چین: دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد

به گزارش جام پارسی، سخنگوی وزارت خارجه چین متعاقب اقدام تأمل برانگیز تروئیکای اروپایی توضیح داد: دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد.

چین: دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد

با تور چین از تهران سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از وبگاه وزارت خارجه چین، جنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه یعنی تنها یک روز پس از فعال کردن مکانسم ماشه توسط تروئیکای اروپایی در خصوص توافق هسته ای سال 2015 موسوم به برجام در سخنانی اظهار داشت: چین از اینکه انگلیس، فرانسه و آلمان ساز و کار حل اختلاف در برجام را فعال کردند، متأسف است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص ادامه داد: معتقدیم این مسأله به حل و فصل مشکل یا برطرف تنش یاریی نخواهد کرد. همیشه دیدگاه چین این است که دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد. ایالات متحده به طور یک جانبه از این توافق (هسته ای) خارج شد. با بی اعتنایی به قوانین و تعهدات بین المللی فشار بیش از حد را بر ایران اعمال کرد و کوشش های دیگران در اجرای برجام را بی اثر ساخت.

این در حالیست که در مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی، ابتدا درخواست جلسات حل اختلاف خواهد شد و با قانع نشدن احتمالی اروپایی ها، نهایتاً با ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم های سازمان ملل بازخواهد گشت.

در مکانیسم ماشه برجام، شورای امنیت در خصوص قطعنامه ادامه لغو تحریم های ایران رأی گیری می نماید. فقط کافی است یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه یا انگلیس این قطعنامه را وتو و طی 30 روز به تصویب نرسد، آنگاه به شکل اتوماتیک، تمامی تحریم ها علیه ایران به کار می افتد.

این فرایند ذیل بند 36 و 37 برجام اینگونه تعریف شده که هر یک از طرف های برجام می توانند در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، موضوع را در کمیته حل اختلاف مطرح نمایند.

این کمیته 15 روز فرصت حل اختلاف را دارد و اگر به نتیجه نرسد با ورود وزیران امور خارجه 15 روز دیگر زمان وجود خواهد داشت. البته در اینجا امکان افزایش زمان رسیدگی نیز پیش بینی شده است.

به طور همزمان امکان طرح شکایت در شورای مشاوران وجود دارد و آن ها باید تا 15 روز بعد نظر غیر الزام آور خود را ارائه نمایند.

چنانچه اختلافات در 30 روز حل نشود؛ گام سوم، فرصت پنج روزه برای کمیته مشترک است که با یاری شورای مشاوران راه حلی بیابد.

اما اگر همچنان اختلافات پابرجا باشد، طرفین می توانند تعهدات خود را به طور کامل یا گام به گام متوقف نمایند و موضوع را با 15 عضو شورای امنیت در میان بگذارند.

در مرحله پنجم، پس از ارجاع موضوع به شورای امنیت، اعضای آن 30 روز فرصت رأی گیری دارند. تا بدون رأی وتوی اعضای دائم این شورا (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) قطعنامه به تصویب برسد.

پس از این پنج مرحله، اگر شورای امنیت در مدت یک ماه قطعنامه ای صادر نکند، مکانیسم ماشه به کار می افتد و تحریم ها به طور اتوماتیک بازمی گردند.

ساعاتی قبل بعضی خبرنگاران به نقل از رسانه هایی همچون رویترز اعلام نموده بودند که انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند تا از امروز مکانیسم ماشه یعنی ساز و کار حل اختلاف در برجام را فعال نمایند.

این در حالی است که همین سه کشور اروپایی به تازگی بر لزوم حفظ برجام تاکید نموده اند.

دو دیپلمات اروپایی مدعی شده اند هدف از این اقدام بازگرداندن تحریم ها نیست بلکه هدف، حفظ توافق به وسیله مصاحبه با ایران برای بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 265

به "چین: دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید