سیل بزرگی که افسانه ای را به واقعیت تبدیل کرد!

به گزارش جام پارسی، سیل بزرگ در چین افسانه را به واقعیت تبدیل کرد

در سرزمین چین افسانه های زیادی وجود دارد اما امروز پیشرفت هایی که در زمینه باستان شناسی رخ داده نشان می دهد که برخی از آن ها اصلا هم افسانه نیستند و کاملا واقعی اند! دو تا از معروف ترین افسانه های چین یکی سلسله شیا و آن دیگری سیل بزرگ چین است که سرنوشت آن ها به هم گره خورده است. اخیرا گروهی از دانشمندان در چین پیروز به کشف بزرگی شدند و شواهدی را پیدا کردند که خبر از یک سیل بزرگ در چین می داد. این طور که به نظر می آید این سیل در حدود سال 1920 قبل از میلاد در رودخانه زرد و در دره Jishi رخ داده است. احتمالا می توانید حدس بزنید که این کشف بزرگ یعنی افسانه سیل بزرگ در چین حقیقت دارد و این یعنی سلسله شیا هم واقعی است! در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا از افسانه ای حرف بزنیم که با اثبات وقوع این سیل، واقعی شده است.

سیل بزرگی که افسانه ای را به واقعیت تبدیل کرد!

افسانه باستانی سیل در چین چیست؟

مکان و شدت این سیل باعث شده تا دانشمندان به این باور برسند که افسانه قدیمی سیل بزرگ چین ممکن است که واقعا در تاریخ رخ داده باشد. امروز باستان شناسان در کوشش هستند تا افسانه یکی از بزرگ ترین سیل های کشور را از نو تعریف نمایند. افسانه باستانی سیل بزرگ چین ما را به هزاران سال قبل می برد یعنی زمانی که سیلی بزرگ در رودخانه زرد چین رخ داد و کل تمدن آن ناحیه را از بین برد. افسانه می گوید: شخصی به اسم یو تنها کسی بود که توانست به یاری یک اژدهای قدرتمند، خاک جادویی و لاک پشت سیاه آب های خروشان رودخانه را آرام کند، البته با 20 سال کار پشت سر هم! اژدهای قدرتمند، آب رودخانه را خشک کرد و کانال هایی را به وجود آورد که بعدها برای آبیاری مورد استفاده قرا گرفتند. خاک جادویی هم آنقدر گسترش پیدا کرد تا در نهایت توانست جلوی آب های سرکش سیل را بگیرد. اما این خاک جادویی را لاک پشت بر روی پشت خود گذاشته و از بهشت به اینجا آورده بود. یو در کنترل سیل بزرگ چین بسیار پیروز عمل کرد برای همین به عنوان پاداش به پادشاهی چین رسید و موسس سلسله شیا شد.

سیل چه چیزی درباره سلسله شیا می گوید؟

سلسله شیا اولین سلسله چین بوده و مثل سیل بزرگ، افسانه است. تاریخ و حتی واقعیت این سلسله مورد شک و تردید است و دلیل این ابهام هم این است که تا قبل از قرن 13 میلادی هیچ زبانی برای نوشتن وقایع تاریخی وجود نداشت. منابع مختلف آغاز سلسله شیا را بین سال های 2205-1989 قبل از میلاد می دانند. با نشانه های جدیدی که از وجود سیل در این ناحیه به دست آمده باستان شناسان باور کردند که سلسله شیا بعد از این سیل به وجود آمده است.

وقتی یک تمدن باستانی نابود می گردد!

این سیل در دره بالای رودخانه زرد رخ داده و تا اینجای کار هیچ تناقضی با افسانه ها ندارد. دانشمندان حتی بقایای سدهای را پیدا نموده اند که قدمت و ویژگی های رسوبات آن وقوع سیل را ثابت می نماید. در سال 2007 وقتی باستان شناسان در حال تحقیق بر روی صخره ای در حوالی رودخانه زرد بودند رسوباتی را کشف کردند که به نظر می آمد از بقایای یک سیل عظیم به جای مانده است. این رسوبات آنقدر لایه های ضخیمی داشتند که تعیین بود باعث و بانی شان نه رودخانه بلکه سیل است.

در سال 2000، باستان شناسان نشانه هایی از یک تمدن باستانی به اسم Lajia را کشف کردند که شهر آن ها به خاطر یک زلزله بزرگ و رانش زمین از بین رفت. قدمت کربن نشان می داد که مرگ افرادی که در این زلزله از بین رفتند دقیقا در همان زمان وقوع سیل بوده است. در محل وقوع زلزله رسوباتی وجود داشت که نشان می داد آب های سیل به این ناحیه هم رسیده و این یعنی سیل و زلزله در یک زمان اتفاق رخ داده است.

سیل بزرگ چین چگونه رخ داده است؟

دانشمندان تکه های پازل این معمای پیچیده را در کنار هم قرار دادند و به این نتیجه رسیدند مقصر اصلی این سیل بزرگ چیزی نبوده به جز زلزله! در واقع زلزله باعث ریزش کوه شده و سد را شکست، اینجا بود که آب های خروشان به بالای دره رسیدند و هر چه بر سر راهشان بود را نابود کردند. به نظر یک زمین شناس، سرعت جریان این سیل در حدی بوده که در یک ثانیه 300 تا 500 هزار متر مکعب آب جاری شده و این یعنی این سیل دقیقا معادل بزرگ ترین سیلی بوده که تا به حال در رودخانه آمازون، بزرگ ترین رودخانه جهان رخ داده است. این سیل در بین بزرگ ترین سیل هایی قرار گرفته است که در 10 هزار سال اخیر رخ داده است.

وقتی سیل بزرگ چین باعث خلق تمدن جدید می گردد!

سیل بزرگ چین احتمالا نقش زیادی را در رشد تمدن های چینی داشته است. دانشمندان می گویند این سیل دقیقا در همان زمانی رخ داده که کم کم عصر سنگ در حال تبدیل شدن به عصر برنز بود. دانشمندان این طور تخمین زده اند که احتمالا یو در حدود سال 1914 قبل از میلاد، امپراتور چین شده و کسانی که از سیل جان سالم به در بردند از هواداران او شدند. کارهایی که برای بعد از سیل انجام شد باعث تعامل بیشتر بین قبایل مختلف و پیشرفت های تکنولوژی شد تا لایروبی بعد از سیل بهتر انجام گردد دقیقا مثل امروز که مصیبت های بزرگ ملت های مختلف را با هم متحد می نماید تا بتوانند هر چه زودتر این مصیبت را پشت سر بگذراند. امروز پیشرفت های باستان شناسی و همینطور تحقیقات علمی باعث شده که افسانه سیل بزرگ چین ناگهان واقعی گردد! امروز می دانیم که بعد از زلزله ای ویرانگر و یکی از بزرگ ترین سیل های جهان تمدنی پیشرفته تر و بزرگ تر به وجود آمده است.

منبع: historicmysteries.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 98

به "سیل بزرگی که افسانه ای را به واقعیت تبدیل کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل بزرگی که افسانه ای را به واقعیت تبدیل کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید