خبرنگاران ویراژ موتورسوران در شهر دوچرخه ها

به گزارش جام پارسی، روزگاری یزد به شهر دوچرخه ها معروف بود، اکنون به جولانگاه 500 هزار دستگاه موتورسیکلت تبدیل شده که علاوه بر آلودگی محیطی و صوتی، عامل بسیاری از تصادفات مرگبار این شهر موتورسورانی هستند که بی محابا در خیابان های جولان می دهند.

خبرنگاران ویراژ موتورسوران در شهر دوچرخه ها

بخش قابل توجهی از موتورسواران استان زیر سن قانونی بوده یا گواهینامه موتورسواری ندارد، نظیر 2 کودک 15 و 16 ساله بافقی که قربانی هیجان کاذب موتورسواری و غفلت والدین شدند.

تصادفات مختص موتورسیکلت نیست، بعضی خودروها نیز که رانندگان آن اغلب جوانانی هستند که با جنون سرعت در خیابان ها می تازند، جان بسیاری را به خطر انداخته و هر روزه باعث بی سرپرست شدن خانواده ای یا مرگ فرزندی می شوند.

ضعف فرهنگ رانندگی سهم عمده ای در تصادفات مرگبار دارد و نبود زیرساخت های مناسب شهری و ایمنی لازم در معابر سطح شهر خصوصا زیرگذرها نیز گاهی مزید بر علت در تصادفات می گردد.

شرایط بحرانی زیرگذرها در یزد به حدی رسیده که سرپرست پلیس راهور یزد به تازگی اظهار داشت در صورت مجهز نشدن زیرگذرهای شهر به وسایل ایمنی و کنترل سرعت، پلیس با اخذ دستور قضایی نسبت به بستن این مسیرها اقدام خواهد نمود، زیرگذرهایی که پلیس راهور بعنوان مناطق پرخطر از آنها نام برده و روزی نیست که تصادف و یا واژگونی خودرو در آن رخ ندهد.

همچنین خیابان های فرعی منطقه صفاییه و یا معابری نظیر بلوار مدرس و بلوار جانباز که عرض خیابان به بزرگراه تبدیل شده، مکانی برای کورس گذاشتن خودروها و تک چرخ زدن موتورسواران است که در ساعات پایانی شب آسایش را از مردم این مناطق گرفته است.

آنالیز های نشان می دهد یکی از عوامل بروز این تصادفات، ضعف قانون در مورد صدور یا تمدید گواهینامه رانندگی و همچنین نبود فرهنگ رانندگی است.

راننده ای که نمره منفی دارد و یا جان انسانی را به علت سرعت و یا مستی گرفته و یا به دلیل نداشتن گواهینامه به لحاظ شرایط سنی رانندگی نموده؛ باید برای تمدید و یا صدور گواهی نامه شرایط سخت تری را طی کند.

آنالیز سوابق رانندگی والدین و میزان جریمه و سانحه آنها که باید الگوی فرزندان خود باشند، داشتن سلامت روان و آنالیز سوابق رانندگی شخص متقاضی و نیز گواهی عدم اعتیاد از شرایط اساسی و پیشنهادی برای دریافت گواهینامه است که جای آن در قانون کشور برای اجرایی شدن خالی است.

همچنین برخورد با والدینی که با در اختیار قراردادن وسایل نقلیه خود به فرزندان، موجب نا امنی و بروزحوادث دلخراش می شوند از مولفه هایی است که در آنالیز و تجدید نظر قانون صدورگواهینامه باید در نظر گرفته گردد.

به گفته اسلام افشون مدیر عامل ستاد دیه یزد؛ سال گذشته در یزد 13 زندانی به علت تصادف منجر به فوت و یا منجر به جرح در بند بودند که با یاری ستاد دیه استان مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان برای آزادی آنها جمع آوری شد و سال جاری نیز 12 زندانی در رده سنی جوان به علت تصادف منجر به فوت انسانی بی گناه در انتظار آزادی هستند.

اما پرداخت دیه و جبران خسارت به چه میزان آلام و دردهای یک خانواده که سرپرست خود را از دست داده را جبران خواهد نمود و فرد خاطی چگونه با وجدان خود کنار خواهد آمد؟

سرعت زیاد در یزد به شدت قربانی می گیرد و باید دستگاه قضا در کنار پلیس، با اعمال محدودیت هایی به رانندگی خطرآفرین بعضی رانندگان سرانجام دهد، اکنون یزد به لحاظ آمار کشته های رانندگی رتبه دوم کشور را دارد و چنانچه تدبیری اندیشیده نشده و شهر دوچرخه ها احیا نگردد، فاجعه جبران ناپذیری که در حال رخدادن است، گسترده تر خواهد شد.

*فعال رسانه

منبع: ایرنا
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 675

به "خبرنگاران ویراژ موتورسوران در شهر دوچرخه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ویراژ موتورسوران در شهر دوچرخه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید