تنگه رغز داراب ، عروس دره های ایران

به گزارش جام پارسی، شهر داراب، یکی از تاریخی ترین شهرستان های ایران است که در استان فارس واقع است و از مرکز آن یعنی شهر شیراز 245 کیلومتر فاصله دارد. در حدفاصل حدودا سی کیلومتری این شهر دیدنی و طبیعت محور کشورمان، تنگه رغز داراب قرار گرفته که بی تردید یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این خطه از ایران است و در گویش بومیان این منطقه با نام تنگه رودخیز شناخته می گردد. دیدنی های تنگه رغز که از آن به عنوان عروس دریاهای کشور نیز یاد می گردد، دارای آب فوق العاده زلال و شفافی است و در خود بالغ بر 60 آبشار و 100 حوضچه آبی را جای داده که اگر در ادامه مطلب با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این جاذبه طبیعی موجود در شهرستان تاریخی و دیدنی داراب بدست آورید.

تنگه رغز داراب ، عروس دره های ایران

معرفی تنگه رغز

قبل از اینکه به معرفی تنگه رغز داراب بپردازیم، شاید بد نباشد بدانید که رغز به معنی لغزان و دست نخورده است که البته با توجه به وجود شرایط محیطی حاکم در این جاذبه طبیعی کشورمان، باید بپذیریم که نام بسیار مناسب و نیکی بر روی آن از دیرباز گذاشته شده است. این تنگه که در بخش فسارود و در حوالی روستایی به نام حسن آباد که در ناحیه جنوب شرقی استان زیبای فارس قرار گرفته، از جنوب به شهرستان لار و شهرستان زرین دشت، از غرب به شهرستان فسا، از شمال به شهرستان استهبان و شهرستان نی ریز و همچنین از شرق نیز به استان هرمزگان منتهی می گردد. در تمام بستر دیدنی های تنگه رغز شما می توانید با سنگ های صیقل خورده متعددی رو به رو شوید که در تمام طول تاریخ چند هزار ساله این دره طبیعی بر اثر جریان های تند و کند آب به شکل ها و شمایل خاصی تبدیل شده اند. در بعضی از نقاط تنگه رغز داراب دیوارهای دره به گونه ای با یکدیگر برخورد کرده اند که گویی فضایی همچون غار را پدید آورده اند و در بعضی نقاط دیگر از آن نیز به نحوی از هم فاصله گرفته اند که شما می توانید با نماهای جذابی از طبیعت سر به فلک کشیده این ناحیه بازدید بعمل آورید. طول تنگه رغز داراب تقریبا 4 کیلومتر است و همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، در تمام طول این جهت، آبشارها و حوضچه های طبیعی بسیاری منتظر حضور و گرد آمدن شما گردشگران عزیز و توریست های گرامی می باشند. گفتنی است که آب جاری در میان دیدنی های تنگه رغز بسیار تمیز و زلال است و شما می توانید به راحتی در آبگیرهای این دره، حرکت ماهی های قزل آلا را نظاره گر باشید و از شنیدن صدای فرود آب و برخورد آن با سنگ های انتهای آبشار حسابی به وجد بیایید. همچنین ناگفته نماند که از تمام جذابیت های نهفته در عروس دره های ایران، یعنی تنگه رغز داراب تنها 14 آبشار و حوضچه طبیعی بخش جنوبی آن است که تاکنون مورد استقبال و تمجید گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است!

نکاتی در مورد سفر به تنگه رغز

تنگه رغز داراب یکی از جاذبه های طبیعی و فوق العاده دیدنی کشور عزیزمان ایران است که شاید بد نباشد برای بازدید از دیدنی های تنگه رغز به رعایت یکسری نکات مهم و حائز اهمیت نظیر موارد زیر توجه نماییم که عبارتند از:

1- نوشیدن و ذخیره کردن آب از منطقه سرچشمه واقع در تنگه رغز داراب می تواند بهترین گزینه برای سیراب شدن گردشگران و علاقمندان به این نقطه جذاب از کشورمان باشد که آب آن مستقیما از دل زمین استخراج می گردد. البته ناگفته نماند که آب موجود در سراسر این تنگه از قابلیت آشامیدنی برخوردار است، اما آب منطقه سرچشمه از پاکی و زلالی بیشتری بهره مند است.

2- برای اینکه در سفر خود به دیدنی های تنگه رغز کمتر دچار مشکل شوید، توصیه می کنیم قدری بر روی آمادگی جسمانی و همچنین مراحل ابتدایی صخره نوردی کار نمایید تا هنگام گذر از بخش های نه چندان هموار این دره با مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم نکنید!

3- جهت پایین آمدن از آبشارها حتما از صندل هایی که قسمت های پشت و جلویی آنان مسدود است، استفاده نمایید.

4- در تمام طول جهت خود و سایر همراهانتان را به جلیقه های نجات تجهیز کنید.

5- با توجه به دمای پایین آب دره رغز، حتما از لباس و پوشش مناسب و گرم استفاده نمایید.

6- بهتر است از مهارت شنا کردن برخوردار باشید چرا که در این صورت می توانید در بازه زمانی کمتری کل مسافت دره را بپیمایید.

7- در صورت تاریک شدن هوا و احساس خستگی در طول جهت، یادتان باید تنها چند مکان مناسب جهت اقامت وجود دارد که باید به سادگی از کنار آن ها عبور کنید.

8- در طول پیمودن جهت تنگه رغز احتیاجی به استفاده از چراغ قوه و هدلامپ (چراغ پیشانی) ندارید، چرا که تمام جهت با نور کافی پوشش داده شده است؛ مگر اینکه بخواهید در مدت اقامتی خود از چراغ قوه مجزایی بهره گیری نمایید.

9- پیشنهاد می کنیم با توجه به گرمای هوای تنگه رغز در اغلب ماه های سال، حتما از بی واک که در مقابل کیسه خواب هم از ابعاد و وزن کمتری برخوردار است و هم به نسبت خیلی از آنان از خاصیت ضدآبی نیز برخوردار است، بهره ببرید. شایان ذکر است که بی واک ها به راحتی در داخل کوله مسافرتی شما جای خواهند گرفت و با توجه به مقاومت بالای آن ها در برابر مایعات، هیچگاه در اثر تماس با آب خیس و سنگین نمی شوند. همچنین در داخل بی واک ها یک ملحفه تمیز نیز وجود دارد که در صورت احساس سرما می توانید از آن استفاده نمایید.

10- برای اقامت شبانه خود در مکان های مناسبی که در این دره ایجاد شده اند، حتما از مواد دفع کننده حشرات موزی بهره وری نمایید تا از شر صداها و نیش های آنان رهایی پیدا کنید.

11- فضاهای موجود در کوله پشتی مسافرتی را به درستی تقسیم کنید و عمده وسایل مورد احتیاج خود را بر روی زیپ های رویین و سایر وسایل را نیز همینجوری در کوله نگه ندارید و برای این منظور از پلاستیک هایی حتی با رنگ های مختلف استفاده نمایید تا بدین شکل در کوتاهترین زمان ممکن به وسایل و تجهیزاتی که در کوله خود نگه داشته اید، دست پیدا نمایید. گفتنی است که بایستی هوای داخل کیسه ها را تا حد امکان خالی کرده و برای همراهی مواد غذایی و خوراکی های مختصری که در طول جهت می توانید از آنان میل نمایید، نیز یک ساک دستی کوچک و یا یک پلاستیک ضخیم دیگر را تدارک ببینید!

12- بهترین نوع کوله برای استفاده در چنین سفرهای ماجراجویانه ای که با آب سر و کار خواهید داشت، کوله پشتی های مخصوص غارنوردی و دره نوردی است که هم ضد آب هستند و هم به راحتی می توان آب جمع شده در خود را به بیرون انتقال کنند.

13- به تعداد هر 5 نفری که در طول بازدید از چنین جاذبه طبیعی و گردشگری با شما همراه می باشند، بهتر است یک فلاسک کوچک چای، آب، قهوه و هر نوع نوشیدنی دیگری که مد نظرتان است را داشته باشید.

14- پیش از وارد شدن به تنگه رغز، حتما به وسیله سامانه های اعلام هواشناسی جویای شرایط جوی حاکم در منطقه شوید و در صورت احتمال بارش حتی بصورت پراکنده نیز از حضور در چنین مکانی جدا اجتناب کنید!

15- در طرح پاکسازی دره رغز مشارکت کنید و در طول جهت با در دست داشتن پلاستیک محکم و یا یک گونی، آشغال و زباله های خود و افرادی که با شما روانه بازدید از این جاذبه تاریخی و طبیعی شده اند را به درون آن ها بریزید و در صورت تمایل نیز اندکی به تمیز کردن مناطق مختلف این دره بپردازید.

16- بهتر است جهت بازدید از چنین اماکن طبیعی با نفرات کمتری همراه شوید تا هم سرعت پیمایش جهتتان بیشتر گردد و هم بتوانید کنترل دقیق تری بر روی مسائل ایمنی داشته باشید.

17- با توجه به طبیعت بکر موجود در منطقه تنگه رغز، گونه های مختلفی از کبوتران و پرندگان در آن خانه سازی کرده و برای خود لانه ای رو دست و پا کرده اند که از شما خواهش می کنیم در طول پیمودن جهت خود به این آشیانه های پرندگان آسیبی وارد نکنید.

18- در بین کسانی که همراه شما به گشت و گذار در داخل تنگه مشغول هستند، مطلوب است یک نفر به جای حمل کوله از وسایل و تجهیزاتی که جهت عبور از موانع طبیعی موجود بر سر راهتان احتیاج است، نگهداری نماید و در سریع ترین زمان ممکنه این قبیل تجهیزات صعودی و فرودی را به افراد جلوتر برساند.

معرفی تعدادی از آبشارهای موجود در تنگه رغز

باید بدانید که گفتیم بالغ بر 60 آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد که تعدادی از آنان عبارتند از آبشار 4 متری یادگار، آبشار 7 متری بوم رنگ، آبشارهای 8 متری فتح و مسعود، آبشار 9 متری جام، آبشارهای 11 متری گلاب حوضچه و حکمت، آبشار 12 متری فراز یا همان دماغه، آبشار 16 متری نگین، آبشار 25 متری کبوتر، آبشار 46 متری وداع و آبشار 65 متری آذرخش می باشند. ضروری است بدانید برای پشت سر گذاشتن تعدادی از این آبشارها هیچ احتیاجی به استفاده از وسایل ایمنی و کارگاه زدن نیست و شما می توانید با توجه به شفافیت آب جاری از آن ها، عمق حوضچه های پایین آبشارها را تخمین بزنید و با وارد شدن به آنان جهت پیمایشی دره رغز را نیز کوتاه تر نمایید. البته این را هم نباید فراموش کرد که برای عبور از بخش های مختلف این تنگه گاه ممکن است، احتیاج مبرمی به داشتن وسایل و تجهیزات خاص صخره نوردی باشد که حتی توصیه می کنیم با داشتن این قبیل وسایل نیز در صورت امکان از یک راهنمای محلی در منطقه یاری بگیرید. گفتنی است که بهترین زمان جهت بازدید و ورود به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه لغایت آخر مهرماه است و همچنین بد نیست بدانید آخرین آبشار موجود در این دره، آبشاری است به بلندی 46 متر به نام وداع که در کنار مرتفع ترین آبشار این جاذبه طبیعی کشورمان یعنی آبشار آذرخش که از ارتفاع 65 متری برخوردار است و از معروف ترین آبشارهای این خطه از کشورمان بشمار می آیند.

راهنمای پیمودن تنگه رغز

برای پیمایش این تنگه، توصیه می کنیم اول خود را به منطقه سرچشمه برسانید که برای این منظور هم می توانید از جهتی که همراه است با 4 ساعت کوهپیمایی بهره ببرید و هم از جهتی که تنها 2 ساعت کوهپیمایی دارد و 2 ساعت هم بایستی با وسیله نقلیه خود طی طریق نمایید. از همان نزدیکی های دره باید وسایل نقلیه خود را پارک کرده و آماده گشت و گذاری در دل طبیعت بکر و دست نخوررده آن هم با پاهای پیاده خود شوید تا آخرین آبشار قابل دسترس در این دره چشم نواز، حدودا 3 کیلومتر جهت هموار و ناهموار در مقابل شما قرار گرفته که باید برای پیمودن بخشی از این جهت نیز حتما مجهز به وسایل صخره نوردی و ایمنی باشید تا بتوانید در کمال صحت و سلامت به انتهای دره دست پیدا نمایید. گردشگران و بازدیدکنندگان دیدنی های تنگه رغز توجه داشته باشند با توجه به شرایط آب موجود در این نقطه از کشورمان، شما به راحتی می توانید عمق حوضچه های آبی موجود در این جاذبه طبیعی و بکر شهرستان داراب را مشاهده کرده و آزادانه در این آب های زلال و شفاف به شنا کردن مشغول شوید. گفتنی است که عمق آب در بعضی از این حوضچه ها حتی تا 20 متر نیز تخمین زده شده است! همچنین در مورد راهنمای جهت پیمودن تنگه رغز جهت کسب لذت بیشتر شما عزیزان از حضور در این جاذبه تاریخی و بسیار دیدنی کشورمان این را نیز باید اضافه نماییم که در صورت نداشتن وسایل ایمنی و مناسب جهت عبور از بخش های مختلف این تنگه، شما می توانید حتی المقدور با تعدادی از آبشارها و همچنین حوضچه های موجود در منطقه سرچشمه روبرو شوید و به عنوان ایستگاه آخر نیز از آبشاری به طول 23 متر که برای تماشای آن احتیاج به هیچ گونه تجهیزات خاص پیمایشی نیست، دست پیدا نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تور تنگه رغز به سایت سفرزون مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 220

به "تنگه رغز داراب ، عروس دره های ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "تنگه رغز داراب ، عروس دره های ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه رغز داراب ، عروس دره های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید