یکبار برای همواره و با شهامت باید قانون حق انتشار در مجلس تصویب گردد ، ثبت مالکیت فکری، جهت دهی مثبت برای آینده

به گزارش جام پارسی، رئیس اداره ثبت اختراعات ثبت مالکیت فکری را موجب جهت دهی مثبت برای آینده دانست و گفت: مجلس یکبار برای همواره و با شهامت باید نسبت به تصویب قانون حق امتیاز اقدام کند.

یکبار برای همواره و با شهامت باید قانون حق انتشار در مجلس تصویب گردد ، ثبت مالکیت فکری، جهت دهی مثبت برای آینده

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، مهرداد الیاسی، رئیس اداره ثبت اختراعات در برنامه رادیویی خیابان فرصت ثبت مالکیت فکری را موجب جهت دهی مثبت برای آینده مطرح نمود و گفت: پشتیبانی از شرکت ها برای جامه عمل پوشاندن به این سیاست اهمیت دارد. مالکیت فکری از زمان رنسانس به جهان ورود کرد. در حوزه آی تی بشر به این نقطه رسید که نیازمند حمایت از صاحبان فکر و خلاقیت است و کشور هایی که وارد این حوزه شدند، از قرن 15 میلادی نتیجه این مهم را دیدند.

الیاسی اضافه نمود: اقتصاد های نوظهور بیشترا کشور هایی هستند که در حوزه آی تی، مالکیت فکری را بدرستی اجرایی نموده اند. ایران نزدیک 100 سال در حوزه تقنین مالکیت فکری سابقه دارد؛ اما چالش هایی را نیز پشت سر گذاشته است.

الیاسی مالکیت صنعتی و حق امتیاز را دو شاخه از مالکیت فکری دانست و بیان نمود: در حوزه صنعتی به عضویت بیشتر کنوانسیون های موثر جهانی در آمده ایم و از این نظر دغدغه ای برای صاحبان فکر و مشاغل وجود نخواهد داشت.

رئیس اداره ثبت اختراعات رفتار مسئولان را بعنوان یکی از اصول حاکم بر کنوانسیون پاریس دانست و گفت: در این راستا رفتاری با تبعه های خود داریم و باید با سایر کشور ها نیز چنین باشیم. در حال حاضر بسیاری برند های امریکایی در ایران ثبت شده اند. در حالیکه امریکا یک هیولاست، ولی کشور های عضو کنوانسیون پاریس قادر به استفاده از این ظرفیت هستند.

الیاسی الحاق به پروتکل مادرید را نیز ناظر بر ثبت برند ها در سایر کشور ها از جمله ایران دانست و اضافه نمود: یکی از راه های کسب درآمد کمپانی های ورزشی فروش لباس هاست و در این میان همپوشانی با مالکیت فکری و ادبی ایجاد می گردد.

وی ادامه داد: در حوزه مالکیت فکری با چالش حق امتیاز روبرو هستیم و نمی توان ادعا کرد این قانون در بعد ملی وجود ندارد؛ اما در حوزه بین الملل هنوز عضو کنوانسیون برن نشده ایم و این مسئله چالش زاست. این قانون همچنان در مجلس در حال چانه زنی است که باید در کوتاه مدت کنار گذاشته گردد و یکبار برای همواره و با شهامت اقدام به تصویب این قانون نمایند.

وی گفت: ایران در حوزه مالکیت صنعتی جز 10 کشور اول در بعد شاخص های صنعتی و در بعد اختراعات و طرح های صنعتی جز 15 کشور اول هستیم، ولی در امر حق امتیاز شاخص توسعه ای پائینی را بدست آورده ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 664

به "یکبار برای همواره و با شهامت باید قانون حق انتشار در مجلس تصویب گردد ، ثبت مالکیت فکری، جهت دهی مثبت برای آینده" امتیاز دهید

1 کاربر به "یکبار برای همواره و با شهامت باید قانون حق انتشار در مجلس تصویب گردد ، ثبت مالکیت فکری، جهت دهی مثبت برای آینده" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکبار برای همواره و با شهامت باید قانون حق انتشار در مجلس تصویب گردد ، ثبت مالکیت فکری، جهت دهی مثبت برای آینده"

2 دیدگاه

امید اسدی 21 تیر 1399

با سلام اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
در این خصوص به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردم :
کارشناس محترم با سلام ، اینجانب به شخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضی پرونده خود را به حداقل 50 مرجع ارسال کند و پرونده 3 ماه در هر مرجع توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند ، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود 8 سال و پرداخت هزینه چیزی حدود 30 ملیون تومان . در حال حاضر 11 مرجع در پرونده های قبلی اعلام کرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از 8 سال پرونده به چه درد متقاضی می خورد ؟ ، دوم اینکه اگر اینجانب بخواهم 10 اظهارنامه با این روند ثبت کنم یه چیزی حدود 300 ملیون باید هزینه کنم ( بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده است ؟ ) ، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت این هزینه را می تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع 5 کیلو روغن نباتی ارزش داره ؟ ) ، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه های خود اختراع ثبت می کنند برخی با دارایی های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می کنند مثل اعضا هیات علمی ، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن ها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید . یعنی این وسط فقط پول جابجا می شود و کسی ضرر نمی کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه های خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند ، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمایه خود را از دست داده اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می باشد . چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند ، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبی می شود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ می دهد و ...(منبع : خبرگزاری فارس)

پاسخ به امید اسدی

مخترع 13 تیر 1399

سند اختراعی که اداره اختراعات به مردم میده 5 کیلو روغن نباتی ارزش نداره . چون ینفر دیگه باید اعلام نظر کنه تا مردم سند بگیرن که مردم تحت فشار هستن و معمولا حقشون نا حق میشه این توهین به عموم مردمه . کلی اظهارنامه ها به ناحق در مراجع استعلام رد شده است طبق گفته خود اداره ما به اندازه 4 سال پرونده طرح در کمیسیون داریم که در مراجع رد شده اند و مردم اعتراض ثبت کرده اند . نه به اعتراضات رسیدگی درستی میشه و نه اظهارنامه ها سالم دست مردم می رسد .
در واقع مردم فقط صف هارا شلوغ کرده اند کسانی دارند سند ها را دریافت می کنند که به بدنه دولت وصل هستند .

پاسخ به مخترع
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید