هماگ، کوهستانی خیره کننده برای طبیعت گردان

به گزارش جام پارسی، امروزه انسان ها جدا از همه دغدغه های روزمره در سراسر جهان، اوقاتی را برای قرار دریافت در جذابیت های خدادادی اختصاص می دهند و منطقه هماگ واقع در شمال بندرعباس نیز کوهستانی خیره کننده برای طبیعت گردهاست.

هماگ، کوهستانی خیره کننده برای طبیعت گردان

از وبلاگ ساعت گلورایا دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، این جاذبه طبیعی زیبا و دیدنی در 110 کیلومتری بندرعباس مرکز هرمزگان قرار گرفته اما آب و هوایی کاملا متفاوت از دمای شهرهای دیگر این استان دارد، به گونه ای که در فصل زمستان شاهد بارش برف در این منطقه خواهید بود.

وجود درختان و بوته های سرسبز با آب و هوای معتدل در فصل گرمای تابستان، پوشش گیاهی و چذابیت های این منطقه کوهستانی را دوچندان نموده است.

کوهستانی با 36 هزار هکتار وسعت، ارتفاع 700 متر از سطح دریا و دارا بودن 5 روستا بلندترین ارتفاع کوه هرمزگان را به خود اختصاص داده است.

کوه هماگ از غرب به روستای سیرمند، شرق به هماگ، شمال به روستای شمیل، جائین، فارغان، بخوان و جنوب به روستاهای سیاهو، زاکین، تنب سورو، تل گردو و سیخوران را در بر میگیرد.

کوهسارهای فراوانی در این منطقه به چشم می خورد و باعث جاری شدن رودخانه های دائمی و فصلی شده که چشمه های متعدد آب مورد احتیاج مردم محلی را تامین می نماید.

این منطقه کوهستانی به دلیل آب و هوای معتدل و دارا بودن نهرهای فراوان، طبیعت کم نظیر و منظره های دیدنی برای دوستداران طبیعت شهرت خاصی دارد تا جایی که می تواند چشم ها را خیره کند.

طبیعت بکر منطقه هماگ

از نکات جالب توجه این منطقه وجود درختان سردسیری و گرمسیری در زمین های پایین دست مناطق جنوبی بیشتر گونه های گرمسیری شامل، کهور، کنار، گیشور، استبرق، خرزهره، بید و پده و در ارتفاعات میانی بادام کوهی، بادامک، بنه، قیچ، آبنوس، گون و ارتفاعات بالا ارس، زیتون وحشی از گیاهان غالب منطقه هستند.

انواع میوه های موجود در منطقه کوهستانی هماگ که اب و هوای نسبتا سرد با جاذبه های دیدنی زیبا و جذاب برای مردم و گردشگران شامل نارنگی، انگور، گردو، خرما، انجیر و زردآلو است که انتها در سال 1389 به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسید.

آب و هوای منطقه گرم و خشک بوده و در ارتفاعات، زمستان های سرد و تابستان های معتدل است به طوری که بین 300 تا 400 میلی متر بارندگی، درسال گزارش شده است.

این منطقه به علت برخورداری از تنوع زیستگاه ها، تغییرات ارتفاعی و اقلیم مناسب از پوشش گیاهی متنوع و مناسبی برخوردار است و مهمترین حیات وحش منطقه را در ارتفاعات کل و بز، قوچ و میش کارکارال، خرس سیاه، پلنگ، گربه وحشی، و در تپه ها و مناطق دشتی جبیر، روباه معمولی، کفتار گراز، خدنگ و انواع جوندگان تشکیل می دهند.

پرندگان این منطقه از گونه های کبک و تیهو هستند که در تمام فصل های سال کمتر یافت می شوند و انواع پرندگان شکاری، جغدها، دیدوک زنبورخورها، کیلو، سبزقباها، باقرقره، سسک، دم جنبانک، چک چک در این منطقه زیست می نمایند و خزندگانی مانند مار، آگاما، بزمچه و مارمولک نیز وجود دارد.

پوشش گیاهی در دشت ها و دامنه ها بستگی به شرایط ارتفاعی دارد و این منطقه هم به علت برخورداری از تنوع زیستگاه ها، تغییرات ارتفاعی و اقلیم مناسب از پوشش گیاهی متنوع و مناسبی برخوردار است.

عناصر گیاهی این منطقه اکوتونی از گونه های صحار سندی و ایران تورانی تشکیل داده است، تغییرات کمربندهای ارتفاعی پوشش گیاهی از نکات قابل توجهی در فلور منطقه به شمار می رود.

منطقه گردشگری هماگ احتیاجمند توجه بیشتر مسئولان

یکی از اهالی شهر بندرعباس در این زمینه گفت: منطقه گردشگری و بسیار دیدنی به خصوص کوهستان هماگ احتیاجمند توجه بیشتر مسئولان استان برای رفع مسائلی شامل، جاده های باریک و خطرناک است تا مردم و مسافران به ناچار به کوه گنو سفر ننمایند.

یکی دیگر از ساکنان این شهر که از فعالان گردشگری هرمزگان نیز هست می گوید: مشکل اصلی منطقه هماگ، شرایط نامناسب جاده های روستایی به شمار می رود و تقریباً از دوراهی روستای سیخوران این جاده کوهستانی خطرناک و خراب است.

سعید پورباقری افزود: جاده روستایی منطقه هماگ هنوز روکش آسفالت نشده و با داشتن پرتگاه های بزرگ و با شیب زیاد به حفاظ کنار جاده مجهز نشده است.

وی اعلام کرد: برای این که بتوانیم شاهد حضور بیشتر گردشگران و مسافرانی که از داخل و خارج استان به این منطقه مراجعه می نمایند باشیم باید جاده های منتهی به روستای هماگ پایین، هماگ بالا، میروئیه و توتنگ بازسازی و آسفالت گردد.

این فعال گردشگری ادامه داد: هماگ که شاخص ترین مناطق جاذبه های طبیعی استان محسوب می گردد از امکاناتی مانند، وای فای، فروشگاه، آلاچیق و سرویس بهداشتی برای رفع احتیاجهای اولیه گردشگران برخوردار نیست.

پورباقری اظهار کرد: معمولاً تورهای صخره نوردی و کوهنوردی که بیشتر برای رفتن به کوه بارزین و فتح قله تشکر وارد منطقه هماگ می شوند، امکانات خوبی دارند و چندان احتیاجی به دریافت خدمات در این منطقه نیست ولی مردم عادی و طبیعت دوستان، به دلیل کمبود امکانات خدماتی معمولاً سفرهای کوتاه و یک روزه در روزهای تعطیل را به کوهستان هماگ می فرایند.

کمبود زیرساخت های گردشگری بزرگترین مشکل منطقه هماگ

مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هرمزگان نیز خاطر نشان کرد: مشکل بزرگی که در زمینه طبیعت گردی استان وجود دارد، کمبود زیرساخت های گردشگری است و کوهستان هماگ هم از این موضوع مستثنا نیست.

رضا برومند ابراز کرد: شرایط بد جاده های روستایی، راه های دسترسی به گردشگاه های استان و نبود برق در این مناطق هزینه زیادی احتیاج دارد که رفع مسائل زیرساختی برای این اداره کل مشکل است.

وی با اشاره به این که انجام این کار جزو وظایف اداره های مرتبط هم هست یادآور شد: همکاری همه دستگاه های ذیربط برای رفع کردن مسائل راه های دسترسی به نقاط گردشگری استان احتیاج است.

مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هرمزگان توضیح داد: در بعضی از این مناطق گردشگری مشکل آب هم وجود دارد به طور مثال این اداره کل از سال گذشته در حال ایجاد لوله کشی انتقال آب به منطقه گنو است که به زودی به الاترین ارتفاعات آن آب می رسد.

برومند گفت: در صورتی که مسائل زیرساختی از قبیل آب و برق به مناطق روستایی و گردشگاه ها رفع گردد، اداره گردشگری مانعی برای ایجاد امکانات اولیه گردشگران ندارد و سال جاری بیشترین برنامه ریزی برای منطقه هماگ خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این که منطقه گردشگری گنو که دارای کوه و چشمه های آبگرم معروفی در سطح استان است، تعداد زیادی چشمه آبگرم در غرب بندرعباس شامل، روستای کشار وجود دارد که از جاذبه های توریستی محسوب می گردد که برای همه آنها امکانات خدماتی ایجاد خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 272

به "هماگ، کوهستانی خیره کننده برای طبیعت گردان" امتیاز دهید

3 کاربر به "هماگ، کوهستانی خیره کننده برای طبیعت گردان" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هماگ، کوهستانی خیره کننده برای طبیعت گردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید