ماجرای خانه ویکتوریا مسعود در باغ قیطریه

به گزارش جام پارسی، در میان درختان قدبرافراشته و کهنسال بوستان قیطریه، خانه ای بامعماری خاص واقع شده است. عمارت زیبایی که ب عمارت ویکتوریا مسعود معروف است، ازدوران قاجار تا امروز در دل این بوستان زیبا می درخشد و با معماری قدیمی و پنجره های رنگی و مشبک، قدمت خود را فریاد می زند.

ماجرای خانه ویکتوریا مسعود در باغ قیطریه

خبرنگاران - حسن حسن زاده: روایت های مختلفی درباره این عمارت وجود دارد. مشهورترین آن تعلق داشتن این خانه به صدراعظم قاجار، امیرکبیر است. اهالی قدیمی و آنها که با تاریخ و هویت این عمارت آشنا هستند اما این روایت را تأیید نمی نمایند و این خانه را متعلق به فردی به نام ویکتوریا مسعود می دانند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

پژوهشگران تاریخ و هویت تهران هم معتقدند امیرکبیر هرگز در این عمارت زندگی ننموده است. این روایت ها حکایت از آن دارند که عمارت ویکتوریا قبل از اینکه به ویکتوریا مسعود برسد، مدتی در اختیار میرزا علی اصغر خان امین السلطان، صدر اعظم مظفرالدین شاه بود. زیرا هم به کاخ صاحبقرانیه و هم به کاخ نیاوران نزدیک بود. امین السلطان به دست عباس تبریزی تیر می خورد و کشته می گردد و اینجا آخرین اقامتگاه او به شمار میرود. عمارت قیطریه به ویکتوریا مسعود می رسد اما او هم مانند پدرش به فرانسه بسیار علاقه داشت و بیشتر اوقات خود را در نیس فرانسه می گذراند تا در عمارت قیطریه. مادر ویکتوریا مسعود، افتخاراعظم، دختر علی اصغرخان امین السلطان (اتابک اعظم) بود.

از تاریخچه این عمارت که بگذریم معماری آن توجه را جلب می نماید. معماری دورگه ایرانی، فرنگی که هم طبق معماری فرنگی در دل باغ ساخته شده و هم مانند معماری ایرانی درونگراست و اندرونی دارد. این عمارت چهار ایوانی، نمای آجر دارد. مانند همه خانه های آن روزگار شیروانی هم دارد تا آب باران را به وسیله ناودان به داخل باغچه راهنمایی کند و هم فاصله شیروانی و سقف خانه، تابستان ها باعث خنک شدن و زمستان ها سبب گرم شدن خانه گردد. ستون های عمارت با گل فرنگی زینت یافته است. داخل عمارت هم اندرونی با حوض 8 گوشه و اتاق های دورتادور به چشم می آید که دقیقاً یادآور معماری ایرانی است. از قناتی که از وسط باغ مظهر می یافت همچنان آب زلال و شفاف جاری است. شهرداری این ساختمان را سال 1373 خریداری نموده که با عنوان فرهنگسرای ملل با برنامه های فرهنگی و هنری میزبان شهروندان است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1860

به "ماجرای خانه ویکتوریا مسعود در باغ قیطریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای خانه ویکتوریا مسعود در باغ قیطریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید