شروع پنجاه ونهمین شنبه تظاهرات ضد نظام سرمایه داری در فرانسه

به گزارش جام پارسی، همزمان با نزدیک شدن به سرانجام سال میلادی، مردم فرانسه برای اعتراض به سیاست های دولت این کشور به خیابان آمدند.

شروع پنجاه ونهمین شنبه تظاهرات ضد نظام سرمایه داری در فرانسه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شهروندان پاریس امروز (شنبه) برای آخرین بار در سال 2019 میلادی به خیابان آمدند تا اعتراض خود به سیاست های دولت فرانسه به ریاست مانوئل ماکرون را نشان دهند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک پنجاه ونهمین آخرهفته اعتراضات ضد نظام سرمایه داری در فرانسه، با حضور صدها نفر از مردم پاریس در خیابان های این شهر شروع شد.

تظاهرات امروز، با اینکه آخرین نوبت از این اعتراضات - که با تجمعات کارگری موسوم به جلیقه زردها شروع و سپس به قشرهای دیگر جامعه فرانسه تسری یافت - در سال 2019 است، اما به احتمال زیاد دور پایانی آن نخواهد بود.

در جریان اعتراضات هفته های گذشته، پلیس فرانسه با مشت آهنین به استقبال معترضان رفته و با استفاده از گاز اشک آور، ماشین های آب پاش و شلیک گلوله های پلاستیکی سعی کرد تا تجمع کنندگان را متفرق کند. ده ها نفر از معترضان هم بعد از ضرب و شتم شدید توسط پلیس، بازداشت شدند.

در تظاهرات امروز همچنین ژروم رودریگز یکی از رهبران جنبش جلیقه زرد که حدود ده ماه پیش بر اثر شلیک سلاح مخوف پلیس فرانسه موسوم به فِلَش بال چشم راست خود را از دست داده بود، حضور پیدا نموده و با دوربین رسانه ها گفت وگو کرد.

ژروم رودریگز

ژروم رودریگز

تظاهرات های ضد سرمایه داری در فرانسه هفدهم نوامبر 2018 در اعتراض به طرح دولت ماکرون برای افزایش اقتصادیات ها شروع شده و به سرعت به یک جنبش اجتماعی علیه سیاست های دولت این کشور و نظام سرمایه داری مبدل شد.

در این مدت، دستکم 10 نفر کشته، صدها تن زخمی شده اند. 24 نفری که دستکم یک چشم خود را از دست داده اند و پنج نفری که یک دست خود را از دست داده اند، از جمله زخمی های سرکوب این اعتراضات توسط پلیس فرانسه هستند. نیروهای امنیتی فرانسه بیش از 10 هزار نفر را هم بازداشت نموده اند.

برگزاری هفته جدید اعتراضات در فرانسه در حالی است که این کشور در سه هفته اخیر نیز با بزرگترین اعتصابات اخیر صدها هزار شاغل در بخش های مختلف دولتی از جمله کارگران، معلم ها و کارمندان بخش اورژانس بیمارستان ها روبرو شده است. (جزئیات بیشتر)

پیش از آن نیزدانشجویان فرانسوی با تجمع در مراکز مختلف آموزش عالی این کشور ضمن اعتراض به سیاست های دولت ماکرون، هشدار دادند که در صورت عدم اعطای یاری های اقتصادی به دانشگاه ها، به اعتصاب های خود در روزهای آینده ادامه می دهند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 327

به "شروع پنجاه ونهمین شنبه تظاهرات ضد نظام سرمایه داری در فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پنجاه ونهمین شنبه تظاهرات ضد نظام سرمایه داری در فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید