دلیل توقف اولیه طرح بازآفرینی شهری تهران چه بود؟

به گزارش جام پارسی، بهروز مرباغی معمار، مدرس دانشگاه، عضو انجمن مفاخر معماری ایران و مدیرعامل خانه اردیبهشت اودلاجان، درباره جزئیات برنامه استقرار معماران، هنرمندان و مجموعه داران در بافت تاریخی شهر که برنامه ای در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری است، گفت: ما به پشتوانه حدود 96 نفر از هنرمندان عرصه های مختلف و مجموعه داران برای احیای محله های تاریخی تهران، تلاش کردیم زمین های خالی و متروک متعلق به وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری) را بخریم و آن ها را به عنوان آتلیه ها، دفاتر کار و مراکز فرهنگی احیا کنیم. بعد از انجام مراحل کارشناسی و تعیین شدن کامل شرایط زمین ها و انجام کارشناسی هیئت سه نفره برای تعیین قیمت 39 پلاک در محله سیروس، متاسفانه با تغییر مدیریت و آمدن رئیس جدید به شرکت بازآفرینی شهری فرایند این کار متوقف شد؛ زیرا او ایده دیگری داشت.

دلیل توقف اولیه طرح بازآفرینی شهری تهران چه بود؟

وی اضافه نمود: البته آن ایده نتیجه ای نداشت و حتی به آباد شدن و احیای یک پلاک نیز نینجامید. این در صورتی است که پروژه اولیه طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت های تاریخی که ما آن را ارائه داده بودیم، مبتنی بر مبانی نظری کاملاً مشخص بود. این مبانی نظری می گویند اگر می خواهید به بافت های تاریخی شهر کمک کنید، باید بروید در آنجا مستقر شوید و زندگی کنید. دورادور نمی توان برای احیای بافت تاریخی شهر ها نسخه پیچید.

او اضافه نمود: ما واقعاً درصدد تداوم فعالیت در زمینه بازآفرینی شهری و احیای بافت های تاریخی هستیم. برای همین قراردادی با شهرداری بستیم و با کمک چند نفر از هنرمندان سینما، خانه ای از خانه های تاریخی اودلاجان را گرفتیم و قصد داریم آن را بازسازی کنیم. احیای این خانه که با توجه به شواهد موجود در ساختار اصلی اش، به احتمالِ قریب به یقین، متعلق به دوره زندیه است، باعث کاهش معتادان متجاهر در اطرافش می شود. این امر باعث خواهد شد اهالی محل هم به احیای خانه های تاریخی محله شان ترغیب شوند و شهرداری نیز رغبت بیشتری به همراهی با طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت های تاریخی پیدا کند؛ بنابراین اگرچه اجرای این طرح در گام نخست با عملکرد سلیقه ای برخی مدیران شرکت بازآفرینی شهری متوقف شد، همچنان با همت هنرمندان راه خودش را ادامه می دهد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با صدور یک هفته ای مجوز احیا، در پروژه خانه اردیبهشت اودلاجان به ما کمک کرد. ما کمک دیگری از این وزارتخانه نمی خواهیم؛ زیرا می دانیم وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به محدودیت اعتبارات و نیروی انسانی توان کافی برای بازسازی اماکن متعلق به خودش را نیز ندارد.

گفتنی است طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت های تاریخی به نوعی در اردیبهشت ماه سال جاری با امضای تفاهمنامه استقرار معماران و هنرمندان در محله سیروس تهران کلید خورد. بنا برمفاد این تفاهمنامه قرار بود، شرایطی فراهم شود تا معمارانی که ایده های خوبی در ساخت و ساز از نظر زیبایی دارند، هنرمندانی که باعث تحول در بافت فرسوده می شوند و مجموعه دارانی که به عنوان حافظان میراث فرهنگی و هنری کشور می توانند نمایشگاه و گالری ایجاد کنند، در بخش هایی از بافت قدیمی شهر تهران مستقر شوند و این مکان ها را احیا کنند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 793

به "دلیل توقف اولیه طرح بازآفرینی شهری تهران چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل توقف اولیه طرح بازآفرینی شهری تهران چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید