ابوالفتح: نشست کمیسیون مشترک برجام گریزی جز تنش نداشت ، هشدار ایران به خروج از NPT

به گزارش جام پارسی، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران هشدار داده در صورت ارسال پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل و بازگرداندن تحریم هایی که با برجام لغو شده، پروتکل الحاقی را تعلیق و یا از NPT خارج خواهد شد.

ابوالفتح: نشست کمیسیون مشترک برجام گریزی جز تنش نداشت ، هشدار ایران به خروج از NPT

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران در خصوص خبر هایی پیرامون نشست مشترک کمیسیون برجام که به گفته معاون سیاسی وزیر خارجه نشستی پرتنش بوده است گفت:طبیعی است که این نشست که هر سه ماه یک بار برگزار می شود،قدری متشنج باشد.این روز ها برجام در تنش است و نشست مربوط به آن نیز گریزی جز تنش زا بودن ندارد.

ابوالفتح شرح داد: امروز 14 ماه است که آمریکا از برجام خارج شد و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرده و جمهوری اسلامی نیز به این فرایند نقدها جدی دارد از سوی دیگر اروپایی ها نگران کاهش تعهدات برجامی ایران هستند که این اقدامات منجر به نابودی برجام شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: براساس این پروسه می توان انتظار داشت نشست روز گذشته در وین اتریش تنش آلود باشد.

وی شرح داد: البته آنچه از این نشست بیرون آمد به اندازه ای که برخی رسانه های غربی برآورد می کردند فاجعه بار نبود گر چه اروپایی ها از ایران خواستند که برجام را به طور کامل اجرا کند، اما این که برخی از این رسانه ها عنوان کرده اند اروپا به ایران ضرب الاجل داده و ایران را تهدید کرده که مکانیسم ماشه علیه ایران به جریان خواهد افتاد، نبوده است.

ابوالفتح ادامه داد: در این نشست نه تهدیدی عنوان شده و نه زمانی برای اجرای این مکانیسم مطرح شده است و تنش های حاکم بر نشست خروجی مذاکرات نبوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص مکانیسم ماشه نیز گفت: در این خصوص اختلاف نظر هایی در برداشت جمهوری اسلامی و اروپا وجود دارد و تا امروز برگزاری نشست های کمیسیون برجام در راستای رفع این اختلافات بوده است.

وی در خصوص فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی گفت: ایران رسما اعلام کرده است که کاهش تعهدات برجامی به خاطر خروج آمریکا از برجام و عملیاتی نشدن وعده های اروپاست البته به سادگی می توان پیش بینی کرد اگر ایران گام های بعدی را در راستای کاهش تعهدات برجامی بردارد اروپا نیز به همین بهانه متوسل به مکانیسم ماشه شود.

ابوالفتح گفت: به موازات اینکه ایران ذخایر اورانیوم و تعداد سانتریفیوژ ها را افزایش می دهد این فرایند شتابی فزاینده می یابد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: گویا ایران هشدار داده در صورت ارسال پفراینده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل و بازگرداندن تحریم هایی که با برجام لغو شده جمهوری اسلامی را در جایی قرار خواهد داد که به تعلیق پروتکل الحاقی یا خروج ایران از NPT بینجامد البته اروپا به هیچ عنوان مایل نیست شرایط به سمتی برود که جمهوری اسلامی از NPT یا پروتکل الحاقی خارج شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 255

به "ابوالفتح: نشست کمیسیون مشترک برجام گریزی جز تنش نداشت ، هشدار ایران به خروج از NPT" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابوالفتح: نشست کمیسیون مشترک برجام گریزی جز تنش نداشت ، هشدار ایران به خروج از NPT"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید