مقبره خواجه اتابک یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کرمان است

به گزارش جام پارسی، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، مقبره خواجه اتابک یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کرمان است.

مقبره خواجه اتابک یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کرمان است

مقبره خواجه اتابک که در محله جنوب شرقی شهر کرمان و نزدیک مسجد بازار قرار گرفته است، از آثار اواخر قرن ششم هجری و مربوط به دوران سلجوقی می باشد. این بنا محل دفن خواجه محمد اتابک از رجال دوران سلجوقیان است. پلان بنا هشت ضلعی هست که در داخل فضایی مربع دارد و عنصر تزئینی غالب در این بنا گچبری است و سنگ محراب زیبایی در ضلع غربی آن نصب است و کتیبه هایی زیبا با خط کوفی دارد. تزئینات تمامی بنا به کاشی های فیروزه ای مزین شد. این اثر تحت شماره 253 به ثبت رسید.

نمای خارجی این بنا مانند برج هشت ضلعی و از داخل 4 ضلعی است. هر ضلع آن را نغولی مستطیل شکل با آرایشی از آجر تشکیل می دهد. روی این نغولها، سطوح صاف آجری پایه و حاشیه قبه را در برمی گیرد. تزئینات آجری و گچبری و سنگهای مرمر نفیس و خطوط عالی کوفی آن بینهایت قابل توجه است. داخل بنا بصورت محوطه چهارگوش است و زوایای مربع داخلی به حدی نزدیک دیوار ساخته شده که تقریبا به سطح خارجی آن که شبیه کثیرالاضلاع هشت ضلعی است، منتهی میگردد. در گچبری های آن قطعات کوچک کاشی بکار رفته است. نقش های حک شده ای که سراسر قسمت داخلی را می پوشاند، زمانی از طریق ستاره های کوچکی تزئین شد. سنگ قبر خواجه اتابک که طرحی از یک محراب را نشان می دهد، دارای خطوط زیبای کوفی و حجاری بسیار جالبی است.

منبع: همگردی
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1737

به "مقبره خواجه اتابک یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کرمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره خواجه اتابک یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کرمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید