مراقبت از دیابت نوع 2 و راه های کنترل دیابت

به گزارش جام پارسی، داشتن کنترل خوب روی میزان قند خون می تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از دیابت یاری کند. پزشکتان می تواند شما را به یک پزشک متخصص تغذیه و یا مشاور دیابت ارجاع دهد تا به شما در تهیه یک برنامه غذایی سالم یاری کند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 احتیاج به نظارت بر میزان مصرف کربوهیدرات ها و کاهش کالری دارند.همچنین کنترل مصرف چربی و پروتئین نیزبه بیماران توصیه می گردد.

مراقبت از دیابت نوع 2 و راه های کنترل دیابت

مراقبت از دیابت نوع2: ورزش

ورزش منظم از جمله پیاده روی می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2یاری کند تا بتوانند سطح قند خون را پایین بیاورند تا یاریی شایان برای درمان دیابت باشد. فعالیت بدنی همچنین باعث کاهش چربی بدن و کاهش فشار خون می گردد و به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی یاری می نماید. توصیه می گردد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در بیشتر روزها 30 دقیقه ورزش متوسط انجام دهند.

مراقبت از دیابت نوع2: استرس را کاهش دهید

استرس مخصوصاً برای مبتلایان به دیابت نگران نماینده است. استرس نه تنها فشار خون را افزایش می دهد بلکه می تواند سطح قند خون را نیز افزایش دهد. بسیاری از مبتلایان به دیابت دریافتند که تکنیک های آرامش بخش می تواند به مدیریت شرایط آنها یاری کند. مثالهایی از این تکنیک ها عبارتند از: تجسم ، مدیتیشنیا تمرین های تنفسی. استفاده از شبکه های پشتیبانی اجتماعی مانند مصاحبه با یک خویشاوند یا دوست عضو گروه ای مراقب یا گفت و گو با یک مشاور نیز مفید است.

مراقبت از دیابت نوع2: داروهای خوراکی

داروهای خوراکی هنگاهی برای مبتلایان به دیابت نوع 2 توصیه می گردد که نتوانند با رژیم و ورزش به اندازه کافی قند خون خود را کنترل نمایند. انواع مختلفی از داروهای دیابت خوراکی موجود است ، و اینها ممکن است برای داشتن نتایج بهتر و اثربخشی بیشتر ،به صورت چندتایی و ترکیبی استفاده شوند. بعضیاز داروها فراوری انسولین را افزایش می دهند ، بعضی دیگر استفاده بدن از انسولین را بهبود می بخشند ، در حالی که بعضی دیگر تا حدی هضم نشاسته ها(کربوهیدرات ها) را محدود می نمایند.

مراقبت دیابت نوع2: انسولین

بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2نیز گاهی به همراه داروهای خوراکی انسولین مصرف می نمایند. انسولین همچنین در نارسایی بتا سلول مورد استفاده قرار می گیرد ، شرایطی که پانکراس دیگر در پاسخ به میزان بالای گلوکز در خون ، انسولین فراوری نمی نماید. ایناختلال می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2رخ دهد. اگر انسولین فراوری نگردد ، انسولیندرمانی لازم است.

مراقبت از دیابت نوع2: تزریق غیر انسولینی

داروهای غیر انسولینی دیگری نیزوجود دارد که از راه تزریق مصرف میشوند و برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شوند. نمونه هایاین داروها عبارتند از: پراملینتید (سملین) ، اگزناتید (بیتا) و لیراگلوتید (ویکتوزا). این داروها تحریک انسولین را تحریک می نمایند.

متفورمین

شاید اشنا ترین دارو برای دیابتی ها یا آن هایی که در معرض دیابت هستند، قرص متفورمین است، بلکه اولین قدم پیشنهادی برای کنترل دیابت قرص متفورمین است، البته مقدار تجویز و تعداد مصرف به نظر دکتر بستگی دارد، باید گفت که این قرص کمترین اثر عوارض را برای دیابتی ها دارد و در موارد زیادی باعث کاهش و کنترل قند خون می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 635

به "مراقبت از دیابت نوع 2 و راه های کنترل دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت از دیابت نوع 2 و راه های کنترل دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید