خبرنگاران واحدهای صنعتی خراسان شمالی با کمبود نقدینگی روبرو اند

به گزارش جام پارسی، بجنورد-خبرنگاران- معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مسئله ای اصلی واحدهای تولیدی و صنعتی این استان را در دوران کرونایی کمبود نقدینگی بیان کرد.

خبرنگاران واحدهای صنعتی خراسان شمالی با کمبود نقدینگی روبرو اند

مهندس علی اصغر رضازاده روز دوشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: سخت گیری بانک ها برای دریافت وثیقه در پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و ثابت به واحدهای صنعتی و معدنی باعث شد تا مسائل صنعتگران در دوران کرونایی بیش از گذشته افزایش یابد.

وی افزود : بعضی از بانک حتی برای پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و ثابت به واحدهای فراوریی و صنعتی، وثیقه هایی خارج از طرح های در حال انجام درخواست می نمایند که این کار غیر قانونی است و بانک ها ابتدا باید محل طرح را برای وثیقه در ضمانت بانک قرار دهند و در صورت عدم کفاف طرح، باید وثیقه های دیگری را طلب نمایند.

رضا زاده اظهارداشت : این در حالیست که در شرایط فعلی بانک ها در همان ابتدای تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات بانکی در قالب سرمایه در گردش و حتی ثابت وثیقه های خارج از طرح از صنعتگران درخواست می نمایند که بسیاری از این کارآفرینان توانایی تامین چنین وثیقه هایی را نداشته و از دریافت تسهیلات منصرف می شوند.

وی بدوه اشاره به طرح های صنعتی نیازمند به سرمایه در گردش در استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و مسائل حاکم بر واحدهای صنعتی و کارگری بسیاری از واحدهای صنعتی و معدنی این استان با کمبود نقدینگی روبرو هستند.

معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت استان خراسانشمالی گفت : پارسال هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل تبصره ماده 18 به 31 واحد فراوریی پرداخت شد و بر این اساس 98 درصد از تسهیلات سهم استان از محل این منابع جذب شد.

رضا زاده با اشاره به این که استان خراسان شمالی در جذب این تسهیلات در سطح کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داد دلیل استقبال صنعتگران را پرداخت چهار درصد یارانه از سوی دولت برای سرمایه در گردش و 6 درصد برای سرمایه ثابت گفت.

براساس آمار رسمی عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی از سوی بعضی کارآفرینان در سنوات گذشته حدود 13 واحد فراوریی و صنعتی غیر فعال در تملک بانک قرار گرفتند که با مصوبه ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوریی بعضی از این واحدها در حال برگشت به عرصه فراوری هستند.

براساس آمار در خراسان شمالی 320 واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد 277 واحد فعال، 10 واحد نیمه فعال و 33 واحد غیبرطرفال است و هم اکنون 13 هزار کارگر در این واحدها اشتغال دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1267

به "خبرنگاران واحدهای صنعتی خراسان شمالی با کمبود نقدینگی روبرو اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واحدهای صنعتی خراسان شمالی با کمبود نقدینگی روبرو اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید