باید گفت که این کلیسا نه در شهر رم و کشور ایتالیا، بلکه در واتیکان قرار گرفته است.

واتیکان به طور قانونی یک کشور یا دولت شهر (City State) مستقل در دل شهر رم ایتالیا است که در سال 1929 میلادی و پس از امضای پیمان لاتران (Lateran Treaty) از ایتالیا جدا شد. بنابراین به طور قانونی، کلیسای سن پیتر در واتیکان است، نه ایتالیا. اما خب به طور عامیانه می توان گفت که کلیسای سن پیترو در ایتالیا و شهر رم است.

نام کلیسای سن پیتر ایتالیا از پیتر مقدس یا پطرس، یکی حواریون دوازده گانه حضرت عیسی مسیح (ع) گرفته شده است. که او را اولین پاپ عالم مسیحیت می دانند. طبق باور مسیحیت، سن پیتر پس از حضرت عیسی به عنوان اولین پاپ مسیحیت انتخاب شد و کلیسای انطاکیه (Antioch) و کلیسای رم را پایه گذاری کرد.

در سال 64 میلادی و پس از آتش سوزی بزرگ شهر رم، امپراتور نرون (Nero) گناه آتش سوزی را به گردن مسیحیان انداخت و دستور تعقیب و قتل آنها را صادر کرد. بدین ترتیب تعداد زیادی از مسیحیان از جمله پطرس کشته شدند. پطرس یا همان سنت پیتر در یک ورزشگاه سوارکاری در غرب رود تیبر (Tiber) به صلیب کشیده شد و بیرون ورزشگاه دفن شد.

در سال 313 میلادی و با گذشت حدود 250 سال از شهادت پطرس، امپراتور کنستانتین اول (Constantine) مسیحیت را به عنوان دین رسمی امپراتوری روم انتخاب کرد. کنسانتین در بین سال های 318 تا 322 دستور داد کلیسایی بر روی مقبره پطرس ساخته گردد که امروزه آن را با نام کلیسای سن پیتر قدیمی می شناسیم.

این کلیسای سن پیتر قدیمی، اهمیت بسیار زیادی در تاریخ داشته است و علاوه بر مراسم اعلام پاپ نو، شارلمانی (Charlemagne) نیز در سال 800 میلادی به عنوان پادشاه امپراتوری مقدس روم در این کلیسا تاجگذاری کرد.

در قرن 15 میلادی، ساختمان قدیمی کلیسای سن پیتر روم شرایط مساعدی نداشت و در حال تبدیل شدن به یک خرابه بود. بنابراین به دستور پاپ نیکولاس پنجم، عملیات بازسازی و بازسازی کلیسا سن پیترو واتیکان شروع شد و برای اینکار، بخش اعظمی از سنگ های مرمر آمفی تئاتر کولوسئوم به منطقه آورده شد. اما پس از مدتی تصمیم عوض شد و در سال 1505 میلادی، پاپ ژولیوس دوم دستور تخریب کلیسای قدیمی و ساخت کلیسای نو را صادر کرد.

پاپ ژولیوس قصد داشت بزرگترین و باشکوه ترین کلیسای دنیا را بنا کند و به همین علت، یک مسابقه طراحی ترتیب داد و طرح دوناتو برامانته (Donato Bramante) که یکی از بهترین معماران رنسانس به شمار می رفت، به عنوان طرح برنده انتخاب شد.

برامانته قصد داشت کلیسای سن پیتر را به صورت یک صلیب یونانی (به شکل علامت بعلاوه) بزرگ و گنبدی با الهام از گنبد معبد پانتئون رم بر روی آن بسازد. اما با مرگ پاپ در سال 1513 میلادی، برامانته نیز از کار ساخت کلیسای سن پیتر واتیکان برکنار شد و رافائل (Raphael)، دیگر هنرمند بزرگ ایتالیایی، به عنوان معمار ساخت کلیسا انتخاب شد.

رافائل تغییراتی در نقشه پیشین ایجاد کرد با کشیده تر کردن یک سمت بنا، قصد داشت آن را به شکل یک t (صلیب لاتین) بسازد. اما رافائل نیز پیروز به تماشا نتیجه نهایی این بنا نشد و در سال 1520 میلادی درگذشت. با این وجود، کلیسای سن پیتر بر اساس نقشه رافائل و با تغییرات اندکی در حال ساخت بود تا اینکه در سال 1547 میلادی، پاپ پاول سوم، میکل آنژ (Michelangelo) را که 72 سال داشت به عنوان معمار نو ساخت کلیسای سن پیتر واتیکان انتخاب کرد.

با اینکه بخش های قابل توجهی از بنا ساخته شده بود، اما میکل آنژ تغییرات گسترده ای در پلان کلیسای سن پیترو ایجاد کرد و آن را مجددا ساختار اولیه برامانته و همان صلیب یونانی بازگرداند و یک گنبد بزرگ به آن اضافه نمود که هنوز نیز از بزرگترین گنبدهای دنیا به شمار می رود.

هنگامی که میکل آنژ در سال 1547 میلادی درگذشت، بخش های زیادی از کلیسای سن پترز واتیکان تکمیل شده بود، اما با این حال ساخت کلیسای سنت پیتر واتیکان تا سال 1590 میلادی به انتها رسید.

36 سال پس از انتها ساخت کلیسا و در سال 1626، جیان لورنزو برنینی (Gian Lorenzo Bernini) که تنها 28 سال داشت، مسئولیت ساخت و تزئین نمای داخلی کلیسای سن پیتر را به عهده گرفت. برنینی که امروزه به عنوان بزرگترین معمار و مجسمه ساز سبک باروک شناخته می گردد، 50 سال از عمر خود را صرف ساخت و تزئین فضای داخلی این کلیسا کرد و این حجم از زیبایی و هنری که در این کلیسا می بینیم، شاهکار برنینی است.

اما برنینی علاوه بر فضای داخلی و تزئینات کلیسای سنت پیتر، به طراحی خارجی این بنا نیز پرداخت و میدانی زیبا در شرق کلیسا احداث کرد. این میدان زیبا که اطراف آن با ردیف هایی از ستون های بلند احاطه شده و بالای آنها بیش از 140 مجسمه از شخصیت های تاریخ مسیحیت و قدیسین قرار گرفته است، میدان سن پیتر (St. Peters Square) نام دارد. اگر از بالا به این میدان و کلیسای سن پیتر نگاه کنید، شکل یک کلید را خواهید دید. کلید یکی از نمادهای پطرس مقدس و کلیسای کاتولیک است که به کلید بهشت اشاره دارد که طبق باور مسیحیت، حضرت عیسی آن را به پطرس داده است. امروزه نشان دو کلید واژگون بر روی پرچم و نشان واتیکان معین است.

بعلاوه در میان این میدان یک ابلیسک (Obelisk) مصری قرار گرفته است که از جمله ابلیسک های باستانی رم به شمار می رود. بد نیست بدانید که این ستون سنگی از دوران باستان در همین نقطه و در مرکز ورزشگاه نرون قرار داشته و شاهد به صلیب کشیده شدن پطرس مقدس بوده است. به همین علت نام این ستون را شاهد گذاشته اند. بعلاوه در دو سمت این ابلیسک، دو فواره نیز قرار دارند که اگرچه بسیار ساده اند، اما باعث جذابیت بیشتر میدان شده اند.

این ستون سنگی از دوران باستان در همین نقطه و در مرکز ورزشگاه نرون قرار داشته و شاهد به صلیب کشیده شدن پطرس مقدس بوده است. به همین علت نام این ستون را شاهد گذاشته اند

بازدید از کلیسای سن پیتر

حال که درباره کلیسای سن پیترو صحبت کردیم و با تاریخچه و معماری آن آشنا شدید، بهتر است با راه های دسترسی و بازدید از آن نیز آشنا شوید.

کلیسای سن پیتر یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر رم است و شما می توانید با استفاده از متروی خط A، به ایستگاه San Pietro بروید که حدودا 600 متر با کلیسای سنت پیتر واتیکان فاصله دارد.

ورود به کلیسای سنت پیتر رایگان است و هیچ هزینه ای نباید بپردازید. البته این تنها برای ورود به کلیسا و بازدید از تالار اصلی آن است. برای بازدید از بخش های مختلف و یا بالا رفتن از گنبد کلیسا، باید بلیت های جداگانه ای تهیه کنید.

کلیسای سن پیتر واتیکان در 6 ماه اول سال (از اول آپریل تا 30 سپتامبر) از ساعت 7 تا 19 و در نیمه دوم سال (اول اکتبر تا 31 مارس) از ساعت 7 تا 18:30 باز است و می توانید از آن بازدید کنید. بعلاوه باید بدانید که روزهای چهارشنبه که پاپ شخصا در میدان سن پیتر حضور پیدا می کنید، کلیسا تا ساعت 12 ظهر بسته است.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام بازدید از کلیسای سن پیتر رم باید در نظر داشته باشید، قوانین و مقررات پوشش در این کلیسا است. برای بازدید از این کلیسا و به طور کلی کلیساهای رم، از پوشیدن شلوارک و دامن های کوتاه و بعلاوه لباس های بدون آستین خودداری کنید وگرنه از ورود شما به کلیسا جلوگیری خواهد شد. بهترین کار این است که علاوه بر پوشیدن لباس مناسب و پوشیده، یک شال نیز همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن بهره ببرید.

منبع: ققنوس
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1597

به "کلیسای سن پیتر رم، بزرگترین کلیسای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سن پیتر رم، بزرگترین کلیسای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید