خبرنگاران چند باور غلط در خصوص کرونا که باید فراموش کنید

به گزارش جام پارسی، تهران- خبرنگاران- برخلاف آن چه این روزها شنیده می گردد، کروناویروس کووید-19 از آنفلوانزای فصلی جدی تر است و در این میان، علاوه بر بازار داغ شایعات و درمان های جعلی و دروغین که این روزها در شبکه های اجتماعی سراسر دنیا رونق گرفته، چندین باور غلط درباره این بیماری وجود دارد که برای حفظ سلامتی و کنترل فرایند تصاعدی شیوع، ضروری است اصلاح شوند.

خبرنگاران چند باور غلط در خصوص کرونا که باید فراموش کنید

کروناویروس جدید با نام رسمی کووید-19 (COVID-19) اولین بار در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و تا به امروز به 50 کشور دنیا سرایت نموده است. این ویروس تنفسی مرگبار که با علائمی چون سرفه، تب و نفس تنگی همراه است، تا به امروز 85 هزار و 212 تن را مبتلا نموده و جان 2 هزار و 924 نفر را در دنیا گرفته است.

بنابر آخرین آمار اعلام شده، شمار مبتلایان به این بیماری در ایران به 388 مورد رسیده که 34 تن از آنان فوت نموده اند. علاوه بر بازار داغ شایعات و درمان های جعلی و دروغین که این روزها در شبکه های اجتماعی سراسر دنیا رونق گرفته، چندین باور غلط درباره این بیماری وجود دارد که برای حفظ سلامتی و کنترل فرایند تصاعدی شیوع، ضروری است اصلاح شوند.

کرونا از آنفلوانزای فصلی خطرناک تر نیست

اگرچه بسیاری از افرادی که به کروناویروس جدید کووید-19 مبتلا می شوند، علائمی را تجربه می نمایند که از علائم آنفلوانزای فصلی شدیدتر نیست، اما شِمای کلی این بیماری از جمله میزان مرگ و میر ناشی از آن جدی تر از آنفلوانزا به نظر می رسد.

معمولا در مراحل ابتدایی یک اپیدمی، در خصوص نرخ مرگ و میر و تلفات اغراق می گردد. اما به گفته بروس آیلوارد از کارشناسان سازمان بهداشت دنیای که رهبری تیم اعزامی به چین را برعهده دارد، این فرایند در خصوص ویروس کووید-19 صدق نمی نماید و این که یک درصد از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می دهند، آمار دقیقی است. بر همین اساس، این کروناویروس جدید 10 برابر کشنده تر از آنفلوانزای فصلی است که بنابر تخمین ها، سالانه جان بین 290000 تا 650000 نفر را در دنیا می گیرد.

کرونا جان جوانان را تهدید نمی نماید

کروناویروس کووید-19 در اغلب افرادی که پیر نیستند و بیماری خاصی ندارند، حاد نمی گردد. با این حال هنوز احتمال زیادی وجود دارد که این بیماری ویروسی به بروز علائم تنفسی جدی تر از آنفلوانزای فصلی منجر گردد.

به جز سالمندان و افراد بیمار، گروه های دیگری از افراد نیز در معرض خطر هستند که از آن جمله می توان به کادر خدمات درمانی اشاره نمود که بیشتر از سایرین در معرض این ویروس قرار دارند.

اقداماتی که افراد جوان و سالم انجام می دهند، از جمله گزارش علائم و پیروی از دستورالعمل های مربوط به قرنطینه، نقش مهمی در محافظت از افراد آسیب پذیر و شکل دادن به جهت این همه گیری خواهد داشت.

ماسک های تنفسی بی فایده اند

استفاده از ماسک های تنفسی تضمین نمی نماید که بیمار نخواهید شد زیرا ویروس ها به وسیله چشم نیز منتقل می شوند و ذرات ویروسی ریز معروف به آئروسل ها، می توانند به این ماسک ها نیز نفوذ نمایند. با این حال ماسک در جذب قطرات تنفسی که اصلی ترین راه انتقال کروناویروس جدید هستند، موثر است. به علاوه، بعضی از مطالعات برآورد نموده اند که استفاده از ماسک های تنفسی محافظتی 5 برابری را در برابر این ویروس به همراه دارد. اگر با یک شخص آلوده تماس نزدیک دارید، استفاده از ماسک تنفسی احتمال انتقال این ویروس را کاهش می دهد اما اگر فقط در شهر قدم می زنید و هیچ برخورد نزدیکی با دیگران ندارید، زدن ماسک تاثیر خاصی نخواهد داشت.

برای ابتلا به این بیماری باید 10 دقیقه با فرد آلوده در تماس باشید

به استناد بعضی دستورالعمل های بیمارستانی در خصوص آنفلوانزا، اگر به مدت ده دقیقه در فاصله 6 فوتی (1.82 متری) فرد مبتلایی که عطسه یا سرفه می نماید، قرار بگیرید؛ بیمار خواهید شد. با این وجود، در خصوص کروناویروس جدید تماس و تعاملات کمتر از ده دقیقه با فرد آلوده یا حتی لمس سطوح آلوده به ویروس نیز می تواند شما را مبتلا کند.

واکسن کرونا ظرف چند ماه آینده آماده می گردد

به لطف انتشار زودهنگام توالی ژنتیکی ویروس توسط محققان چینی، دانشمندان فورا کار ساخت واکسنی برای کووید-19 را شروع کردند. کار ساخت یک واکسن قابل استفاده برای این بیماری ویروسی همچنان ادامه دارد و در حال حاضر چندین تیم تحقیقاتی در حال آزمایش محصول خود بر روی نمونه های حیوانی هستند.

با این وجود، انجام آزمایشات متعدد پیش از تجاری سازی یک واکسن فرآیند زمان بری است که برای شناسایی حتی نادرترین عوارض جانبی این محصول نیز ضرورت دارد.

در خوشبینانه ترین حالت، واکسن تجاری موثر برای این بیماری ظرف یک سال آینده فراوری خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 499

به "خبرنگاران چند باور غلط در خصوص کرونا که باید فراموش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چند باور غلط در خصوص کرونا که باید فراموش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید