Tracking ID: UA-71067024-1

ویتامین ها و نقش مهم آنها در بدن / ورزش و تندرستی
کد خبر: ٤٧١٣٦ تاریخ انتشار: ٢٧ بهمن ١٣٩٥ - ١٩:٤٢
ویتامین ها و نقش مهم آنها در بدن / ورزش و تندرستی

امروزه و با پیشرفت علوم در تمامی شاخه ها، هیچ کس حتی کسانی که فقط ورزش را بخاطر ورزش، و نه به خاطر اهداف قهرمانی در رقابت های رسمی انجام می دهند ، نمی توانند منکر ارزش روش های علمی در بالا بردن سطح تکنیک ، تاکتیک و بطور کلی کیفیت تیم ها در هر نوع ورزشی باشند. در این بخش روز سه شنبه هر هفته مقاله های آموزشی در رابطه با نقش ورزش در تندرستی را به همت سید محسن سادات تبار کارشناس ارشد فیزیولوژی وتغذیه ورزشی در اختیار شما علاقه مندان به ورزش قرار می دهیم.
اکنون و در قرن ٢١، هنوز بسیاری از ما افکار کهنه ای در مورد ویتامین ها داریم. مکانیسم دقیق کار بسیاری از مواد معدنی حتی برای متخصصان بیوشیمی نامعلوم است و هنوز بین متخصصان تغذیه در مورد مقدار، تناسب و حتی نیاز به مکمل های غذایی اختلاف نظرهایی وجود دارد. عده ای معتقدند یک رژیم متعادل همهٔ نیازهای آنها را برطرف خواهد کرد، اما واقعیت این است که زندگی مکانیکی به طور روز افزون به غذاهای آماده شده تمایل پیدا کرده است و کمتر به ارزش تغذیه ای غذاها توجه می شود.
در واقع، چون شما ورزشکار هستید، ویتامین و مواد معدنی بیشتری مصرف می کنید. شما از بدنتان بیشتر توقع دارید و باید احتیاجات آن را نیز تأمین کنید. علم ورزش، فواید ویتامین ها و مواد معدنی را برای شما روشن می کند و از این راه به شما کمک می کند تا نیازهای تغذیه ای خود را به بهترین وجه برطرف کنید.
تجارب شخصی شما اینجا کاربرد پیدا می کند. دو ورزشکار هم وزن و هم اندازه که در یک رشتهٔ ورزشی فعالیت می کنند و غذاهای یکسان می خورند، ممکن است به مکمل های غذایی کاملاً متفاوتی نیاز پیدا کنند. اگرچه هیچ چیز، جای راهنمایی و توصیه های یک متخصص را نمی گیرد، اما این مقاله، مطالب ارزشمند فراوانی در اختیار شما می گذارد و به شما کمک می کند تا رفتارهای تغذیه ای و احساسات بدنی خود را بهتر بشناسید. در ضمن به خاطر داشته باشید که تأثیر مکمل ها در درازمدت خود را نشان می دهد، انتظار نداشته باشید – حداقل نه در روز اول -که یک بسته ویتامین معجزه کند.

‎ویتامین چیست؟
ویتامین عبارت است از عنصر ضروری برای فعالیت مناسب بدن و عامل حیاتی که اغلب در مواد گیاهی و حیوانی یافت می شود. هر یک از ویتامین ها به نوعی به شکل کاتالیزورهای لازم برای ایجاد واکنش های مورد نیاز بدن و پدیده تولید نسل نظیر تکثیر، رشد، گسترش و حفظ فعالیت های حیاتی و غیره به کار می روند.
آیا ویتامین ها به ما نیرو و انرژی می دهند؟
ویتامین ها به تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند که بدن به این انرژی برای گرم ماندن ، فعالیت و حفظ سلامت نیاز دارد. با این وجود افرادی که تغذیه مناسب دارند نمی توانند تواناییهای جسمانی خود را با خوردن ویتامین افزایش دهند.
افرادی که رژیم غذایی نامتعادل دارند دچار خستگی می شوند و در چنین مواردی خوردن ویتامین مکمل می تواند به بازیافت انرژی از دست رفته کمک کند.
آیا ویتامین ها چاق کننده هستند؟
ویتامین ها هیچ ارزش کالری زایی ندارند و منبع انرژی محسوب نمی شوند. با این وجود ویتامین ها به بدن شما کمک می کنند تا انرژی موجود در غذا را آزاد و مصرف کند.

انواع ویتامین ها:
ویتامین ها به دو گروه دسته بندی می شوند که عبارتند از:
۱- ویتامین های محلول در چربی:
شامل ویتامین هایA ،D، E و K است. ذخیره این گروه از ویتامین ها در بدن انسان برای چندین ماه قابل نگهداری و استفاده می باشد.

۲- ویتامین های محلول در آب:

عبارتند از ویتامین C(اسید اسکوربیک)، B1(تیامین)، B2(ریبوفلاوین)، B3(نیاسین)، B6( پیریدوکسین)، B12(سیانوکوبالامین)، اسید فولیک، بیوتین و پانتوتنیک اسید.

را ویتامین ها مهم هستند؟
بدن ما هر روزه در طی فرآیندهای بیوشیمیایی ضروری برای بدن از ویتامین ها استفاده می کنند. مصرف ویتامین ها به مقدار توصیه شده به آزاد شدن انرژی از غذای روزانه، رشد، التیام و ترمیم و بازسازی بدن کمک می کند.
کمبود مزمن ویتامین ها به سلامتی لطمه می زند و باعث ضعف و فراهم شدن زمینه ابتلا به بیماری و نهایتا مرگ می شود.

چند ویتامین وجود دارد؟
تا کنون ١٣ ویتامین تشخیص داده شده است:
‏A , C , D, E , K و ۸ نوع ویتامین گروه B .
در اینجا به توضیح و شرح وظایف ویتامین ها می پردازیم.
ویتامین A
پروتئین، سلولها را قادر می سازد تا خود را بازسازی و ترمیم کنند؛ و ویتامین A بدن را قادر می سازد تا پروتئینها را بسازد و یا جذب کند. در کبد است که ویتامین A معجزهٔ خود را نشان می دهد، در آنجا آمینو اسیدها را به دنبال یکدیگر زنجیر کرده و از آنها مولکولهای پروتئین که طول آنها خیلی هم دراز است، می سازد. حال اگر ویتامین A کافی، در بدن وجود نداشته باشد، قسمتهای مختلف بدن نمی توانند خود را ترمیم کنند و همه چیز از پوست تا احشاء و استخوانها دچار مشکل می شوند.
ویتامین A به دو صورت دیده می شود، کاروتن و رتینول. سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی مثل اسفناج، طالبی، هویج، لوبیا و سیب زمینی هندی، منابعی سرشار از کاروتن هستند. بدن ما، کاروتن را به رتینول تبدیل می کند. رتینول به طور آماده در تخم مرغ، روغن جگر ماهی و انواع گوشت ها وجود دارد.


اگر غذای شما عمدتاً از غذاهای آماده با گوشت قرمز و سبزیجات زیاد پخته شده تشکیل می شود، احتمالِ اینکه کمبود ویتامین A داشته باشید، زیاد است. به عنوان مثال در ایالت تگزاس و واشنگتن ٣٣٪‏ زنان و ٢۵٪‏ مردان دچار کمبود ویتامین A هستند.
علایم زودرس کمبود ویتامین A عبارتند از: اختلال در بینایی، شب کوری،کم خونی، اختلال در سیستم ایمنی، سفت و خشن شدن پوست و تخریب لایه های مخاطی. توصیه ما این است که تا می توانید از سبزیجات خام و تازه استفاده کنید. بد نیست بدانید که هویج نسبت به دیگر منابع ویتامین A که در بالا ذکر شد، ۲۶ برابر کاروتن دارد.



برچسب ها: ویتامین،ورزش

کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها در پایگاه اطلاع رسانی جام پاری به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشيو | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | عضويت در خبرنامه | نظرسنجي | درباره ما | RSS | آب و هوا | ايميل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه