کدام شهرها عنوان کهن ترین را یدک می کشند؟

به گزارش جام پارسی، سفر به جای جای دنیا شگفت انگیز است. ما می خواهیم شما را با خود در مطلب قدیمی ترین شهرهای دنیا همراه کنیم تا کهن ترین شهرهای دنیا را مختصر و مفید به شما معرفی کنیم. با ما در این مقاله که مرتبط با شهرهای قدیمی دنیا هست، همگام شوید.

کدام شهرها عنوان کهن ترین را یدک می کشند؟

آتن

نام آتن همیشه به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای تاریخی سرزمین یونان مطرح است که نخستین ساکنان آن در 1400 سال پیش از میلاد مسیح در این شهر اقامت گزیدند. طبق آنچه از مطالعه اسطوره های یونانی به دست می آید، نام آتن از الهه آتنا گرفته شده است. این شهر که اکنون پایتخت یونان به حساب می آید، امروزه به یکی از کهن ترین شهرهای دنیا تبدیل شده است. آکروپلیس، معبد پارتنون، معبد زئوس، موزه بناکی و دیگر بناهای باشکوه آتن، گوشه ای از جلوه های تاریخی هستند که هرساله مورد توجه خیل عظیم گردشگران از سراسر دنیاست.

اربیل

اربیل، از شهرهای کردستان عراق قرار گرفته است. گفته می شود زمان اسکان نخستین مردمان در این منطقه به 2300 سال قبل از میلاد مسیح باز می شود. آشوریان، ایرانیان، ساسانیان، اعراب و عثمانی ها هریک در دوره هایی از تاریخ در این شهر حکومت می کردند. امروزه اما اربیل با وجود قدمت تاریخی خود، چهارمین شهر بزرگ عراق بود و به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است. طبیعت زیبا و دست نخورده و بناهای تاریخی و باستانی این شهر از جمله ارگ اربیل، مرکز تاریخی این شهر که در زبان کردی به قلعه هاولر مشهور است، موزه باستان شناسی و عتیقه جات قبل از اسلام، گردشگران بسیاری را برای یک تجربه لذت بخش به این منطقه فرا می خواند.

بلخ

بلخ یا باختر، از کهن ترین شهرهای افغانستان بوده و بسیاری بر این باورند که به لحاظ تاریخی، قدیمی ترین شهر دنیا به حساب می آید و بر طبق شواهد، از 6 هزار سال قدمت برخوردار است. شهر بلخ در شمال افغانستان که دربردارنده آثار دوره های ماقبل تاریخ، پیش از اسلام و دوران اسلامی بوده، دارای 120 ساحه تاریخی است. قدمت این شهر به گونه ای است که مادر شهرهای دنیا نام گرفته است. گورستان نوبهار، برج عیاران، مدرسه سید سبحان قلی خان، مزار پیرنظام الدین اولیا، مزار چهار گنبد، مزار خواجه باجگاهی، مزار خواجه کاشاک، دیوارهای باستانی بلخ، مسجد قدیمی نه گنبد، قدیمی ترین مسجد بلخ بعد از اسلام، مزار ابوحفص و مزار بلند، بخشی از جاذبه های گردشگری یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا به حساب می آید.

بیروت

بیروت، پایتخت و نیز بزرگترین شهر لبنان، از جمله شهرهای کهن دنیا به حساب می آید که ساکنان آن برای اولین بار 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح در آن سکنی گزیدند. بیروت همچنین به یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه نیز معروف است و در حال حاضر از مهمترین مقاصد گردشگری به حساب می آید. موزه ملی بیروت، حمام های رومی، صخره های کبوتر، مسجد محمد امین، مناطق باستانی بعلبک، سیفی و بیبلوس و موزه سرسق، کلیسای بانوی مقدس ما، میدان شهدا را می توان از جاذبه های بیروت دانست.

پلودیو

پلودیو، دومین شهر بزرگ بلغارستان است که در سال 2019 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد. قدمت تپه ای به نام نمتکه به 6 هزار سال قبل از میلاد بر می شود، نشان از تاریخ دیرینه آن دارد. بعضی منابع پلودیو را قدیمی ترین شهر در اروپا می دانند. پلودیو نیز از جمله مهمترین شهرهای جاذب توریست در بلغارستان و اروپا به حساب می آید. سبک معماری پلودیو مربوط به دوران رنسانس بلغاری است و خانه های رنگارنگ بسیاری در این شهر به چشم می خورد. پلودیو قدیمی به لحاظ سبک معماری با آتن و رم مقایسه می شود. وجود برج ها و مهندسی زیبای بناها، این شهر را به مقصد مهمی در صنعت تورسیم بدل کرد.

شوش

نام شوش همیشه در میان کهن ترین شهرهای دنیا می درخشد. این شهر که پایتخت قدرتمندترین امپراطوری دنیا بوده، قدیمی ترین سکونتگاه تاریخ شناخته شده است. در حدود 4 هزار و 200 سال پیش از میلاد، نخستین ساکنان در این مورد از شهرهای قدیمی دنیا اقامت گزیدند. قدمت این شهر و بناهای باستانی آن نیز از دلایل حضور گردشگران ایرانی و خارجی در شوش است. زیگورات چغازنبیل؛ پرستشگاهی در جنوب شوش، منطقه باستانی هفت تپه، قلعه شوش (آکروپل) که به شکل قلعه های قرون وسطی و ذوزنقه ای شکل است، آرامگاه دانیال نبی، کاخ آپادانا، رودخانه کرخه همگی بخشی از شکوه و زیبایی این مورد از شهرهای قدیمی دنیا است که آن را به یکی از مقاصد ارزشمند توریستی در ایران و دنیا تبدیل کرد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 293

به "کدام شهرها عنوان کهن ترین را یدک می کشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شهرها عنوان کهن ترین را یدک می کشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید